• Anonym (Emma)

När sluta prata om sig själv i tredje person?

När slutar/ bör barn sluta prata om sig själv i tredje person?

• Svar på tråden När sluta prata om sig själv i tredje person?
  • Anonym (Emma)

Ja precis! Inte typ "olle är törstig" utan "jag är törstig"

• sina

Det beror lite på när föräldrarna slutar. Jag har alltid sagt du till dottern och jag om mig själv, ytterst sällan pratat om någon av oss i tredje person, och hon har gjort likadant sedan hon började prata.

• ajnas

Mina barn har aldrig pratat så. Jag har heller aldrig pratat med dem på det sättet.

• Carambolan

Jag kan inte heller minnas att något av mina barn någonsin pratat om sig själva på det sättet.

• Anonym (Emma)

Oj. Jag trodde alla gjorde så. Han är snart tre

• Anonym (Både och)

Min dotter på ett och ett halvt gör det, men inte sonen på tre. Minns inte när det ändrades dock.

• Anonym (fia)

Min son kallade sig själv för "du" tills han var 2. Då gick det upp för honom att bara andra fick kalla honom för "du" och började formulera alla påståenden som frågor för att det skulle bli rätt. I stället för att säga "jag vill ha vatten" så sa han alltså "vill du ha vatten?", och så fick vi upprepa det han sa varpå han svarade "ja tack!". När han var 2,5 fattade han det där med du och jag fullt ut.

• Anonym (4-barnsfar)
    Anonym (Emma) skrev 2017-01-12 20:36:26 följande:

Ja precis! Inte typ "olle är törstig" utan "jag är törstig"

Hur pratar ni föräldrar?
    Säger ni "vill Olle ha något att dricka" eller "vill du ha något att dricka"?
  • Anonym (Emma)
    Anonym (4-barnsfar) skrev 2017-01-12 23:34:34 följande:

Hur pratar ni föräldrar?

Säger ni "vill Olle ha något att dricka" eller "vill du ha något att dricka"?

Vi har nog varit lite farliga på "felformuleringar." Men ändå inte fullt ut liksom.

Googla nu och detta verkar vara tecken på autismdrag
Svar på tråden När sluta prata om sig själv i tredje person?