• Anonym (Rädd)

Hög vilopuls - rädd!

Har alltid legat högt i vilopuls men det senaste året har det blivit urspårat Har en vilopuls som ligger mellan 80-95 oftast. Och dricker jag kaffe så ligger pulsen snabbt över 100 och oftast kring 110-120.

Är det farligt med hög puls efter kaffe?

Tyder det på nått tok?

Hur kan man få lägre vilopuls?

Gjorde ultraljud av hjärtat för ett år sedan samt ett par EKG pga hög puls. Men inga fel hittades då.

• Svar på tråden Hög vilopuls - rädd!
  • Anonym (Tina)

Men har du kollat dina sköldkörtelvärden?

Om man har dåliga värden på sköldkörteln så brukar man ha hög puls.

• viktorjohan

När jag var aktiv tävlingsåkare i längdåkning och hade bra kondition hade jag väldigt låg vilopuls. Ibland nedåt 50 slag/min. Bra kondition kan alltså påverka vilopulsen.

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Tina) skrev 2017-01-16 07:55:16 följande:

Men har du kollat dina sköldkörtelvärden?

Om man har dåliga värden på sköldkörteln så brukar man ha hög puls.

Jag har underfunktion av sköldkörteln sedan flera år tillbaka. Dessa värden kollades nyligen och ligger bra
  • Anonym (Rädd)
    viktorjohan skrev 2017-01-16 08:08:46 följande:

När jag var aktiv tävlingsåkare i längdåkning och hade bra kondition hade jag väldigt låg vilopuls. Ibland nedåt 50 slag/min. Bra kondition kan alltså påverka vilopulsen.

Dagliga promenader känns som ett "steg ett" men är löjligt rädd att klappa ihop om jag rör mig pga pulsen. Tänker lite som så att om pulsen är 95 i vila vad är den då på om jag rör mig? Känns obehagligt. Men kanske hjärnspöken.
  • Linda2barnsmamma
    Anonym (Rädd) skrev 2017-01-16 08:15:41 följande:

Dagliga promenader känns som ett "steg ett" men är löjligt rädd att klappa ihop om jag rör mig pga pulsen. Tänker lite som så att om pulsen är 95 i vila vad är den då på om jag rör mig? Känns obehagligt. Men kanske hjärnspöken.

Hej.

Ja har sen 6 år tillbaka legat på 80-120 i vilopuls. Läkarna hittar inget fel och min sköldkörtel är bra. Dom fann ingen orsak till det.

Men de ja vet är att pulsen är lägre ju mer normalviktig man är. Och iom att min puls blivit högre för varje barn så e de nog på den lilla övervikt jag har.

Så motion och kosten är prio 1
  • Anonym (sis)

Min syster har hög vilopuls, 115 drygt. De har kollat upp allt de kan vad det kan bero på, hittar inga fel mer än stress. Hon är smal, äter bra, ekg bra, sköldkörteln bra och alla andra värden. Hon rör på sig mycket också.

• Anonym (Rädd)
    Linda2barnsmamma skrev 2017-01-16 08:25:26 följande:

Hej.

Ja har sen 6 år tillbaka legat på 80-120 i vilopuls. Läkarna hittar inget fel och min sköldkörtel är bra. Dom fann ingen orsak till det.

Men de ja vet är att pulsen är lägre ju mer normalviktig man är. Och iom att min puls blivit högre för varje barn så e de nog på den lilla övervikt jag har.

Så motion och kosten är prio 1

Jag har ingen övervikt men otroligt otränad. Så motion är nog ett måste.
  • Linda2barnsmamma
    Anonym (Rädd) skrev 2017-01-16 08:31:39 följande:

Jag har ingen övervikt men otroligt otränad. Så motion är nog ett måste.

Hehe ja de kanske kan räcka om man börjar träna. .

Ja känner att dom nog får ställa en ambulans i slutet ifall ja faller ihop.. haha

Har nog oxå mitt pga av stress. En stor del av det ialf.
  • viktorjohan
    Anonym (Rädd) skrev 2017-01-16 08:15:41 följande:

Maxpulsen kan man inte påverka. Den är man född med. Med stigande ålder får man lägre maxpuls. Vilopuls och puls vid en given belastning däremot sjunker med ökad kondition. Det är hjärtats så kallade slagvolym som ökar när man tränar. Alltså den mängd blod hjärtat pumpar ut för varje slag. Vid en viss belastning behöver kroppen en viss mängd syre. Syret transporteras med blodet. Om man har bra kondition behöver alltså hjärtat slå färre slag vid en viss belastning än om man har dålig kondition. Kroppsvikten påverkar också. Tung kropp behöver mer syre än en lätt. Sen finns det naturligtvis fler faktorer som påverkar pulsen. Medicinska orsaker till exempel.

Om du är frisk i övrigt är det ofarligt att motionera. Ta det i den takt du klarar så blir det bra ska du se.
Svar på tråden Hög vilopuls - rädd!