• marol

    Inget plus trots "goda" förutsättningar

    Hej,

    Jag och min man har försökt bli gravida över 1 år nu utan att det har lyckats och ska nu starta fertilitetsutredning. Jag undrar så varför det inte fungerat för oss och vad utredningen kommer att visa, och jag är nyfiken på vad ni tror kan vara felet? Jag listar här nedan de faktorer och egenskaper som jag anser vara till vår fördel;

    - Regelbunden mens och har alltid haft

    - Positiva ägglossningstest (undrar dock om det är en garanti för att ägget lossar? Kan det vara så att jag ägglossar men att äggen är för små?)

    - Spermieprov visade högt antal spermier (kan det vara att sådant varierar eller att man kan ha många men ändå att de är lite halvdana?)

    - Ingen av oss röker eller snusar och har aldrig gjort

    - Vi båda är friska och normalviktiga

    Intresserad av att höra era teorier och analyser nu! Och ställ frågor om ni vill :)

  • Svar på tråden Inget plus trots "goda" förutsättningar
  • Orkide

    Det var samma för oss. Dock på vissa prover kunde de se som cystor så de tänker att jag eventuellt har endometrios men det blev aldrig fastställt då jag inte vill göra tnillhålsoperation då jag inte lider av det om jag har det. Andra läkare säger att jag inte det och att vi är ett par som oförklarligt inte kan få barn utan hjälp. Vi har fått två ungar tack vare pergotime och försöker nu med en tredje med letrozol då pergotime tagits bort.

    Jag önskar er all lycka till. Å det finns hjälp att få så ge inte upp. Kram

  • Anonym (fd ofrivilligt barnlös)

    Det kan handla om att du har haft en infektion som påverkat äggledarna (tex Klamydia), eller det kan vara ngt annat som skapat ett stopp i äggledarna.
    Om hormonhalterna stämmer (vilket positiva ältester tyder på) är det i princip det enda man hittar vid en utredning (givet den info du lämnar ovan).
    Det finns många teorier om att kvinnan kan ha immunologiska problem som påverkar möjligheten att bli gravid, men mig veterligen finns bara en handfull svenska läkare som överhuvudtaget känner till detta.
    Lycka till med utredningen!

  • marol
    Willa skrev 2017-01-12 18:17:43 följande:

    Hur gamla är ni? Har någon av er barn sen tidigare?


    Inga barn sedan tidigare. Har inte varit gravid heller. Vi är 27 år :)
  • Snuttis2

    Förutom ovanstående idéer (immunförsvar, stopp i äggledare, spermakvalite - tittade de på rörlighet eller mängd?) så förekommer ju en stor andel endometrios fall utan smärtproblematik där inre förändringar påverkar äggstockarna o äggledarnas möjligheter att röra sig rätt(slunga ägget vid ägglossning ) sen tänker jag framförallt på blodvärdena, alltså ex din äggreserv du kanske ägglossar o har fri passage men äggkvaliten är påverkad? Är betydligt vanligare än man tror eftersom allt fler väntar med barn idag !!

    Var runt 32 när vi gjorde utredningen o fick gränsvärden på äggen vilket jag inte riktigt hade räknat med !

  • marol

    Har nu fått svar på våra tester. Fortsatt inga problem upptäckta.. Min mans spermaprov var normalt och så även mina blodprov. Har gjort ultraljudsundersökning av livmoder, äggstockar och passagen i äggledarna, allt såg fint ut även där med fri passage, bra slemhinna och 15 äggblåsor på varje äggstock. Nu är det bara att vänta och se hur vi går vidare... De tog blodprov på äggreserven så får vi se vad det visar. Bara för att man har många äggblåsor så kanske det inte betyder att det blir ägg och även då bra ägg gissar jag.

Svar på tråden Inget plus trots "goda" förutsättningar