• micjos

Matkostnad för 2 vuxna o 3 barn...?

Ni med 3 barn, vad lägger ni på mat/mån? I vår matbudget ingår hygienartiklar, städgrejer, kattmat/kattsand, helggott, frukt, mellis, lampor/batterier/värmeljus och såklart mat och produkter för bakning. Vi har 7000kr som sitter på ett eget konto för just detta men det känns aldrig dom det räcker. Vi äter lunch 1-2 pers/5dagar i veckan och 5pers/2 dagar i veckan. Sen blir det frukost och middag 7 dagar i veckan för 5pers och mellis 5-7dsgar/vecka för 3-4pers.

Ni med liknande åtgång, hur ser eran budget ut?

• Svar på tråden Matkostnad för 2 vuxna o 3 barn...?
  • Anonym (Rund)

Vi snittar på 1000 kr i veckan. Förra veckan handlade jag för 1300 den här veckan för ca 650 kr.

• Cecese

Jag är visserligen bara 1 vuxen och 3 barn varannan vecka. Lägger ca 200 euro i månaden på mat = ca 1800 kr. Då är maten mycket dyrare här än i Sverige. När vi var 2 vuxna och 4 barn lade vi ca 600 € (ca 5400 kr) i månaden och då ingick t.ex. blöjor till två barn. 

• karet

Landar runt 7-8000 kr för oss.
    Att Rund skulle klara sig på mindre än 4000kr per månad tycker jag låter osannolikt. Speciellt om all typ av förbrukning räknas in.

Men det verkar vara lite med "matkontot" som med bilen. Folk underskattar vad det egentligen kostar.

• Anonym (Mamma)

Vi lägger ca 6000 på mat, hygien, städ. Två vuxna och två förskolebarn. Maten är ekologisk. Vi äter vegetariskt. Annars hade det blivit dyrare.

• Anonym (Abc)

Vi hamnar på ca 3500. Sätter in 4000 och det finns alltid pengar över så december behöver vi aldrig flytta över. Vi handlar dock hos lokala slaktaren för 1000 kr i månaden också:)

Kommer börja sätta in mer nu då det även kommer en bebis.

• mliten

Vi hamnar på ca 6000 för två vuxna och två barn. Ett förskolebarn och en tiomånaders. Tror blöjor(båda använder) och ersättning bara det går på ca 1100/mån.

Vi äter mycket ekologiskt men är också duktiga på att hushålla. Sen ingår det toapapper, Torky, diskmedel, hygien, ljus etc. i summan också.

Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • Anonym (Rund)
    karet skrev 2017-01-11 23:15:33 följande:

Att Rund skulle klara sig på mindre än 4000kr per månad tycker jag låter osannolikt. Speciellt om all typ av förbrukning räknas in.

Men det verkar vara lite med "matkontot" som med bilen. Folk underskattar vad det egentligen kostar.

Du får tro vad du vill, men så ser sanningen ut. Vi är en väldigt ekonomisk familj som planerar våra inköp OH matlagningen efter "veckans varor". Det går att hålla nere matkostnaden om man bara tänker lite.
  • Anonym (mm)
    karet skrev 2017-01-11 23:15:33 följande:

Håller med dig. Vi är två vuxna med tre barn, varav ett med blöjor och välling. Äter aldrig (max ett pizzaköp/mån) ute och har matlådor till jobbet. Handlar alltid på den affären det är billigast. Nästan alltid bara varit till extrapris; blöjor med kuponger och gör olika matlistor. Har provat både en storhandling och vecko handlingar utan större skillnad. Tycker vi försöker tänka väldigt ekonomiskt och tror vi ligger på fyra, fem tusen i månaden. Men när jag dubbelkollar kontona så hamnar vi alltid en bra bit över sextusen. Så jag är sjukt impad på de som kan ligga runt fyratusen

• micjos

Vi köper mycket eko också och skriver veckomatlista. Själva veckohandlingen brukar gå på mellan 1000-1500kr/ vecka men sen blir det att man handlar mellan veckohandlingarna, tex mjölk, frukt, bröd osv och dågår det på runt 500kr/gång. Ibland glömmer man ta upp mat för dagen, dagen innan och ibland går det eller hinna det inte tina tills det ska användas o då blir det att man köper extra kött tex.

• KarlssonsKalle

När jag och sambon flyttade ihop för 9år sedan hade vi 3 tonåringar ihop. Vi la då 7000kr till ett matkonto. Detta räckte mer än väl och då åt vi ändå alltid dyrt och fint på fredag-lördag. Dock är inte luncherna inkluderade i den summan.

• Anonym (Tufft)

2 vuxna + 2 barn (6 och 3 år). De är på förskola kl 8-16 mån-fre, alla andra mål äta hemma av alla i princip.

Vi sätter över 10.000kr på ett Ica-kort (handlar allt som går där). Det räcker ibland, när vi varit 'duktiga'. De flesta månader behöver vi dock ta pengar från våra vanliga konton till sista handlingen innan löning.

• KarlssonsKalle
    Anonym (Tufft) skrev 2017-01-17 12:17:47 följande:

2 vuxna + 2 barn (6 och 3 år). De är på förskola kl 8-16 mån-fre, alla andra mål äta hemma av alla i princip.

Vi sätter över 10.000kr på ett Ica-kort (handlar allt som går där). Det räcker ibland, när vi varit 'duktiga'. De flesta månader behöver vi dock ta pengar från våra vanliga konton till sista handlingen innan löning.

Jösses!
    Handlar ni maten på Statoil eller något då?
  • Anonym (Tufft)
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-18 09:42:59 följande:

Jösses!

Handlar ni maten på Statoil eller något då?

Nej, allt på Ica :)
  • KarlssonsKalle
    Anonym (Tufft) skrev 2017-01-18 10:48:00 följande:
    Nej, allt på Ica :)
    Nu handlar ju vi oftast på Willys då det är mycket billigare samt gör alltid veckoinköp. Men jag har svårt att tro att vi skulle komma upp över 7000 om vi hade handlat på Ica, vi hade ju ändå som sagt 3 tonåringar hemma då vi hade den matbudgeten.
  • elyse

Vi är visserligen bara två vuxna och två barn, me just maten brukar jag planera efter "Veckans varor" på ICA-butiken som ligger i det största studentområdet. Jag får alltid massor för under 500 kr. Toapapper, tvättmedel och liknande brukar också finnas billigt. Sedan kompletteringshandlar jag på Lidl och Konsum där vi bor. Men om man bor på landet och t.ex. bara har en ICA-butik så är ju priserna därefter också.

• Anonym (Sandra)

3 vuxna och en 16 åring (ena barnet har fyllt 18) Vi lägger nog drygt 8000 men då ingår hygien, städ och tvätt. Ena barnet är vegetarian och den andra har autism och är matselektiv så det dånar om det, så maten här är ett helvete då inget av barnen äter samma saker. 

Svar på tråden Matkostnad för 2 vuxna o 3 barn...?