• puhbear

Har blivit med marsvinsbebisar! Hjälp!

Som sagt...
    Idag när stora sonen kom hem efter skolan så hittade han två små fjuttiga bebisar i buren... SÅÅ söta!
    Men jag har NOLL erfarenhet av detta o behöver lite hjälp...!
    Vi visste inte att hon var gravid eftersom det "var en kille"!
    Vi misstänkte men inte på så stort allvar...
    Är det något särskilt man ska tänka på??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-04 00:03:27:
    Jag har hört att de brykar få mellan 4-6 stycken bebisar men våran fick bara två. Min mammas kompis sa att hon kan få fler imorrn till o med... Är det så???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-04 00:03:50:
    BRUKAR, ska det va! haha!

• Svar på tråden Har blivit med marsvinsbebisar! Hjälp!
  • Odella

Exakt samma sak hände här förutom att vi bara fick en liten marsvinsbebis. Om du har hanen tillsammans med honan så avlägsna honom kvickt som attan då de brukar få väldigt täta kullar!

Om hon är ung så får hon nog bara 2 stycken. Det är först när de blir äldre som kullarna blir större. Marsvinsungar är häftiga då de "sköter sig själva", de är ju fullt utvecklade sedan dag 1 och utvecklas inte mer än att de blir större och går mer upp i vikt.

Det bästa tipset jag kan ge är väl att du ger mamman och ungarna lite lugn och ro de första dagarna Lycka till!

• Alicia05sMamma

Åh vad sotis jag bli nu Skulle såååå gärna vilja ha ett marsvin. Dom är ju så otroligt söta
    Men har ju 2 katter så de skulle nog inte funka så bra

// Linda mamma till ♥ Alicia ♥
  • Mr Smurf

Haha, var som när jag hade två ökenråttor som båda skulle vara hanar..
    Men dom kom väldigt bra överens å det blev massor av råttungar :)

• puhbear

Tack för svaren!

Odella:
    Jag ska så tidigt som möjligt imorrn gå upp o separera dom (nu sover sonen intill dom), det är ju supermysigt att ha fått dom men jag vill inte ha fler... hehe!

Bebis2005:
    Du kan få en om du vill!
    Bara den inte blir kattmat förståss...

Känns lite häftigt... vill bara sitta o ta i dom... men samtidigt vill man ju ge mamman tid med dom nu i början.

• puhbear

Mr Smurf:
    Ja... man undrar ju om hon som sålda dom här till oss i november visste att det var en av var... hehe! Så här i efterhand så tyckte jag mig känna liiiite osäkerhet över könen från hennes sida... *luring där*

• Japonica

åhhh!
    Marsvinsungar är ju supergulliga!
    De är ju som vuxna marsvin, fast i miniformat!
    Låt morsan få lugn och ro och mycket mat, så grejar hon nog de själv.
    Förstagångsmammor brukar inte få så många, och de jag har haft, har de inte gått särskilt lång tid emellan, så det är nog inga fler.

• puhbear

Japonica:
    Då kan jag pusta ut då... två räcker faktiskt... det är ju till o med så att man kan behålla dom då.
    Hade varit värre om det varit sex stycken!

• Alicia05sMamma
    Puhbear: Tack va snällt  Våran honkatt skulle inte bry sig för 5 öre, men han katten vet i tusan. Sedan skulle jag nog vara tvungen att smeka sambon lite medhårs oxå
    & sedan har vi ju våran snart 1 åriga lilla hulligan prinsessa Nä jag vågar nog inte ta in något marsvin i detta hus än på ett tag
    // Linda mamma till ♥ Alicia ♥
  • Japonica

Se upp bara, om det är en hane, eller två, de blir könsmogna ganska snabbt. Så det inte blir ny parning av mamman igen. Men en liten hona är ju roligt att spara, marsvin gillar sällskap av andra marsvin.Glad

• puhbear

Nej men nu du... blev det för mycket för denna lilla hjärna....
    vilka går ihop o inte... gör dom bebisar direkt när dom själva pluppat ut??

Svar på tråden Har blivit med marsvinsbebisar! Hjälp!