• MagiskMamma

Städning - hur gör ni där hemma?

Hur går det till med städningen hemma hos er? Vem gör vad? Hur ofta? Hur noga? Grälar ni om det? Pratar ni om det? Har ni regler/överenskommelser? Hur funkar det?

• Svar på tråden Städning - hur gör ni där hemma?
  • mixXi

Vi har inga barn ännu. Så ni vet förutsättningarna.

Vi storstädar alltid tillsammans en-två gånger per månad beroende på hur mkt vi varit hemma/när det behövs. Alltid inför planerade besök. Då plockar vi undan allt till sin rätta plats. Dammtorkar. Dammsuger. Våttorkar golv. Städar badrummet. Byter lakan i säng etc. Brukar bli så att jag tar dammtorkning och badrum och sambon golven. Men vi hjälps åt tills vi båda är färdiga så ingen slutar om det inte är färdigt.

Utöver det städar vi ju köket regelbundet. Den som inte lagar mat fixar disken + köket den dagen.

Badrum (dvs toalett + handfat) städar jag när jag tycker det behövs (sambon verkar inte ha de ögonen =p)

Jag plockar nog lite mer under tiden hemma. Samtidigt fixar sambon i princip all tvätt.

Vi bråkar aldrig om detta. Inget vi diskuterat utan det har växt fram under vårt samboskap till något som båda tycker funkar.

Ska bli intressant att se vad som händer när första barnet kommer i augusti =)

• K Kalle
    MagiskMamma skrev 2017-01-17 11:20:25 följande:

Hur går det till med städningen hemma hos er? Vem gör vad? Hur ofta? Hur noga? Grälar ni om det? Pratar ni om det? Har ni regler/överenskommelser? Hur funkar det?

En gång i veckan dammsuger vi hela huset och tar toaletter och badrum. Vi delar 50-50. Jag hade velat städa varannan vecka men maken är envis.
  • KJJ

Vi är två vuxna o två barn (6 & 8 år). Innekatt. Bor i villa.

Vi städar både "aldrig" och "alltid". Vi kör var sak på sin plats, i samförstånd, inga diskussioner kring detta. Maken och hag har samma syn på hur vi mår bäst i hushållet. Bråka om det har vi nog aldrig gjort...

Vi gör ngt "städrelaterat" löpande hela tiden under veckan, typ dammar när man pratar telefon, när ngt tar tid vid matlagning fixar vi köket, ser vi en fläck tar vi den direkt, torka skåpsluckor och liknande lite här och där när tiden liksom finns. Alla barnens grejor på sin plats innan läggdags. Saker som skall upp läggs i trappan, nästa gång man går tar man med sig det. Typ.

Fasta göromål:

Tvätt/byte av sängkläder - lakan+örngott, två ggr vecka. Nu har vi många örngott och lakan (kör bara vita sängkläder, inga mönster, då går det alltid att "matcha"). Påskakan en ggr/vecka.

Dammsugning - nerevåning varje dag, övervåning två ggr/vecka

Våttorkning - en ggr/vecka

Badrum - toalett+handfat+spegel varje dag.

Tvätt av badrumsmattor - en ggr/vecka.

Tvätt av handdukar - två ggr/vecka

Fönster - ngt här och något där, då blir det inte så mycket varje gång.

Tvätt av kläder - all smutstvätt läggs varje kväll alltid i vårt tvättskåp. Maskinen laddas på kvällen och körs under natten. Tumlas alt hängs på morgonen. En maskin per dag, ibland två (en 60 och en 40).

Detta låter kanske lite upprutat, men faktum är att det lite känns som att huset sköter sig självt! Barnen fixar att sätta på tvätten, de plockar själva upp i sina rum hyfsat bra, har alltid kört m att involvera dem i allt husligt.

• Fru Ve

Varken jag eller mannen är pedanter, men kanske är jag något mer noga än han. T.ex. så tycker jag det är jobbigt när det ligger saker på alla ytor (t.ex. tidningar, leksaker och annat krafs). Så detta går jag ofta och plockar undan medan han lätt kan strunta i det i flera månader. Generellt städar nog jag lite mer än han, men om jag inte gör det så gör han det till slut även om det tar flera dagar innan något händer.... Vi brukar i alla fall vara överens om att det skall dammsugas och städas toa varje vecka. Detta delar vi upp mellan oss så båda är OK med det. Har ingen speciell rutin. Det bästa tycker jag är när vi bestämmer en dag (t.ex. lördag förmiddag) och städar tillsammans då. Bädda rent i sängar gör vi varannan vecka, brukar hjälpas åt med det också. Vi har nog ofta lite småstökigt hemma men jag tycker inte det är värt att ständigt städa (som man annars måste) om man ska ha det perfekt hela tiden. Prioriterar hellre annat. Vi kan absolut sätta oss och spela spel med barnen fast det är stökigt hemma.

