Fobiker skrev 2017-01-12 16:58:45 följande:
Alla med social fobi är ju inte så svårt drabbade. Många kämpar på med jobbiga saker trots sin sociala fobi. Men även de som har det allra jobbigast kan ha bättre perioder när de orkar vara lite mer sociala. Sedan kan den drabbade oftast vara mer avslappnad med de allra mest närstående, så det behöver inte alltid märkas så mycket i en relation som det gör utåt.
Varför KBT inte fungerar för alla kan vi väl bara spekulera i, men verkligheten är sådan att det inte finns någon terapiform som har 100% effektivitet. Just med generaliserad social fobi kan det vara så många sociala situationer som är jobbiga att det blir lite övermäktigt bara av den orsaken. Kan vara svårt att hitta bra sätt att exponera.
Men jag tänker mest att partnern har ju inte varit en närstående från början, men har uppenbarligen släppts in totalt i personens liv. Vilket jag har svårt att få ihop med någon som senare kan isolera sig helt.
Men jag tänker att social fobi väl handlar om att man får ångest av att göra en viss grej och tror att man kommer att svimma eller något sådant om man gör den saken. Om man då ändå tvingas göra den (av en anhörig, av sjukvården eller vad som helst) och då mår dåligt men inser att man inte svimmar och världen inte stannar, borde det inte bli bättre då?