• Mulelen

Gravid v. 16 progesteronbrist?

Jag är gravid i v. 16 och har använt lutinus fram tills i söndags. I ca 3 v har jag blött(mestadels brunt) och ingen läkare vet varför. Sedan jag slutade med lutinus har blodmängden ökat. Kan det ha något samband? Är det någon som fått lutinus eller använt progesteronkräm under hela graviditeten? Finns det någon som slutat med lutinus/progesteronkrämen och fått missfall. Jag orkar inte!!!

• Svar på tråden Gravid v. 16 progesteronbrist?
  • Jag är bara jag

Nej, det beror inte på progesteronbrist, progesteronet behövs inte efter v.12. Mycket märkligt att du fått ta det så länge. Det kan ge fosterskador om man har otur. Missfall beror oftast på nåt annat än progesteronet även om man vet fall där de lyckats efter att ha fått det utskrivet. Jag slutade v.12 och fick barn efter 4 missfall. Hade blödningar v.7 och 18 och det gick ändå så ge inte upp hoppet.

• Mulelen
    Jag är bara jag skrev 2017-01-10 20:10:07 följande:

Nej, det beror inte på progesteronbrist, progesteronet behövs inte efter v.12. Mycket märkligt att du fått ta det så länge. Det kan ge fosterskador om man har otur. Missfall beror oftast på nåt annat än progesteronet även om man vet fall där de lyckats efter att ha fått det utskrivet. Jag slutade v.12 och fick barn efter 4 missfall. Hade blödningar v.7 och 18 och det gick ändå så ge inte upp hoppet.

Men va säger du? Fosterskador? Det har jag aldrig hört! Herregud! Tur att jag slutade då. Hoppas du har rätt med blödningarna! :)
  • Jag är bara jag
    Mulelen skrev 2017-01-10 21:31:12 följande:
    Men va säger du? Fosterskador? Det har jag aldrig hört! Herregud! Tur att jag slutade då. Hoppas du har rätt med blödningarna! :)
    Ja,alltså, inga allvarliga fosterskador, minns nu inte exakt vad det var, men risken finns. Har du gjort VUL eller UL förresten? Har man sett ett levande barn då är risken otroligt låg för missfall- efter v.13 bara 0,5% risk sa min läkare. Håller en tumme!
  • Mulelen

Ja jag har varit på fyra vul å den lever :) v 16 idag. Hoppas din läkare har rätt!
    Tack för svar!

• frestelsen

Är med i vecka 16 och har blött en vecka. Mest brunt men slutar inte. Tor progesterall (kräm man smörjer) fram till typ v13. Vart inne på sjukan flera gånger och fostret lever. Blev t.o.m inlagd i lördags för min sänka va lite för hög.

Ska på återbesök imorgon på gyn.. hoppas lite lever fortfarande.

Följs gärna åt med nån som blöder o är i samma vecka dessutom

• Jag är bara jag

Jag förstår paniken,jag blödde ju själv, men det går mycket oftare vägen i den veckan än det blir missfall. All lycka till båda två!

• Mulelen
    frestelsen skrev 2017-01-11 17:56:42 följande:

Är med i vecka 16 och har blött en vecka. Mest brunt men slutar inte. Tor progesterall (kräm man smörjer) fram till typ v13. Vart inne på sjukan flera gånger och fostret lever. Blev t.o.m inlagd i lördags för min sänka va lite för hög.

Ska på återbesök imorgon på gyn.. hoppas lite lever fortfarande.

Följs gärna åt med nån som blöder o är i samma vecka dessutom

Det är så otroligt störigt och oroande!
    Hur gick det idag?
  • frestelsen
    Mulelen skrev 2017-01-12 15:48:56 följande:

Det är så otroligt störigt och oroande!

Hur gick det idag?

De gick bra bebis lever och rör sig massa. Hon sa att blödningen kan va från moderkakan som låg rätt lågt.

Men fy för den här oron... kan dessa 6 månader bara gå nu!!
  • Mulelen
    frestelsen skrev 2017-01-12 20:38:52 följande:
    De gick bra bebis lever och rör sig massa. Hon sa att blödningen kan va från moderkakan som låg rätt lågt.

Men fy för den här oron... kan dessa 6 månader bara gå nu!!
    Ändå skönt att veta varifrån det kommer. Mina läkare vet ju inget alls :/
  • frestelsen
    Mulelen skrev 2017-01-12 21:24:22 följande:

Ändå skönt att veta varifrån det kommer. Mina läkare vet ju inget alls :/

Ska du göra fler ul? När är rul?

Blöder du mycket, har ont?
Svar på tråden Gravid v. 16 progesteronbrist?