• Ludwig

    Köpa replicor?!

    Hej! Jag har tänkt mig att köpa ett par Adidas replicor från iOffer.com bara för att testa hur bra kvalité det är på dom osv men jag är rädd att dom ska fastna i tullen och att jag ska behöva betala flera tusen. Vad händer igentilgen när en sak fastnar i tullen och hur stor är risken att den gör det?

    Tacksam för svar!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-12 22:43

  • Svar på tråden Köpa replicor?!
  • Aniiee

    Om piratkopier fastnar i tullen får du dem inte, ente ens mot fler tusen i avgifter. Har du tur så slipper du att Adidas stämmer dig.


    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • KarinMedK

    Jag kan ha fel, har du kollat på Tullverkets hemsida? Men jag tror att det är inte förbjudet att köpa replikor för eget bruk. Dvs, köper du 1 par skor är det "lugnt". Köper du däremot 100 par skor kan du få svårt att säga att det är eget bruk. Du kan alltid hävda okunskap, att du inte "förstod" att skorna inte var äkta.

    Det som förmodligen kan hända är att tullen beslagtar och antingen får du inte skorna alls eller så får du betala sedvanlig moms- och tullavgift. När den betalats har du förmodligen betalat nästan lika mycket för skorna som ifall du köpt ett par äkta.

    Du får alltid vad du betalar för. Köper du de billigaste kopiorna så kan du räkna med att skorna inte kommer hålla särskilt länge. Köper du de dyrare så kommer kvalitén gå upp, men då är du som sagt snart uppe i samma summa.

  • Anonym (Tänkvärt.)

    Frågan är om det inte är mer ekonomiskt med flera par billiga skor som räcker en kortare period än ett par original som räcker en lite längre period.

    Allt slits oavsett och saker idag är sällan gjorda för att repareras. Så kopior är avgjort rätt väg att gå.

Svar på tråden Köpa replicor?!