• Anonym (Undrar)

Mammografi imorgon - hur går det till?

Hej!

Ska på mitt livs första mammografi imorgon.
    Har hört att det kan ta allt mellan 5 och 30 minuter.

Jag ska göra det i en Unilabs-buss, så jag antar att det går rätt snabbt (?)

Ställer de frågor? Hur pass ont gör det/gör det inte?

Tacksam om någon vill berätta :)

• Svar på tråden Mammografi imorgon - hur går det till?
  • Långbenopluto

Ja, dom ställer först frågor om din mens, ev. p-medel och om du själv har känt några förändringar i dina bröst. Dom säger också vad viktigt det är att varje månad undersöka sina bröst och kontakta läkare OM man känner en knöl.

Själva undersökningen går ut på att du får ställa dig vid en maskin som trycker ihop ditt bröst, i en vinkel först och sedan åt andra hållet. Därefter är det andra bröstet.

Ja, det gör ont (tycker jag iallafall), men det går så snabbt så det är helt överkomligt.

Sedan får du går därifrån och du får svar via post efter en röntgenläkare har gått igenom dina bilder.

Jättebra att du går, det är en viktig undersökning, lika viktig som cellprover!

• Ingrediensen

Tydligen gör det väldigt olika ont för olika kvinnor. Beror visst på hur mycket bröstvävnad som finns och på var i cykeln man är. Hoppas du slipper onda varianten!

• nevermind

Usch, hade aldrig vågat. Får klämma lite extra själv. Har vansinnigt känsliga bröst!

• Anonym (Cleo)
    nevermind skrev 2017-01-16 19:35:04 följande:

Usch, hade aldrig vågat. Får klämma lite extra själv. Har vansinnigt känsliga bröst!

Du kan aldrig känna allt dom kan se på en mammografi så det är nog bara o gå .
  • BuoBä

Ett tips är att ta med en sjal eller en kofta du kan ha över axlarna medan du väntar. Dels för att det är tråkigt att frysa, dels för att det kan kännas mer bekvämt att inte stå med helt bar överkropp en längre stund.

Jag tyckte inte det gjorde särskilt ont. Jättebekvämt var det såklart inte, men jag trodde det skulle vara värre.

• Anonym (Cleo)
    BuoBä skrev 2017-01-16 20:06:40 följande:

Ett tips är att ta med en sjal eller en kofta du kan ha över axlarna medan du väntar. Dels för att det är tråkigt att frysa, dels för att det kan kännas mer bekvämt att inte stå med helt bar överkropp en längre stund.

Jag tyckte inte det gjorde särskilt ont. Jättebekvämt var det såklart inte, men jag trodde det skulle vara värre.

Tröjan tar man ju av precis innan det är dax att klämma dom
  • BuoBä
    Anonym (Cleo) skrev 2017-01-16 20:08:19 följande:

Tröjan tar man ju av precis innan det är dax att klämma dom

Inte där jag gick. Där fick man klä av sig i ett bås och vänta på sin tur.
  • MagiskMamma

Hur ont det gör är olika för alla. Kan också kännas mer, beroende på var i menscykeln man befinner sig. Två tips som har hjälpt mig: be att få sitta på en stol, då kan man slappna av lite mer. Om du är känslig mot smärta, ta en Alvedon innan så att den hinner ha effekt till undersökningen. Det är jättebra att göra denna undersökning, den räddar liv! Lycka till

• Anonym (Cleo)
    BuoBä skrev 2017-01-16 20:56:10 följande:
    Här tar man av tröja o bh o håller i dom den korta tiden det tar att fota
  • EnAnonumius

Där jag går så får man slänga av sig tröja och BH i undersökningsrummet och lägga på en stol.

Man får utgå när man svara i sådan här trådar att det kan se lit olika ut på olika ställen runt om i landet, i stället för att tro att det är exakt likadant som där man själv tar och plåtar med kläderna.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Undrar) skrev 2017-01-16 18:44:57 följande:
    Hej!

Ska på mitt livs första mammografi imorgon.
    Har hört att det kan ta allt mellan 5 och 30 minuter.

Jag ska göra det i en Unilabs-buss, så jag antar att det går rätt snabbt (?)

Ställer de frågor? Hur pass ont gör det/gör det inte?

Tacksam om någon vill berätta :)
    Jag får inte direkt ont, men det ja det känns ju det gör det. Det är så olika det där.

Jag brukar kalla mammografin för "Röntgen Platta Pattan"  eller "Patt klämmar röntgen".
    För brösten blir verkligen "platta" sedan när man få se bild på dem i datorn (du har rätt att få titta) så kan brösten ha en väldigt vacker form som om de skull kunna klara farmors/mormors penntest.

• nevermind
    Anonym (Cleo) skrev 2017-01-16 19:59:08 följande:
    Du kan aldrig känna allt dom kan se på en mammografi så det är nog bara o gå .
    Nä. Jag bangar. Är duktig med mina cellprov dock.
  • Anonym (Undrar)

Tack för alla svar! :)

Ja, jag ska ha mens idag eller imorgon, så brösten är jätteömma. 

