• Autumnleaf76

Extrem intervallsmärta vänster revben

Plötslig smärta i utkanten av vänster revbensbåge för en vecka sedan. Första dagen väldigt skarp smärta. Därefter ett tryck/ömhet kring nedre revbenet. Som om en boll satt därunder. Efter ca en vecka spred sig smärtan och sitter dels i utkanten och sedan typ nedanför vänster bröst. Jag känner mig även otroligt spänd i ryggen, från midjan upp till nacken och speciellt kring skuldran.

Var till läkaren igår och han hittade inget förutom att jag har ont längs revbenet. Fick höra att det var muskulärt och inget att oroa sig för. Crp togs och låg under fem.

När jag kom hem eskalera smärtan rejält och ett tag trodde jag att jag måste åka in. Men med hjälp av värktabletter släppte det hyfsat. Vet inte om jag fick ondare pga att läkaren varit där och tryckt.

Någon som upplevt något liknande?

Vad berodde det på?

Hur länge hade ni ont?

• Svar på tråden Extrem intervallsmärta vänster revben
  • mia5678

Jag har haft precis likadant, det heter något med Tielts syndrom, eller något liknande. För min del så var det spänningar som sedan gjorde att det blev en lättare inflammation. Treo ska man ju undvika men för mig var det ett måste då symtomen släppte med hjälp av detta. Tål du Treo, blir det bättre då? Det enda att göra är avslappningsövningar och smärtstillande. Tänkte på detta då du även har ont i ryggen. Det kan uppkomma efter mycket stress.

• mia5678

Tillägg: Ett typiskt symtom för detta är att man har mer besvär på vänster sida, det k a n även gå upp på vänster sida av halsen, och armen.

• Autumnleaf76
    mia5678 skrev 2017-01-12 11:28:05 följande:

Jag har haft precis likadant, det heter något med Tielts syndrom, eller något liknande. För min del så var det spänningar som sedan gjorde att det blev en lättare inflammation. Treo ska man ju undvika men för mig var det ett måste då symtomen släppte med hjälp av detta. Tål du Treo, blir det bättre då? Det enda att göra är avslappningsövningar och smärtstillande. Tänkte på detta då du även har ont i ryggen. Det kan uppkomma efter mycket stress.

Stötte på detta syndrom när jag googlade, men som jag förstod det är det en inflammation. Jag tog Crp igår och det låg under 5, borde inte det varit förhöjt om det är detta?
  • Deceree1

Kan det vara magmunsproblem? Känns som om en elefantställt sitt ena ben på bröstkorgen och trycker den neråt. Smärta som strålar vidare ut i skuldrorna. Ibland smärta i hjärtat med.

• Deceree1
    Deceree1 skrev 2017-01-12 11:39:48 följande:

Kan det vara magmunsproblem? Känns som om en elefantställt sitt ena ben på bröstkorgen och trycker den neråt. Smärta som strålar vidare ut i skuldrorna. Ibland smärta i hjärtat med.

Glömde skriva att det känns som om man vill trycka ut ryggen hela tiden.
  • Autumnleaf76
    Deceree1 skrev 2017-01-12 11:39:48 följande:

Nja, känns inte riktigt så får mig. Mer som ett sår/blåmärke somnågon petar på. Eller som något fastnar. Men mår bättre med rak rygg.
  • Deceree1
    Autumnleaf76 skrev 2017-01-12 11:56:03 följande:

Nja, känns inte riktigt så får mig. Mer som ett sår/blåmärke somnågon petar på. Eller som något fastnar. Men mår bättre med rak rygg.

Får du sura uppstötningar?
  • Autumnleaf76
    Deceree1 skrev 2017-01-12 12:08:43 följande:

Får du sura uppstötningar?

Nej, inga alls.
  • mia5678
    Autumnleaf76 skrev 2017-01-12 11:37:51 följande:
    Stötte på detta syndrom när jag googlade, men som jag förstod det är det en inflammation. Jag tog Crp igår och det låg under 5, borde inte det varit förhöjt om det är detta?

