• Mirum

    Vilken MVC i Stockholm är bäst?

    Jag bokade tid på MVC brevid där jag bor, ett ställe som drivs statligt. Men fick veta att där gör man inte ultraljud förens mycket sent, dom har inte ens utrustning till UL. Man får tjata till sig en remiss till annan klink om man ska få det tidigt UL.

    Därför funderar jag nu på att byta till nån privat klinik. Googlar runt och verkar finnas många. Har viss läkarskräck eftersom jag levt med kronisk sjukdom hela livet, vilket innebär många dåliga erfarenheter.

    Så är det någon som kan rekommendera vart man ska gå? Kanske till och med en spec barnmorska? Gärna ett ställe där man kan få UL vid inskrivningen.

  • Svar på tråden Vilken MVC i Stockholm är bäst?
  • skiz

    I Stockholm blir man tidigast erbjuden UL vid KUB ( runt v.12-13) om man väljer att göra det. Annars är det först vid rutin UL som är runt v. 18-20.


    Sen kan man få UL tidigare om det finns speciella skäl till just det som historik, blödningar, sjukdomar osv. Annars får man ta och boka ett privat och betala för det, eftersom UL är en medicinsk undersökning så måste det finnas grund till att få det via den allmänna sjukvården.


    Sen finns det vissa MVC som har ul apparat hos sig och man kan på så sätt få ett UL utan någon specifik anledning om man vill och de är snälla :) 


    Tror att Mama Mia har ul hos sig och det verkar vara en omtyckt MVC av många.


    Men vill bara varna dig om att det kan bli svårt att byta MVC om du redan är inskriven på en nu, framförallt till en privat MVC. Då den MVC du är inskriven på nu har fått ekonomiska medel för dig fram till v. 20 ungefär så brukar visa (framförallt privata) vara kinkiga att ta in en tidigare än v.20 när nästa ersättning kommer från staten så att säga. Jag har personligen råkat ut för det och vet ett par i omkretsen som råkat ut för samma dessvärre...

  • Tokgurkan

    Jag går på MamaMia Söder och trivs väldigt bra! Fick ett tidigt ultraljud eftersom jag var orolig, utan att behöva tjata och inget krångel, barnmorskan gav mig en tid 2 veckor senare. Läkaren där är bra också, har varit hos honom 2 gånger nu eftersom han sjukskrivit mig, lätt att få tid hos honom och han är väldigt förstående.

    Trivs med barnmorskan också, hon är lugn, avslappnad, trevlig, ger bra info och känns "varm" vilket jag behöver som lätt blir orolig och så :)

  • Tokgurkan
    skiz skrev 2017-01-12 17:37:33 följande:

    I Stockholm blir man tidigast erbjuden UL vid KUB ( runt v.12-13) om man väljer att göra det. Annars är det först vid rutin UL som är runt v. 18-20.

    Sen kan man få UL tidigare om det finns speciella skäl till just det som historik, blödningar, sjukdomar osv. Annars får man ta och boka ett privat och betala för det, eftersom UL är en medicinsk undersökning så måste det finnas grund till att få det via den allmänna sjukvården.

    Sen finns det vissa MVC som har ul apparat hos sig och man kan på så sätt få ett UL utan någon specifik anledning om man vill och de är snälla :) 

    Tror att Mama Mia har ul hos sig och det verkar vara en omtyckt MVC av många.

    Men vill bara varna dig om att det kan bli svårt att byta MVC om du redan är inskriven på en nu, framförallt till en privat MVC. Då den MVC du är inskriven på nu har fått ekonomiska medel för dig fram till v. 20 ungefär så brukar visa (framförallt privata) vara kinkiga att ta in en tidigare än v.20 när nästa ersättning kommer från staten så att säga. Jag har personligen råkat ut för det och vet ett par i omkretsen som råkat ut för samma dessvärre...


    Det stämmer att MamaMia har eget ultraljud, det var därför det va så enkelt att få ett tidigt ultraljud där. Jag var orolig på grund av att jag hade fått missfall 2 månader innan så fick tidigt ultraljud inbokat utan krångel :)
  • Carambolan

    Oavsett vilken du väljer så kommer kontrollerna att vara lika många och ha samma innehåll. Alla mottagningar följer landstingets basprogram för mödravård. Det kan skilja sig nån vecka hit eller dit i när kontrollen genomförs, men i övrigt är det lika för alla.

  • Mirum

    Tack för alla svar, googlade och läste på nått ställe att man gjorde ul vid första besöket. Men antingen missuppfattade jag eller så stod det fel. Tror nog jag stannar kvar där jag redan bokat en tid. Fick en bra känsla för henne jag först hade kontakt med. Bara henne jag prata med andra gången som va rätt otrevlig. Tack för alla svar!

Svar på tråden Vilken MVC i Stockholm är bäst?