• Anonym (TS)

Dum i huvudet av ångest?

Kan man bli dum i huvudet av långvarig ångest? 

För några år sedan var jag smart, bra på att uttrycka mig, bra på att debattera, hade lätt för att lära mig nya saker. Jag hade hög social kompetens. 

Nu är jag inte i närheten av samma person jag en gång var. Jag är trög, jag har svårt att uttrycka mig, jag fungerar inte alls bra i sociala sammanhang. Jag har otroligt dåligt minne, vissa dagar är jag rädd att jag håller på att bli dement. 

Jag har levt med svår ångest som bara verkar bli värre i några år nu till följd av ett depressivt skov i min sjukdom bipolär typ 2. Vissa dagar äter ångesten verkligen hål i huvudet på mig. Jag blir helt tom och får svårt att ens svara på tilltal. 

Jag börjar bli riktigt orolig över mig själv. Kan det vara ångesten som har gjort mig så korkad och värdelös på allt? 

• Svar på tråden Dum i huvudet av ångest?
  • Anonym (mm)

Känner igen mig så. Undrar om jag är bipolär.

• Anonym (mm)

Tar du någon medicin? Hjälper inte isåfall förstår jag. Skrämmande att man kan få diagnos och den ingen bot ändå. Då tjänar det ju inget till att bli utreds om allt men får är en stämpel, förnedrande journal och medicin som sliter på levern men inte hjälper...

Antidepressiva funkar inte på mig.

• Anonym (TS)
    Anonym (mm) skrev 2017-01-10 17:16:46 följande:

Tar du någon medicin? Hjälper inte isåfall förstår jag. Skrämmande att man kan få diagnos och den ingen bot ändå. Då tjänar det ju inget till att bli utreds om allt men får är en stämpel, förnedrande journal och medicin som sliter på levern men inte hjälper...

Antidepressiva funkar inte på mig.

Jag tar flera mediciner, dom hjälper utan dom skulle jag varit död för länge sen. Men dom hjälper mig inte att må helt bra, dom tar bara udden av eländet. ssri fungerar inte på mig heller. Jag tar neuroleptika och antipsykotiska mediciner. 

Jag börjar bli rädd att jag aldrig kommer att bli mig själv igen....det finns en gräns på hur mycket ångest man kan ta. 
  • Anonym (H)

Hörde någonstans att vi som har bipolär sjukdom får samma långsiktiga påverkan som de som missbrukar droger får långsiktigt. Ganska deppigt, är det. Har dock ingen källa på detta men du kan ju googla.

• Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2017-01-10 17:22:05 följande:

Hörde någonstans att vi som har bipolär sjukdom får samma långsiktiga påverkan som de som missbrukar droger får långsiktigt. Ganska deppigt, är det. Har dock ingen källa på detta men du kan ju googla.

På hjärtan, alltså.
  • Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2017-01-10 17:22:38 följande:
    På hjärtan, alltså.
    Men! Hjärnan**
  • Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2017-01-10 17:22:05 följande:

Vad beror det på? Är det pga av medicinerna eller bara en naturlig del av sjukdomen?
  • Anonym (mannagryn)

Visst är det så att man kan bli dum i huvudet av ångest. Eller det är egentligen den ständiga adrenalin och kortisolutsöndringen som påverkar. Kortisolet får exempelvis vissa delar av hjärnan att krympa.

Det man ska göra är att dämpa stresspåslaget och på så sätt påverka hjärnans funktion och sitt mående. Det gör man genom att äta bra, sova ordentligt och motionera regelbundet. Sömn är väldigt viktigt främst vid bipolär sjukdom. Motion sänker halterna av kortisol/stress. Lite hårdare motion kickar igång alla hormonsystem i kroppen och väcker hjärnan utan att stressa den. Nedstämdheten minskar när endorfinerna strömmar.

Sedan det viktigaste av allt är mindfulness och zenmeditation. Med tiden lär sig kroppen att lugna ner sig själv och sänka stresspåslaget med dessa tekniker. Det lindrar ångesten i stunden och nedstämdheten på lång sikt.

Lita på mig. Jag har själv blivit frisk med hjälp av hälsosamt leverne och mindfulness.

• Anonym (mannagryn)

Det jag vill säga är att man har förmodligen både strukturella förändringar och hormonell obalans när man mår dåligt vid bipolär sjukdom.

Om man påverkar hjärnan så påverkar man även sitt mående.

De två saker som hjälpt mig mest att bli av med ångesten och hjärndimmanan är ketogen kost och meditation. Det som hjälpt mig mest att komma över depression är hård motion. Jag äter ketogen kost för att må bra i allmänhet. Sedan balanserar jag mina dippar uppåt och nedåt med hjälp av motion och meditation.

Har mycket bättre effekt än av mediciner och slipper biverkningar. Vet inte om mina metoder funkar för alla men de funkar för mig.

• Anonym (TS)
    Anonym (mannagryn) skrev 2017-01-10 17:26:27 följande:

Visst är det så att man kan bli dum i huvudet av ångest. Eller det är egentligen den ständiga adrenalin och kortisolutsöndringen som påverkar. Kortisolet får exempelvis vissa delar av hjärnan att krympa.

Det man ska göra är att dämpa stresspåslaget och på så sätt påverka hjärnans funktion och sitt mående. Det gör man genom att äta bra, sova ordentligt och motionera regelbundet. Sömn är väldigt viktigt främst vid bipolär sjukdom. Motion sänker halterna av kortisol/stress. Lite hårdare motion kickar igång alla hormonsystem i kroppen och väcker hjärnan utan att stressa den. Nedstämdheten minskar när endorfinerna strömmar.

Sedan det viktigaste av allt är mindfulness och zenmeditation. Med tiden lär sig kroppen att lugna ner sig själv och sänka stresspåslaget med dessa tekniker. Det lindrar ångesten i stunden och nedstämdheten på lång sikt.

Lita på mig. Jag har själv blivit frisk med hjälp av hälsosamt leverne och mindfulness.

Men jag gör ju allt detta. Jag kämpar som ett djur varje dag, men ångesten bara ökar och ökar. 

Det är så frustrerande. Jag har ett bra liv egentligen, jag har allt det där man ska ha och jag gör som läkarna säger. Jag tränar 4 gånger i veckan, jag äter på regelbundna tider, jag sover på regelbundna tider (med hjälp av sömnmedel). Men jag mår bara sämre och sämre. Jag läser böcker, nyheter och försöker att utmana min hjärna för att få igång den. Men inget blir bättre. 

Jag känner mig så ensam och jag skäms över hur jag har förändrats. Jag är helt slut i huvudet. 
Svar på tråden Dum i huvudet av ångest?