Får uppfattningen av att det sker lite som på ett rullande band, Och det kan det nog vara dit jag ska. Det är nämligen en sådan där buss.

Tar med mig en kofta att skyla mig med om jag får vänta.

Ska uppdatera när jag gjort det :)

• Anonym (Undrar)

Så!

Jag gjorde mammografin igår och det gick jättesmidigt.
    Blev dock nervös ca fem minuter innan. 

Det var i en buss, Unilabs. 
    När det var dags gick jag in i bussen och kom till ett litet väntrum. En sköterska tittade ut från ett annat rum, och jag var ju som sagt lite nervös, så jag hasplade ur mig snabbt: "Hej, jag har tid nu. Det är första gången för mig!"

Sköterskan visade in mig i en "hytt" där jag kunde låsa dörren bakom mig och bad mig klä av mig upptill och den andra dörren gick till "röntgenrummet" där jag såg att det var väldigt softad belysning, rätt så mörkt.. 
    Jag hade med en kofta om att ifall att, fast det var bara vi där och jag lämnade över min legitimation och så ställde hon ett tre frågor; om jag opererat brösten någon gång; om jag haft besvär med brösten någon gång; och om jag var släkt med någon som haft bröstcancer. 
    Då stod jag redan vid "maskinen". Hon var väldigt vänlig, naturlig och fick det att kännas väldigt avkopplat. Kändes inte ett dugg exponerat.

Hon tog tre bilder på vardera bröst; först det man brukar se att man har bröstet mellan två "plattor". Efter det nån slags sidobild och sist en bild underifrån, i samma maskin som kunde ändras på olika sätt. Gick jättesnabbt. 

Ska få svar om två veckor.

Sköterskan sa också att det kan hända att man kan bli kallad igen, utan att det betyder att det är någon som helst fara, utan för att man kanske vill ta om en bild.

Så till de som är oroliga vill jag säga att tveka inte :)

• BuoBä
    EnAnonumius skrev 2017-01-17 00:18:10 följande:

Där jag går så får man slänga av sig tröja och BH i undersökningsrummet och lägga på en stol.

Man får utgå när man svara i sådan här trådar att det kan se lit olika ut på olika ställen runt om i landet, i stället för att tro att det är exakt likadant som där man själv tar och plåtar med kläderna.

Öh ja? Och det betyder att man inte klär av sig vid maskinen på alla ställen, bara för att det var så för dig. Så _ifall_ man behöver vara naken på överkroppen ett tag kan det vara väldigt trevligt med en kofta eller sjal, något som dessutom inte är särskilt jobbigt att ta med _ifall_ det behövs. Precis som att man hos vissa gyn får ett litet skynke att ha om sig men _ifall_ det inte skulle vara så kan det vara trevligt att ha på sig en lång tunika eller kjol för att slippa känna sig naken.
  • BuoBä

Så skönt att det gick bra för dig TS! Som sagt, inte världens roligaste grej men viktigt att gå.

• EnAnonumius
    BuoBä skrev 2017-01-18 22:36:04 följande:
    Öh ja? Och det betyder att man inte klär av sig vid maskinen på alla ställen, bara för att det var så för dig. Så _ifall_ man behöver vara naken på överkroppen ett tag kan det vara väldigt trevligt med en kofta eller sjal, något som dessutom inte är särskilt jobbigt att ta med _ifall_ det behövs. Precis som att man hos vissa gyn får ett litet skynke att ha om sig men _ifall_ det inte skulle vara så kan det vara trevligt att ha på sig en lång tunika eller kjol för att slippa känna sig naken.
    Öh nej det påstod jag väl inte..
    Men du verkar ju inte minnas att du själv har skrivit:
    Citera dig:
    (slut citat)

Du själv skrev det på ett sådant sätt som om det var allmängiltigt för hela landet.

Minns att jag var redan medveten om att det såg olika ut. Eller blundade du fär detta stycke innan du svarade? Så jag var redan väl medveten om att det ser olika ut i landet. Så du sitter och sparkar in öppna dörrar med din påpekande om hur det var för mig som det går att bevisa i stycket du blundade för innan du svarade:
    EnAnonumius skrev 2017-01-17 00:18:10 följande:

• BuoBä
    EnAnonumius skrev 2017-01-19 00:22:15 följande:

Citera dig:(slut citat)

Du själv skrev det på ett sådant sätt som om det var allmängiltigt för hela landet.

Minns att jag var redan medveten om att det såg olika ut. Eller blundade du fär detta stycke innan du svarade? Så jag var redan väl medveten om att det ser olika ut i landet. Så du sitter och sparkar in öppna dörrar med din påpekande om hur det var för mig som det går att bevisa i stycket du blundade för innan du svarade:

Jag vet inte varför jag bryr mig om att svara men f'låt så jävla mycket då att jag inte skrev "Ett tips är att ta med en sjal eller en kofta du kan ha över axlarna medan du väntar OM DET BEHÖVS".
  • Anonym (Undrar)
    EnAnonumius skrev 2017-01-19 00:22:15 följande:
    Citera dig:
    (slut citat)

Tack :)

Fick svar igår. Det fanns inga tecken på cancer.
Svar på tråden Mammografi imorgon - hur går det till?