• Anonym (:P)

Kan jag ha kontaktlinser när jag simmar (i klorerat vatten)?

Hej, undrar om det är någon här som har någon erfarenhet av att simma (i klorerat vatten) med kontaktlinser? Jag är ganska närsynt och bär vanligtvis glasögon, och när jag simtränade för flera år sedan tog jag bara av mig glasögonen. Det vågar jag dock inte längre. Min syn har förändrats under de senaste tio åren. 

Jag är ingen van kontaktlinsbärare - tvärtom. Skaffade linser för första gången 2008, hade så svårt att sätta in och ta ur dem att jag fegade ur och använde aldrig dem. Skaffade linser nu igen förra året, och samma sak hände igen, jag fegade ur. Det sved otroligt i ögonen när jag satte i linserna, men jag misstänker att det berodde på att jag hade smink på mig när jag var hos optikern, och att jag fick in det i ögonen. 

Någon som har lite tips och tricks på hur man blir en van linsbärare? Jag fick Acuve Moist linser om det har någon betydelse, det är endagslinser. 

• Svar på tråden Kan jag ha kontaktlinser när jag simmar (i klorerat vatten)?
  • Anonym (Kicki)

Du måste ha skyddsglasögon annars är risken stor att du tappar linserna.
    Om klor kan skada dem är jag osäker på men skulle inte tro det om det handlar om någon droppe hit eller dit då tårvätskan ökar och håller ögat rent.

Jag har haft linser i snart 30 år och hade också problem i början. Med en stor dos envishet vande jag mig och idag är linserna nästan en del av min kropp!

• Anonym (gertrud)

Det är bara traggla med linserna om du vill lära dig använda dem. Tar väl någon dag max någon vecka att bli van.

Några tips.

Om det skaver i ögat är det tecken på att någonting är fel. Oftast är det något pyttelitet skräp som hamnat i ögat. Titta i ögat först om du ser något skräp (ibland ögonfrans). Tvätta händern, ta ut linserna och skölj dem på båda sidorna. Då får du bort allt skräp. Även sånt som inte syns med blotta ögat.

Använd simglasögon. Dels kan du tappa bort linserna. Dels kan kloret reta ögat. I värsta kan den kemiska reaktionen orsaka hål i hornhinnan som bakterier kan slinka igenom och man får en allvarlig ögoninfektion. Jag har simmat regelbundet under en massa år.

Anonym (Kicki) skrev 2017-01-14 18:29:19 följande:

Du måste ha skyddsglasögon annars är risken stor att du tappar linserna.
    Om klor kan skada dem är jag osäker på men skulle inte tro det om det handlar om någon droppe hit eller dit då tårvätskan ökar och håller ögat rent.

Jag har haft linser i snart 30 år och hade också problem i början. Med en stor dos envishet vande jag mig och idag är linserna nästan en del av min kropp!

Tack för hjälpen. Har du något tips på märke när det kommer till skyddsglasögon? Jag får öva mig på att sätta i och ta ur linserna, men det var betydligt svårare än vad jag trodde. Dessutom har jag ögon som har ganska lätt för att tåras. 
  • Anonym (Kicki)
    Anonym (gertrud) skrev 2017-01-14 18:41:30 följande:

Det är bara traggla med linserna om du vill lära dig använda dem. Tar väl någon dag max någon vecka att bli van.

Några tips.

Om det skaver i ögat är det tecken på att någonting är fel. Oftast är det något pyttelitet skräp som hamnat i ögat. Titta i ögat först om du ser något skräp (ibland ögonfrans). Tvätta händern, ta ut linserna och skölj dem på båda sidorna. Då får du bort allt skräp. Även sånt som inte syns med blotta ögat.

Använd simglasögon. Dels kan du tappa bort linserna. Dels kan kloret reta ögat. I värsta kan den kemiska reaktionen orsaka hål i hornhinnan som bakterier kan slinka igenom och man får en allvarlig ögoninfektion. Jag har simmat regelbundet under en massa år.

Ett vanligt misstag nybörjare gör är också att vända linsen ut- och in.
    Då skaver det mer än rejält!

Man ser om linsen är rättvänd om ingen "kant" kan ses runtom.
  • Anonym (Kicki)
    Anonym (:P) skrev 2017-01-14 18:44:15 följande:
    Tack för hjälpen. Har du något tips på märke när det kommer till skyddsglasögon? Jag får öva mig på att sätta i och ta ur linserna, men det var betydligt svårare än vad jag trodde. Dessutom har jag ögon som har ganska lätt för att tåras. 
    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det då jag inte simmar själv.

Att hantera linser är en vanesak, traggla på så lär du dig snart.
    Lycka till!
    Anonym (gertrud) skrev 2017-01-14 18:41:30 följande:

Några tips.

Tack för svaret. Hu, det lät läskigt med ögoninfektion och hål på hornhinnan. Är det endast för personer som bär kontaktlinser? För om det är det kan jag överväga att skippa linser och kisa när jag simmar, haha. 
    MajaVira skrev 2017-01-14 18:49:04 följande:

Simglasögon med styrka är kanske ett alternativ?

www.webboptik.se/sv/articles/166/simglasogon

Åh, tack så mycket! Hade aldrig ens hört talas om detta! Ska definitivt kika närmare på detta. 
Svar på tråden Kan jag ha kontaktlinser när jag simmar (i klorerat vatten)?