• Lillbusan87

    Jobbresa i vecka 28

    Har ett litet dilemma. När jag är i vecka 28 ska företaget jag jobbar på till England på jobbresa över två dagar. Resan innebär en hel del aktiviteter och sena kvällar. Det är mitt första barn och just nu mår jag bra i min graviditet.. men jag känner mig osäker på om jag vill/vågar komma med eller hur jag kommer må om två månader.. Någon som varit med om samma sak eller har tips på vad man kan komma med för ursäkt..? Det är en obligatorisk resa...

  • Svar på tråden Jobbresa i vecka 28
  • Anonym (Abc)

    Många försäkringar tar slut i v 28, är på gränsen att flyga med mångs bolag. Har du haft blödningar under graviditeten avråder de ofta helt att man flyger. Borde ej vara obligatoriskt för dig som är gravid

  • Charlotte N

    Det är så individuellt. Jag var i Italien och gick upp på Vesuvius i vecka 28. Det är helt ok att flyga med de flesta bolag till vecka 32. Kan du prata med chefen om det går att hålla det lite öppet?

  • Carambolan

    Jag har ett jobb med mycket resor och har i varje graviditet fortsatt med det till vecka 32. Hade lätt kunnat fortsätta längre men jobbet har inte velat ta försäkringsrisken :) Prata med din chef. Gissningsvis är det inga problem alls för dem att boka avbokningsbara biljetter så att du kan bestämma dig när du vet hur du mår.

  • Fia 28

    Jag skippade faktiskt en arbetsresa i v 28. Jag mådde bra, men kände absolut inte för att åka och chefen var ok med det.

  • Anonym (ej flyg)

    Jag var på arbetsredskap i Frankrike i vecka 30 eller 31. Det gick bra men vi flög inte utan rullade fram. Det kändes lite läskigt om det skulle råka sätta igång och rädd att inte kunna förklara att jag måste snittas. Sen levde jag i mina stödstrumpor av rädsla för blodproppar. Annars var jag mest sur att jag inte kunde dricka goda viner när vi var ute och åt på kvällarna.

  • Maramina

    Först av allt så rekommenderar jag dig att fundera över vad det är som du är rädd/orolig för. Sedan tar du och pratar med din chef om din oro, kanske kan ni lämna beslutet på om du ska med, eller inte, tills resan är lite närmare? Prata gärna med din barnmorska om det också så kam hon kanske stilla fin oro, eller kanske till och med hjälpa dig i hur du ska tänka.

    Själv så var jag iväg till Finland när jag var i vecka 29, tror jag det var. Vi flög dit och det var konferens hela dagen och på kvällen middag. Trots att jag kräktes och mådde illa hela graviditeten kändes det ok för mig att åka, och inte heller min barnmorska eller läkaren på mödravården såg några problem med att jag skulle åka. Flygtiden var ju ändå relativt kort.

    Om du åker, kom ihåg att be om att få läkarintyg på hur långt gången du är och på att läkaren anser att det är ok för dig att flyga.

    Sedan så tror jag att skulle det vara så att du åker men inte orkar vara med på alla aktiviteter så tror jag att de allra flesta skulle tycka att det var helt ok om du satt bredvid och inte var så aktiv, alternativt om du gick upp på ditt rum för att vila etc.

  • Lillbusan87

    Tack för era inputs! Tål att tänkas på. Igår åkte jag dock in på sjukan för blödningar och värk nu i vecka 20 så det känns som att det lutar åt att jag avstår.. vill ju såklart helst inte riskera något i onödan!

Svar på tråden Jobbresa i vecka 28