• Anonym (Morr)

Hur länge tar det att vänja sig vid glasögonen?

Har fått progressiva glasögon och dom funkar inte. Optikern sa ge det tid. Men ärligt talat hur länge ska det ta att vänja sig och efter hur länge kan man konstatera att det är fel på glasögonen?

• Svar på tråden Hur länge tar det att vänja sig vid glasögonen?
  • Aniiee

Minst en månad, gärna två.

Var alltid ett helvete när min mamma bytte glasögon.....

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Anonym (Morr)
    Aniiee skrev 2017-01-13 20:30:44 följande:

Två månader?! Det har gått en månad nu.
  • Aniiee
    Anonym (Morr) skrev 2017-01-13 20:35:28 följande:
    Två månader?! Det har gått en månad nu.
    Ge det två veckor till, som kompromiss. 
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Anonym (x)

Jag blev van väldigt fort. Hurudana linser har du? Jag har individuellt anpassade.

• Anonym (Ej läkare)

Har du fattat hur progressiva glasögon funkar? Att du måste titta i rätt vinkel genom dem beroende på avståndet?
    I underkant är de anpassade för nära håll och i överkant för långt avstånd. Övergången går gradvis. Du måste alltså böja huvudet framåt/bakåt tills det du tittar på blir skarpt. När du vant dig går det automatiskt, men först måste du ju veta vad du ska göra.

• Anonym (Ej läkare)

Eller är du samma person som skrev i en anna tråd, och inte har någon korrigering för långt avstånd?
    Då kanske det är dags att gå tillbaka till optikern och klaga.

• flygrl
    Aniiee skrev 2017-01-13 20:30:44 följande:

Sj inga glasögon men frågade föräldrarna som har och dom tyckte 2 månader lät väldigt mycket. Typ upp till en vecka max tar det för dom men det e ju inget vi i omgivningen märkt av. :)
  • Anonym (Morr)
    Anonym (x) skrev 2017-01-14 00:19:19 följande:
    Jag blev van väldigt fort. Hurudana linser har du? Jag har individuellt anpassade.
    Jag har glasögon. Pratar du om linser?
    Anonym (Ej läkare) skrev 2017-01-14 01:01:07 följande:
    Har du fattat hur progressiva glasögon funkar? Att du måste titta i rätt vinkel genom dem beroende på avståndet?
    I underkant är de anpassade för nära håll och i överkant för långt avstånd. Övergången går gradvis. Du måste alltså böja huvudet framåt/bakåt tills det du tittar på blir skarpt. När du vant dig går det automatiskt, men först måste du ju veta vad du ska göra.
    Jag har hajjat hur det funkar men det funkar inte.
    flygrl skrev 2017-01-14 02:48:34 följande:
    Sj inga glasögon men frågade föräldrarna som har och dom tyckte 2 månader lät väldigt mycket. Typ upp till en vecka max tar det för dom men det e ju inget vi i omgivningen märkt av. :)
    En vecka låter mer rimligt än 2 månader.

• Anonym (x)
    Anonym (Morr) skrev 2017-01-16 15:10:39 följande:
    Jag har glasögon. Pratar du om linser?
    Anonym (Ej läkare) skrev 2017-01-14 01:01:07 följande:
    Jag har hajjat hur det funkar men det funkar inte.En vecka låter mer rimligt än 2 månader.

Glasen du tittar igenom kallas linser. Ju dyrare linser man har i sina glasögonbågar, desto lättare är det att använda glasögonen. Läs på sidan nedan om progressiva glas, så förstår du.

www.branning.se/produkter/glas/
  • Fia 28

Det är individuellt hur länge det tar att vänja sej. Första paret tar alltid längst tid så jag hade inte gett upp ännu. Har du dem hela tiden eller bara nu och då?

• Anonym (Morr)
    Anonym (x) skrev 2017-01-16 16:53:39 följande:
    Glasen du tittar igenom kallas linser. Ju dyrare linser man har i sina glasögonbågar, desto lättare är det att använda glasögonen. Läs på sidan nedan om progressiva glas, så förstår du.

www.branning.se/produkter/glas/
    Jag var inte säker på om du menade kontaktlinser därav förvirringen. Mina är dyra minsann, runt 7000 kr för bara glasen och dom ska vara dom bästa med störst yta att se och blabla. Hette det freeform möjligen?
    Fia 28 skrev 2017-01-16 17:57:09 följande:
    Det är individuellt hur länge det tar att vänja sej. Första paret tar alltid längst tid så jag hade inte gett upp ännu. Har du dem hela tiden eller bara nu och då?
    Jag försöker ha dom så mycket som möjligt men inte när jag sitter framför en dator för då har jag terminalglasögon. Men jag har dom progressiva 5-6 timmar om dagen åtminstone sen en månad.

Svar på tråden Hur länge tar det att vänja sig vid glasögonen?