• Anonym871

    2 årings tal

    Hej. 
    Jag undrar när talet kommer för era barn? 
    Vår son har precis fyllt 2 år, pratar inte mycket men han förstår ändå vad vi säger, tex kan du hämta blöja osv.. han säger ju endel ord men hoppar ofta över vissa bokstaver. tex ampa. 

    när börjar de säga 2 meningar? 
    hur var era barn i den åldern? 

  • Svar på tråden 2 årings tal
  • Annelie 76

    Min första pratade då men min andra. Han fyllde två i slutet på oktober och han tvärvägrar att prata. Han kan säga några ord och han förstår massor men pratar INTE. Det är precis som att han inte vill. Men det kommer nog, han har varit lite mer avvaktande än storebror med allt.

  • Anonym (Jdbdb)

    Sonen började prata mer begripligt när han fyllde två, då kom det tvåordsmeningar, sen flöt det på hur bra som helst, nu är han snart tre och pratar väldigt bra.

  • Anonym (Mycket)

    Mina barn har pratat i flerordsmeningar från ca 1,5 års ålder. Vid två år har de kunnat texten till de vanligaste sångerna osv. De har inte talat helt rent dock, utan haft svårt med tex R. Med andra ord, det är väldigt olika. Enligt BVC ska de väl kunna ca 10 ord vid 18 mån, men det är väl ett minimum för att man inte ska behöva följa barnets tal närmare. Inte därmed sagt att de behöver få talsvårigheter för att de är lite sena i starten.

  • Ellie

    Min första pratade 7-8  ordsmeningar när hon fyllde 2, kunde hela alfabetet, bra uttal från början (fast R kom inte förrän vid 3), hade ett 50-tal ord vid 18 månader.
    Min andra kunde ca 8 "ord" (läten) vid 18 månader. Nu är hon 22 månader och säger 2-ordsmeningar, tex "ooo ba" eller "titititi ba" = stor boll och liten boll, dvs inte ett dugg klart och tydligt. Nu har hon kanske 20 ord i sin vokabulär, men det är nog mest vi föräldrar som förstår. Hon är mycket mer motorisk och känslosam än storasyster.

  • tulip79

    Min dotter sa några få ord när hon fyllde 2 år. Förstod desto mer. Efter 2-3 månader sa hon jättemassa ord och efter ytterligare nån månad kunde hon prata i 4-5 ordsmeningar. Det gick jättesnabbt!

    Storebror däremot pratade massor vid 1,5 år och flerordsmeningar när han fyllde 2 år. Han pratade rent från början, fick till alla ljudkombinationer. Lillasyster, precis 3 år fyllda, har fortfarande svårt att uttala en del ord som börjar på v t.ex välling.

  • Annelie 76

    Innan de fyller tre kan det vara lite si och så med pratet. Har det inte kommit igång då kan det vara läge för logoped och sånt. Men innan behöver du inte vara orolig (vilket är lättare sagt än gjort). Men prata med Bvc om du har funderingar. Just sånt här brukar de iaf vara bra på.

  • Nelah

    Mitt första barn kunde säga hela meningar och komma med roliga utlägg, berätta hela sitt livs historia när han var två år.

    Lillebror är nyligen fyllda två och han är långt ifrån där storebror var i samma ålder. Han förstår mkt, har några ord men väldigt begränsad. Vi har dock använt oss av stödtecken sedan han var bebis (gjorde vi med ettan också) så han använder tecken där han saknar talspråk :)

    Jag är dock inte orolig, det kommer med tiden :)


    Jag vill och jag kan...
Svar på tråden 2 årings tal