• micjos

    Förlossningen....

    Min man vill inte vara med på eller vara med om förlossningen, han säger att han hatar sånt och att han känner sig överflödig, han vet inte vad han ska göra där. Jag har haft med honom på tre förlossningar och han har inte varit ett stöd utan mest tyckt det varit jobbig, vilket jag kan förstå när man står bredvid, men överflödig på en förlossning blir man väl om man gör sig till det, eller? Jag vill ha honom med som stöd och som en extra röst åt mig när jag inte jan göra talan själv, tex under en värk. Men han har aldrig riktig velat ta reda på vad jag vill/behöver eller ens läst på om förlossningar och vad pappans roll, mer än klippa navelsträngen, kan vara.. är bristen på intresse pga att han inte egentligen vill vara med? Jag känner att denna gången kanske han inte skulle vara med. Om han skjutsar mig dit, tar ca 1h, och sen åker hem och tar hand om våra andra barn, så borde han ju känna att han gör något, att han inte blir överflödig. Han får mig till förlossningen, barnen får ha sin pappa hemma som ser till att deras dagar flyter på som vanligt med mat/skola osv. Jag vet inte hur jag ska tänka.... antingen har jag min man med mig dom inte vill vara där eller så får jag gå igenom detta ensam men med vetskapen om att våra barn har nån hos sig. (Har ingen barnvakt) själv är jag livrädd för förlossningen men jag får inte prata om det eftersom det inte är dax än... är i v.34. Men vet att jag inte kommer att få prata om det alls, har tyvärr inga vänner eller annan familj att prata med, visst kan man prata med bm men det är inte riktigt samma sak...

  • Svar på tråden Förlossningen....
  • Fru Ve

    Oj vad svårt! Låter spontant som om han är väldigt rädd. Eller har svårt med detta att sätta sig in i andras känslor. Han borde ju fatta att du vill ha någon med dig under förlossningen. Jag hade aldrig velat föda ensam =( Samtidigt är det ju jobbigt och stressigt om ni inte har annan barnvakt.

    Klart du måste få prata om förlossningen! Men kanske inte med din man om det är så att han själv är rädd och inte är ett stöd. Jag skulle ha undersökt möjligheten att ha med en doula istället för mannen om jag var du! Prata med din barnmorska eller sök på nätet om det finns någon möjlighet att få en sådan förmedlad.

  • elyse

    Kan du inte ha med en väninna eller släkting istället?

  • micjos

    Har inga vänner tyvärr och inga släktingar jag vill umgås med :/.


    elyse skrev 2017-01-12 12:56:15 följande:

    Kan du inte ha med en väninna eller släkting istället?


  • kokos

    Gör det själv! Du har ju både usk och barnmorska där.

    Min man har varit där och gått iväg just när krystvärkarna börjat och 4 gånger. Jag hade lika gärna kunnat vara utan

  • EllasEllis
    micjos skrev 2017-01-12 10:27:03 följande:

    Min man vill inte vara med på eller vara med om förlossningen, han säger att han hatar sånt och att han känner sig överflödig, han vet inte vad han ska göra där. Jag har haft med honom på tre förlossningar och han har inte varit ett stöd utan mest tyckt det varit jobbig, vilket jag kan förstå när man står bredvid, men överflödig på en förlossning blir man väl om man gör sig till det, eller? Jag vill ha honom med som stöd och som en extra röst åt mig när jag inte jan göra talan själv, tex under en värk. Men han har aldrig riktig velat ta reda på vad jag vill/behöver eller ens läst på om förlossningar och vad pappans roll, mer än klippa navelsträngen, kan vara.. är bristen på intresse pga att han inte egentligen vill vara med? Jag känner att denna gången kanske han inte skulle vara med. Om han skjutsar mig dit, tar ca 1h, och sen åker hem och tar hand om våra andra barn, så borde han ju känna att han gör något, att han inte blir överflödig. Han får mig till förlossningen, barnen får ha sin pappa hemma som ser till att deras dagar flyter på som vanligt med mat/skola osv. Jag vet inte hur jag ska tänka.... antingen har jag min man med mig dom inte vill vara där eller så får jag gå igenom detta ensam men med vetskapen om att våra barn har nån hos sig. (Har ingen barnvakt) själv är jag livrädd för förlossningen men jag får inte prata om det eftersom det inte är dax än... är i v.34. Men vet att jag inte kommer att få prata om det alls, har tyvärr inga vänner eller annan familj att prata med, visst kan man prata med bm men det är inte riktigt samma sak...


    Man är två om en graviditet, och män är inget undantag :) men din situation är svår och jag kan inte säga hur ni ska göra eller vad som är bäst för er.

    jag lever med åsikten att man är två om en graviditet och att bara ha min man vid min sida under förlossningen skänker lugn och jag känner att vi gör det tillsammans. nu har jag tur att ha en man som tycker det är självklart att han ska vara med och peppa även under förlossningen.

    Men din historia får mig att tänka på min fd chef som berättade att det där med förlossning det gör kvinnor bäst själva.. och att han inte varit med på ngt av sina barns förlossning utan han har kört in frun när det är dags och lämnat över henne till personalen och sen hämtat hem henne när de får lämna BB.

    Jag hade ju blivit tokig om min man velat göra så. För det är hans plikt (i mina ögon) att vara med hela resan! :) 

    Hoppas det löser sig för er så ni hittar ett sätt att hantera er situation som passar er <3
Svar på tråden Förlossningen....