• Anonym (Syster anna)

Kan min arbetsgivare verkligen neka mig att jobba extra på bemanningsföretag?

Jag vet att vi har brist på sköterskor och så även hos oss. Jag jobbar 75 % då jag har barn under 8 år. Men fyller upp lite när det passar och jobbar då åt ett bemanningföretag i ett annat landsting. Min chef har inte sagt att jag inte får, men han menar att det kan nekad snart från sjukhusets ledning?

• Svar på tråden Kan min arbetsgivare verkligen neka mig att jobba extra på bemanningsföretag?
  • Anonym (E)

Du skriver att du arbetar i landstinget = offentliganställd. Ja, din chef kan enligt lag hindra dig att ägna dig åt din bisyssla.

• Anonym (Syster anna)
    Anonym (E) skrev 2017-01-15 15:23:32 följande:

Du skriver att du arbetar i landstinget = offentliganställd. Ja, din chef kan enligt lag hindra dig att ägna dig åt din bisyssla.

Okej tack. Ja då blir det till att bara jobba åt bemanningsföretag om det sker
  • Krblsj1947

Ja om din arbetsgivare anser det t ex olämpligt eller det är en konkurrent kan de säga nej. Man kan t o m bli avskedad om man gör det i smyg. Hände hos oss.

• Anonym (Syster anna)
    Anonym (Syster anna) skrev 2017-01-15 15:33:27 följande:

Okej tack. Ja då blir det till att bara jobba åt bemanningsföretag om det sker

Nejdå har inte undanhållit det
  • Anonym (Kille)

Kontakta HR. Förmodligen är det så att du måste ha ett godkännande från din chef, skriftligen. Så är det i alla fall på mitt jobb (jag har också en bisyssla).

Har du inte detta skriftligt i form av en blankett, så se till att du får något på mailen. Så du har bevis på att du sagt till.

Annars är det väl risk att det blir ett jäkla liv, och då är det inte alls säkert att din chef backar upp dig alls...

• Anonym (Syster anna)
    Anonym (Kille) skrev 2017-01-15 16:34:18 följande:

Kontakta HR. Förmodligen är det så att du måste ha ett godkännande från din chef, skriftligen. Så är det i alla fall på mitt jobb (jag har också en bisyssla).

Har du inte detta skriftligt i form av en blankett, så se till att du får något på mailen. Så du har bevis på att du sagt till.

Annars är det väl risk att det blir ett jäkla liv, och då är det inte alls säkert att din chef backar upp dig alls...

HR vet då de skickat en enkät till alla I landstingen att uppge bisysslor
  • Anonym (Kille)
    Anonym (Syster anna) skrev 2017-01-15 16:50:19 följande:

HR vet då de skickat en enkät till alla I landstingen att uppge bisysslor

Ah, då är det lugnt. Och ja, tent generellt har arbetsgivare rätt att neka dig andra arbetsgivare. Men du kan ju höra med facket om du är osäker
  • Anonym (Syster anna)

Det han menade var att jag i så fall borde gå upp på 100 % här i stället o de vill jag absolut inte göra

• Anonym (X)

Eftersom det är ett extrajobb (arbetsgivaren kan neka ändå och har rätt att få veta om det) inom samma arbetsområde/bransch, räknas det som illojalt arbete och är grund för uppsägning. Säger din arbetsgivare nej bör du lyssna på det!

• Anonym (Syster anna)
    Anonym (X) skrev 2017-01-15 19:50:24 följande:

Eftersom det är ett extrajobb (arbetsgivaren kan neka ändå och har rätt att få veta om det) inom samma arbetsområde/bransch, räknas det som illojalt arbete och är grund för uppsägning. Säger din arbetsgivare nej bör du lyssna på det!

Jag har inga problem att sluta i så fall om det skulle säga nej
Svar på tråden Kan min arbetsgivare verkligen neka mig att jobba extra på bemanningsföretag?