• Lojsanlojs

    Nedstämd, efter TRE år, med MIRENA-spiral??

    Hej allesammans! 

    Jag har sedan 2014 en Mirena hormonspiral och har haft/fått PMS-besvär i form av ledsamhet, gråt, irritation - Mest ledsamhet och gråt. Jag har fått Escitalopram 10mg för detta och äter det 14-10 dagar innan väntad mens. Alltså vid behov...

    NU har jag fått ändrat blödningsmönster --> ökad blödning och har fått fortsätta äta Escitalopram pga att min nedstämdhet inte gått öve på ca 2 månader!! :'(
    Idag har jag gråtit i princip hela dagen och jag känner att jag liksom inte orkar med det här humöret...... 

    Så jag har två frågor: 

    1. ÄR det möjligt att man kan få "konstant" nedstämdhet efter att haft spiralen i TRE år? Någon annan som upplevt detta?? 

    2. Är det någon som vet om spiralen kan ha förvärrat PMS eller "minskat" den.. Barnmorskan sa att "spiralen snarare gör att PMS blir mildare..." Har lite svårt att lita på detta? 

    Är det NÅGON som känner igen sig i detta?? Eller har andra erfarenheter om nedstämdhet vid mirenaspiral...... SNÄLLA HJÄLP!!!!

    //Desperat 

  • Svar på tråden Nedstämd, efter TRE år, med MIRENA-spiral??
  • Emmacecilia

    Våra kroppar är ju så olika! Du mår inte bra av din Mirenaspiral, så fundera på om du ska ta ut den! Var snäll mot dig själv!

    Jag kämpade med min i 5 år och borde ha tagit ut den redan efter några månader. Det är inte värt det om du mår dåligt.

    Det kan vara så att Mirena gör dig mer känslig, vilket gjort att du dragit på dig nedstämdhet/mild depression pga av det. Det är svårt att säga vad som är hönan och ägget. Klart är ju att du inte mår bra. Så börja med att ta ut den, det är mitt råd. Det är inte säkert att du mår helt ok direkt eferåt, men du kan åtminstone börja med spiralen.

  • Lojsanlojs

    Tack snälla för ditt svar! 
    Jag hoppas verkligen att det blir bättre när jag tar ut den också..... Hur kände du dig när du hade din spiral, under dina 5 år? och hur blev skillnaden efteråt?

    Hade du pms? isåfall, värre eller bättre med spiral??

    mvh Louise

  • Emmacecilia

    Jag hade smärtor från själv spiralen men var så dum mot mig själv att jag stod ut i fem år...Jag borde ha tagit ut den med en gång.

    Jag minns inte hur humöret var direkt efteråt, jag var så lättad att inte ha ont...Men senare började jag efter tips här att äta munkpeppar mot min pms. Jag fick problem med värre pms när det var extra jobbigt härhemma, och munkpeppar har gjort jättestor skillnad för mig.

    Jag tycker att vi kvinnor ska vara lite mer snälla mot våra kroppar, så stå inte ut med biverkningar du inte behöver. Mirena har varit väldigt populärt bland barnmorskor och läkare nu, men det är vi kvinnor som ska bestämma vad vi står ut med.

  • Anonym (keke)

    Om du misstänker att det är spiralen som påverkar din hälsa negativt och får dig att behöva ta mediciner - ta ut den!! Använd en kopparspiral istället. Herregud människa, plåga inte dig själv!

  • Lojsanlojs

    NU ÄR SPIRALEN UTE!!!!

    Nu ber jag bara till alla gudar som finns att mitt humör stabiliseras och jag blir "normal" igen????????

    Vad annars kan det vara som orsakat denna fruktansvärda nedstämdhet??

    Jag är mycket hoppfull men ändå skeptisk till att detta ska funka.. ("tänk positivt, tänk positivt...") ????????

    Tack alla vänliga själar som svarat på mitt meddelande!! På måndag har jag tid för kopparspiral insättning..

  • Anonym (Undrar)

    Hur gick det? Hur känns det nu ett år senare? Bra hoppas jag!

  • Anonym (JA)

    Nu är tråden rätt gammal, men någon annan som har liknade problem kanske läser..

    Ja, man kan få problem med sitt hormonpreparat när som helst under användningen. Detta beror på att p-medel som baseras på konstgjort progesteron binder an till kroppens egna progesteronreceptorer, vilket leder till att kroppens egna produktion sjunker. Detta kan i sin tur påverka östrogennivåerna i kroppen då förhållandet mellan kroppens naturliga progesteron och östrogen förändras. Lågt naturligt progesteron kan alltså ge symptom både på det OCH lågt östrogen. 

    Förutom de bitarna påverka även livet hormonerna i kroppen. Ålder och stress är två saker som kan påverka. 

    Med andra ord kan ett hormonpreparat fungera jättebra under en period, men sedan ge biverkningar. 

    Det är vanligt att man får läkemedel för de symptom man får, tex nedstämdhet, men det är inte ofta som hormonpreparatet tas upp som eventuell orsak. Så det är möjligt att man äter läkemedel helt i onödan, när det egentligen hade räckt att byta preventivmetod. 

Svar på tråden Nedstämd, efter TRE år, med MIRENA-spiral??