• vårbebis17

    Hjälp i barnvagnsdjungeln

    Hej, känner mig helt vilse och stressad över detta med barnvagnar. Är ute efter ligg- och sittvagn med svängbar hjul som går att låsa. Känns även viktigt med ett babyskydd som går att sätta på vagnen.

    Vill gärna höra era åsikter och tips om bra, prisvärda vagnar!

  • Svar på tråden Hjälp i barnvagnsdjungeln
  • Elliot0300

    Jag har inte barn själv men är inne på kronan duo s, någon som har erfarenheter av den och kan säga bu eller bä? :)

  • Carambolan

    Jag tycker att du ska gå till en butik och prova att köra runt lite olika modeller. Se hur de känns, hur de är att fälla ihop, etc. Då får man ganska snabbt en känsla för vilka som är prisvärda och vilka som känns rangliga och billiga.

  • Det kommer bli bra

    Ut i butik och testa. Vilka känns bra och vilka inte! Kör runt, prova fäll ihop där i butik, osv. Skriv upp dina favoriter och sök sedan fram recensioner på dem. Finns tex bra bloggar om barnvagnar "allt om barnvagnar" och "barnvagnsbloggen" där de som skriver dessa testat massa barnvagnar och recenserar dem. Kolla även råd och röns tester om barnvagnar och andra tester.

    Barnvagn handlar mest om funktion (och utseende lite också så klart). Bor du i stad eller på landet? Ska du åka kollektivt eller inte? Ska barnvagnen kunna fällas ihop i bilen lätt eller åker ni sällan bil, är bagageluckan stor eller liten? Finns en trång hiss eller ingen hiss eller bor ni i villa? Är ni långa eller korta? Vilket prisintervall? Begagnat eller nytt? Ska ni gå på skogsväg ofta? Osv...

    Jag har senast haft en BRIO Smile (numera Britax Smile), som passat våra behov av att vara en smal vagn och funka bra i kollektivtrafik, vara hög (vi är långa), ha möjlighet till mjuklift (plant liggläge alltså i sittdelen och inte ergonomiskt) eftersom vi bor 3 tr upp utan hiss, samt stor varukorg och rulla bra ändå på promenadväg i park och skogsområde. 

  • Anonym (Emma)

    Britax Smile uppfyller dina krav och den har ett bra pris, brukar finnas paketpris inkl babyskydd. Vi har den och är nöjda. Vi kollade på olika tester på nätet bl a testfakta där denna blev bäst i test. Men annars håller jag med, gå till en butik och prova. Barnvagnsbutiker tar ju oftast in barnvagnar med bra kvalitet som är populära på marknaden. Vi var hos Babyproffsen. De var mycket kunniga och gav råd om vad vi skulle tänka på. Sen är de ju försäljare så det är ju bra att vara lite påläst innan. Läs på, prova, gå hem och fundera innan ni bestämmer er.

Svar på tråden Hjälp i barnvagnsdjungeln