? Varför skaffade ni ett tredje barn?
Jag har fyra barn - två födda 2006 och 2008. Sen två sladdisar födda 2018 och 2019. Nu väntar jag barn nr 5 år 2021. Så jag tillämpar frågan på denna tredje sladdis. Nummer 5 var inte helt planerad. Men, det är en intressant utmaning att ha tre småbarn samtidigt, det har jag inte haft förut. Jag tycker om dynamiken mellan syskon och tycker att det är en trygghet för dem att ha flera syskon att välja på.
? Vad var tuffast med omställningen?
Jag antar att jag kan prata utifrån att gå från två stora barn till att ha två stora barn och två små sladdisar. Jag tycker inte att det har varit så tufft att ha dessa två småbarn, inte lika tufft som jag tyckte att det var när de äldsta var små. Då var jag helt utpumpad.
? Hur mycket extra jobb blev det i realiteten (och hade ni "enkla" och lättsövda barn som sov gott på nätterna)?
Jag tycker att alla barnen har varit enkla, inte särskilt skrikiga. Ingen har haft kolik. Men nej, de har inte sovit hela nätter från början. Nr 4 ammade jag nattetid tills hon var 19 månader, innan jag kände att nu får det räcka. Det är väl först vid ungefär 2,5 år som barn börjar sova mer som vi vuxna.
? Hade ni familj/släkt som avlastade och påverkade det ert beslut?
Vi har inte haft nån barnvakt eller avlastning att tala om. Inga engagerade mor- eller farföräldrar som någonsin hämtat på förskolan, eller liknande.
?Hur kändes de extra dagisåren?
Det är kul att få en chans till att följa en liten människas utveckling och uppväxt.
?Tonårsåren?
Mina äldre barn är tonåringar nu och vill i stort sett aldrig hitta på något med mig. Det tycker jag är tråkigt, även om jag förstår att det är så det ska vara.
?Fick ni bygga om huset/skaffa större lägenhet, ordna större bil?
Nej. Vi bor i en 3-rumslägenhet bostadsrätt i Stockholm. De äldre barnen vill inte flytta från lägenheten/området så vi stannar kvar. Så länge de två äldre tycker att det är OK att dela rum så känns det OK för mig att vi bor trångt. Vi har dock köpt en 1:a i samma hus där de äldre ska få bo så småningom. De små sover hos oss föräldrar. Vi har dock byggt ett sängskåp för att kunna trolla bort småttingarnas säng. Vi äger inte bil, eftersom det känns för dyrt. Däremot har vi köpt ett stort sommarhus som vi kan bre ut oss i på fritiden.
? Hur påverkades ekonomin? Jobbade ni heltid?
Jag och min man valde att vara hemma båda två på min föräldrapenning de två senaste föräldraledigheterna med sladdisarna, för att få tid och ork för barnen. Mellan sladdisarna och nu i väntan på barn nr 5 jobbar jag heltid. Jag har dock möjlighet att organisera min arbetsdag rätt fritt (är jurist på statlig myndighet), det är en fördel. Min man läser en distansutbildning just nu och har a-kassa. Utbildningen blir klar vid jul 2021.
? Hur påverkades relationen - bråkar ni mer? Tar orken slut?
Ja, oh ja, vi bråkar mycket mer. Men inga allvarliga saker, mest tjafs pga irritation. Det går fort över. Man måste ha luft i schemat med många barn, det går inte att springa på alla bollar samtidigt. En sak i taget.
?Reser ni mindre efter tre barn?
Ja, vi reser mindre nu än innan sladdisarna föddes. Det kostar mer än det smakar att tråckla in sig i ett flygplan och sen springa runt och passa vid en poolkant i en veckas tid. Å andra sidan är de äldre inte lika sugna på att resa utomlands längre som när de var 5-11 år. Då reste vi mycket. Jag tänker att allt har sin tid. Jag sparar till en skidresa i Alperna om kanske tre år. Då är småttingarna 6, 5 och 3 år. Det kan vara lagom. Det ska ju vara njutbart att åka på semester, inte kännas mer arbetssamt än att vara hemma!
?Har ni svårare att få barnvakt?
Vet inte. Just aldrig nån som är barnvakt. Det är ingen som erbjuder sig frivilligt, vare sig man har ett, två, tre, fyra eller fem barn! De äldre barnen kan dock gå och hämta nån enstaka gång på förskolan, om det kört ihop sig alldeles.
?Hur hann ni med alla aktiviteter när barnen blev äldre?
De äldre barnen gick på simning, dans, parkour, ridning. Men inte allt samtidigt. De fick ofta gå på samma typ av aktiviteter, ofta klaffade det tidsmässigt med grupper som startade efter varann, samma dagar. Sen måste man känna efter vad man pallar. Det måste finnas luft i schemat. Man orkar inte stressa som en dåre från jobb till aktiviteter så att man får hjärnblödning på kuppen.
?Barnen + kompisar = en halv aktivitetsgård/full lekstuga hemma, hur fixar ni det?
Jag är en sån som alltid tyckt om när de tagit hem kompisar. Ofta funkar det bäst ju fler de är. Det blir en bra dynamik och roligt röj. Både när de var i förskoleåldern och under skolåren. Även nu när de stora är tonåringar och trots att vi har småbarn så vill de äldre ta hem kompisar som sover över. Jag gillar det och är glad för det. Jag är lite fascinerad att de hellre sover över här helg efter helg än hemma hos en kompis som har eget rum och inga småsyskon.
Blir ni som familj inbjudna till andra i mindre omfattning nu eftersom ni är fler? Jag märker ingen skillnad. Men med det sagt, jag är inte en person som brukar gå hem till folk och äta middag på lördagar. Blir det en middag hos en kompis så är det lite spontant och anspråkslöst, inga bjudningar. Jag är inte social på det sättet och är inte road av såna bjudningar.
?Handen på hjärtat: ångrar ni er?
Aldrig i livet. Särskilt inte som jag har facit med de äldre barnen, på hur fort de växer upp och hur fort man själv blir ointressant för dem. Vid ungefär 11 års ålder så är de på väg bort från en, upplever jag. Och det är tråkigt, för jag har älskat att göra saker med dem som att resa, gå på museer, gå till simhallen, osv.
? Slutligen: vad är nyckeln till att det blir så bra som möjligt, för er del?
Att våga gå sin egen väg. Att våga välja bort statushets och tanken på att alla barn måste ha eget rum. Att tänka utanför boxen. Och framförallt, att ha låga fasta kostnader. Att kunna klara hela familjen på en föräldrapenning har inneburit att vi sluppit massor av stress. Att prioritera tid tillsammans. Det är ändå så kort tid de är små. Tiden går fort!!