Det är inte säkert att det är inflammation, det kan eventuellt vara det. Att ditt CRP inte är förhöjt är ju ett gott tecken - då är det inte inflammation- och det gör ju det hela lite lättare. Själv ser jag det som så att jag har "ryggvärk på framsidan" och då är det avspänningsövningar som gäller, ev smärtstillande.
    Vad jag också jobbar med är andningsövningar, jag tror att jag själv fick det efter en mycket lång period med stress. Jag märkte själv att jag andades mycket ytligt, och inte ner till magen. Detta gjorde att jag blev mycket spänd över bröstkorgen.
    Har du testat din andning så att den inte är för kort, och ytlig? Jag har haft detta problem i flera månader, och får ta en del Treo för att det ska släppa. För min del är det värst på morgonen, märker att jag även under sömnen andas på fel sätt.
    Om du känner att det är detta syndrom så är det lättare träning av musklerna (man får ta det väldigt försiktigt, det blir lätt träningsvärk) och andningsövningar som gäller. Vad du också kan testa är om musklerna över bröstkorgen är ömma.
    Gör det ont när du masserar, och riktigt ont när du trycker? Känns det så är det musklerna det sitter i, och som jag skrev, har du även ont i ryggen m.m. så har det övergått till spänningar även över bröstkorgen. Det kan ta tid för läkning, jag har som sagt haft besvär i flera månader. Men det är bara jag själv som kan göra något åt det, genom avspänningsövningar.

• mia5678
    Autumnleaf76 skrev 2017-01-12 11:37:51 följande:

Det är inte säkert att det är inflammation, det kan eventuellt vara det. Att ditt CRP inte är förhöjt är ju ett gott tecken - då är det inte inflammation- och det gör ju det hela lite lättare. Själv ser jag det som så att jag har "ryggvärk på framsidan" och då är det avspänningsövningar som gäller, ev smärtstillande.
    Vad jag också jobbar med är andningsövningar, jag tror att jag själv fick det efter en mycket lång period med stress. Jag märkte själv att jag andades mycket ytligt, och inte ner till magen. Detta gjorde att jag blev mycket spänd över bröstkorgen.
    Har du testat din andning så att den inte är för kort, och ytlig? Jag har haft detta problem i flera månader, och får ta en del Treo för att det ska släppa. För min del är det värst på morgonen, märker att jag även under sömnen andas på fel sätt.
    Om du känner att det är detta syndrom så är det lättare träning av musklerna (man får ta det väldigt försiktigt, det blir lätt träningsvärk) och andningsövningar som gäller. Vad du också kan testa är om musklerna över bröstkorgen är ömma.
    Gör det ont när du masserar, och riktigt ont när du trycker? Känns det så är det musklerna det sitter i, och som jag skrev, har du även ont i ryggen m.m. så har det övergått till spänningar även över bröstkorgen. Det kan ta tid för läkning, jag har som sagt haft besvär i flera månader. Men det är bara jag själv som kan göra något åt det, genom avspänningsövningar.

• Autumnleaf76

Känner bara smärta vid nedre revbenet på vänster sida. Ryggen är mer spänd.

Men känner ingen smärta när jag vrider på kroppen eller tar djupa andetag.

• mia5678

Är det ömt när du trycker över området? Känns det på samma sätt som när man trycker på ett ömmande blåmärke när du trycker lite hårdare? Så känns det för mig, och det klassas som detta syndrom som jag nämnde.

• Autumnleaf76
    mia5678 skrev 2017-01-12 15:38:24 följande:

Är det ömt när du trycker över området? Känns det på samma sätt som när man trycker på ett ömmande blåmärke när du trycker lite hårdare? Så känns det för mig, och det klassas som detta syndrom som jag nämnde.

Ömt och känns som att trycka på ett blåmärke när jag tar i.

Har fått tid hos en sjukgymnast nästa vecka.
  • Autumnleaf76
    mia5678 skrev 2017-01-12 15:38:24 följande:

Gör det ont när du vrider dig? Hostar? Tar djupa andetag?

Jag känner ingen smärta när jag vrider kroppen eller hostar och tar djupa andetag.

Utan det spänner hela tiden och gör ont när man trycker på området.
  • mia5678

Smärtan kan vara lite olika beroende på hur ont jag har. Men där det gör mest ont är över bröstbenet och i revben.

• Kasperina

Jag har ett liknande problem, har haft det i snart tre år och det är definitivt kopplat till magen då minsta lilla magkatarr gör smärtan i bröstet värre. För mig flyttar den runt lite men sitter alltid på vänster sida.
    Kanske en kombo? Ska till en ny naprapat nästa vecka och hoppas på att få mer hjälp där. Magmunnen kanske borde kollas dock? 

• K grrl

Tycker också att det låter som Tietzes, eller kostokondrit. Jag fick det vid en bronkit av överansträngningen (hosta). Jag hade normalt CRP (som togs för att utesluta lunginflammation), trots att jag hade så ont att jag skrek när läkaren petade på området. Kan ibland känna av det när jag gjort enarmsroddar på gymmet. Då aktiveras samma muskler som vid snöskottning...

Svar på tråden Extrem intervallsmärta vänster revben