• Amanda84

    Vid vilken ålder slutade era barn med vagn?

    Min son är 2,5 år och vår kombivagn börjar verkligen sjunga på sista versen. Jag trodde faktiskt inte att han skulle behöva ha vagn så mycket längre till, men börjar nu undra kring hur vi ska göra när den går sönder. Han går väldigt långa sträckor själv och vill oftast inte sitta i vagnen. Alla heldagsutflykter sker helt utan vagn, om han inte behöver sova en stund mitt på dagen och därför somnar i den. I stort sett så använder vi enbart vagnen om vi är iväg någonstans samtidigt som han behöver sova middag, samt när jag går med honom till förskolan på morgonen. På morgonen är han oftast alldeles för trött för att gå, men när vi hämtar honom, så går han alltid hem själv. Med vagn tar det 15 minuter att gå till förskolan. Utan vagn tar det minst en halvtimme, oftast lite mer. Jag har inte körkort och kan därför inte köra bil till och från förskolan. Inga bussar går heller längs vägen till förskolan.


    Hur ska vi tänka här, om vagnen går sönder inom några månaders tid? Ska vi köpa en begagnad sittvagn/sulky eller kommer han snart inte att behöva sitta i vagn alls? Vid vilken ålder brukar man sluta med vagn? Hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Vid vilken ålder slutade era barn med vagn?
  • rox

    Jättesvårt att säga, jag har vänner vars 4-åringar aldrig sitter i vagn (dem kör bil t förskolan) och sen vi som har en snart 4-åring som åker vagn till och från förskolan varje dag. Det tar ca 10min med vagn. Våra barn älskar att sitta i vagn så syskonvagnen kommer behållas ett tag till här. Om ni gör utflykter och barnet behöver vila så är det skönt med vagn.

    Tänk på maxvikten på vagnen då en 4-åring ofta ligger på gränsen till för tung. Vår äldsta son är både kort och smal så vi har inte behövt bekymra oss för det ännu..

  • Anonym (J)

    Vid 2-3 års åldern är väl lagom att sluta med vagn. Jag vet ingen som kör runt på 3+ åringar faktiskt. På vintern kan ju barnen dras på pulka/bobb och så kan de kanske åka cykelvagn eller annat på sommaren.

    annars så orkar så små barn promenera långa sträckor men det kan ju bli drygt för föräldrarna som måste lämna hemmet lite tidigare. :P Om jag vore dig skulle jag inte bry mig om att köpa en ny vagn.

  • AnkiC

    Vårt barn är 4.5 år. Vi har en sulky till henne ibland om vi ska gå långt eller när vi reser. Finns inte en chans att hon orkar gå en hel dag och då är vagn ett måste. Men till vardags åker hon sällan vagn. Vi åker bil överallt. I ert fall utan körkort kan det ju bli svårt att hinna till förskolan utan vagn. Jag hade absolut köpt en sulky.

  • sextiotalist

    Eftersom vår son sov middag långt efter det han fyllt tre så hängde vagnen med länge.

  • Treansresa

    Jag bytte till en liten sittvagn utan liggande från brio. Den var jättebra just till sådant du beskriver och dottern sov endå korta stunder o den

  • Sisisisi

    Min ena slutade när han var 5 och den andra när han var 2. Beror ju helt på vilka behov man har. Om er vagn går sönder så kan ni ju testa utan. Funkar det bra så behöver ni ingen ny vagn, funkar det inte bra så är det ju bara att köpa en.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Mrs Green

    Vi slutade använda vagnen till vardags strax innan hon fyllde 3, men behöll den något halvår till och använde om vi skulle på långpromenad eller t.ex om hon var sjuk och vi behövde gå och handla. Vi hade då en liten sulky.

  • sextiotalist
    Anonym (J) skrev 2017-01-16 00:04:55 följande:

    Vid 2-3 års åldern är väl lagom att sluta med vagn. Jag vet ingen som kör runt på 3+ åringar faktiskt. På vintern kan ju barnen dras på pulka/bobb och så kan de kanske åka cykelvagn eller annat på sommaren.

    annars så orkar så små barn promenera långa sträckor men det kan ju bli drygt för föräldrarna som måste lämna hemmet lite tidigare. :P Om jag vore dig skulle jag inte bry mig om att köpa en ny vagn.


    Jag vet många. Cykelkärror, nja, fungerar kanske i områden med säkra cykelbanor och att man ska använda cykeln (för övrigt så skulle jag aldrig transportera mitt barn på det sättet, ha barnet bakom sig utan noll uppsikt, i en vagn som är i perfekt nivå för att ta den största smällen om något skulle hända). Pulka etc, då bör det ju vara underlag för det och i södra Sverige kanske det är så några få dagar.
    Så då är vagnen ofta ett bättre och säkrare alternativ.
  • rox
    Anonym (J) skrev 2017-01-16 00:04:55 följande:

    Vid 2-3 års åldern är väl lagom att sluta med vagn. Jag vet ingen som kör runt på 3+ åringar faktiskt. På vintern kan ju barnen dras på pulka/bobb och så kan de kanske åka cykelvagn eller annat på sommaren.

    annars så orkar så små barn promenera långa sträckor men det kan ju bli drygt för föräldrarna som måste lämna hemmet lite tidigare. :P Om jag vore dig skulle jag inte bry mig om att köpa en ny vagn.


    För oss är det helt otänkbart med pulka. Två barn, en varsin ryggsäck, på måndagar ska hjälmarna med och extra kläder, jag med min jobbdator och handväska. Vagn är ju bra skönt att ha för att packa saker på utflykter om inte annat.
  • Anonym (J)
    rox skrev 2017-01-16 09:15:03 följande:

    För oss är det helt otänkbart med pulka. Två barn, en varsin ryggsäck, på måndagar ska hjälmarna med och extra kläder, jag med min jobbdator och handväska. Vagn är ju bra skönt att ha för att packa saker på utflykter om inte annat.


    Otänkbart pga för lite snö? Annars så finns det pulka med plats för två barn :)
  • sextiotalist
    Anonym (J) skrev 2017-01-16 10:52:52 följande:
    Otänkbart pga för lite snö? Annars så finns det pulka med plats för två barn :)
    Eller skottade trottoarer. Eller grusade vägar. Du är väl medveten om att många bor i tätorter och att en stor del av Södra Sverige är snöfritt eller har väldigt lite snö. Att man kanske har, som vissa skriver, inte bara barnen utan även utrustning till arbetet, att man har skor/stövlar som inte är så lämpliga att kliva i snö i.
  • Emmeliina

    Vi slutade med vagn när vår dotter var ca 3. Jag cyklar överallt med henne i en som vanlig barnsits bak på pakethållaren. Har en cykelvagn också men tycker den är lite bökig när jag bara ska till förskolan eller ner i stan osv.

    Nu är hon dock snart 6 och är verkligen för stor för barnsitsen men har 3 km till dagis och hon klarar inte cykla så långt själv och där går inga bussar som passar och att gå hade tagit halva dagen :D


    Nicole 110322
  • PappaPellerin
    Mrs Green skrev 2017-01-16 07:21:05 följande:

    Vi slutade använda vagnen till vardags strax innan hon fyllde 3, men behöll den något halvår till och använde om vi skulle på långpromenad eller t.ex om hon var sjuk och vi behövde gå och handla. Vi hade då en liten sulky.


    Ja, det var ungefär samma här (och dottern min var också i treårsåldern).
    Vi är lika starka som vår starkaste länk.
Svar på tråden Vid vilken ålder slutade era barn med vagn?