• hästtjej1234

    Styvpappan vill inte att min dotter ska få en egen ponny

    Hej!
    Behöver råd, min sambo vill inte att jag ska köpa en ponny till min 11-åriga dotter. Jag ska betala allt men det påverkar ju såklart även honom med sämre ekonomi från min sida, tiden som jag inte kan umgås med honom osv osv. Vi bor inte på gård så det blir inackordering.
    Han hotar med att göra slut om jag köper häst. Tänkte köpa en D-ponny som även jag kan rida på (red och tävlade på elitnivå som barn). Jag vill verkligen inte att min ambitiösa och duktiga tjej ska förvägras det som jag fick när jag var liten.

    Hur ska jag göra?

  • Svar på tråden Styvpappan vill inte att min dotter ska få en egen ponny
  • silhuett

    Jag kan förstå din sambo, för man blir ju väldigt låst när man skaffar djur, och speciellt en häst kräver mycket tid, pengar och planering. Han tänker förmodligen också på hur det ska bli om ni vill resa bort eller så?

    Antingen får du hitta riktigt bra argument och med en tydlig planering visa upp så nära exakt som möjligt hur mycket hästen kommer kosta i tid och pengar, och hur du planerar att lösa situationer som uppstår när du eller din dotter inte har möjlighet att ta hand om hästen (är bortrest/sjuk/annat). Det är lätt att vara negativt inställd när man inte vet exakt hur beslutet kommer påverka vardagen, utan bara ATT det kommer göra det.

    Annars går det kanske att vara med och ta hand om nån annans häst? Jag vet inte hur det funkar rent praktiskt, eftersom jag inte är en hästmänniska..

  • Sisisisi

    Klart att dottern ska få en ponny! Vad är hans argument emot? Kan han tänka sig en ponny i familjen om ett par år? När dottern är runt 13 så kan hon ju vara mer självständig i stallarbete och ridning och du behöver inte vara lika mycket i stallet med henne. Hur kan ni kompromissa?


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Starkast

    Jag hade i detta fall valt dottern främst. Du vet ju exakt vad sporten innebär och är hon ambitiös så tycker jag man ska göra vad man kan för att ge dem chansen att utvecklas - oavsett sport. Tävla utan egen ponny går liksom inte...

  • Dixie

    Vad menar du att han påverkas av sämre ekonomi från din sida? Om du betalar allt för hästen påverkas väl han inte?

Svar på tråden Styvpappan vill inte att min dotter ska få en egen ponny