• karet

Två vuxna och tre barn (7, 5, 1).
    Villa. Enplans.
    Maken arbetat heltid.
    Jag är föräldraledig.

Dammsuger kök, hall, vardagsrum: 1-3 ggr per dag.
    Dammsuger övriga huset: 1-2 ggr per vecka.
    Sängkläder vuxen säng: 3 ggr per månad.
    Sängkläder barnens sängar: 1 ggr per månad.
    Fönster: 3 gånger per år.
    Tvätt av gardiner: Jul.
    Vanlig tvätt: Varje dag 1-3 maskiner.
    Våttorkar: 1 ggr per månad.
    Dammar överallt: Alldeles för sällan.
    Torkar ytor som bord och bänk: Flera gånger varje dag.
    Toalett/Handfat/Spegel: Varje dag
    Övrig toalett: 1-2 ggr per månad.
    Mattor: 1 ggr per år.
    Plockar/Rensar: Hela tiden. Låter aldrig saker ligga.

Barnen städar sina rum varje dag. Lägger sina kläder i garderoben. Förbereder för skola/dagis varje kväll. Dukar bord. Hjälper till att plocka varje dag. Städar hall. Gör egen frukost (vid behov).
    Jag och min man bråkar aldrig om städning men jag kan behöva vara på honom ibland om att "step it up a notch".

• mixXi

Alltså hjälp. Dammsuger folk flera gånger i veckan? Köket förstår jag. Det sopar vi nästan dagligen. Men resten av huset? Måste man göra det om man har barn? Kanske ska göra abort.. Haha =p

(OBS - skämt!!)

• ninjas

Dammsuger kök, hall och vardagsrum varje dag. Resten typ en gång i veckan. torkar väldigt sällan golven....
    Byter sängkläder 1 gång i veckan.
    Toaletter/badrum städas vid behov eller en gång i veckan. Tvätt görs minst en maskin om dagen.
    Putsar fönster 2-3 gånger om året.
    Inga husdjur, 2 barn en lägenhet på 100kvm.
    Vi bråkar inte om städning min man städar mest.

• Aniiee
    MagiskMamma skrev 2017-01-17 11:20:25 följande:

Jag pekar, hon städar ;)

Nä, men vi kör enligt flylady. Lättast. Och vi hjälps åt.

Ända grejen utöver det är att vi sopar varje dag, annars är det hundhår överallt.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 17. Bara 83 kvar.
  • Fru Ve
    mixXi skrev 2017-01-17 18:18:28 följande:

Alltså hjälp. Dammsuger folk flera gånger i veckan? Köket förstår jag. Det sopar vi nästan dagligen. Men resten av huset? Måste man göra det om man har barn? Kanske ska göra abort.. Haha =p

(OBS - skämt!!)

Nej vi gör absolut inte det. Dammsuger 1-2 gånger per vecka. Men det är klart det är lite skräpigt då emellanåt. Vill man ha det fint hemma trots barn måste det nog dammsugas dagligen. Men jag orkar inte det och prioriterar inte det.
  • nevermind

Vi grälar aldrig om det. Han diskar alltid, jag plockar ur diskstället morgon efter. Vi gör det som vi tycker är kul, eller i alla fall inte astråkigt.
    Jag:
    Tvättar 90% av gångerna.
    Moppar (för sällan dock...)
    Badrum.
    Dammar.

Han:
    Snusket i golvbrunnen i duschen.
    Tömmer sopor och återvinning.
    Köksbänkarna i samband med disken.

Vi ska snart skaffa städhjälp. Jobbar väldigt mycket.

Ett tips som jag läste här på FL är att ställa äggklockan på 15 minuter varje kväll och städa det man hinner.

• misstwisted

40 kvm bostadsrätt. Hall, kök, sovrum, vardagsrum, badrum och uteplats.
    2 vuxna. Inga barn. Fiskar som husdjur.

Hos oss har vi ett rullande städschema där vi...

1. Städar varje dag - bäddar sängen, plockar undan kläder, torkar handfat/andra ytor efter vi gjort oss i ordning på morgonen, disk ställs undan direkt i diskmaskinen, torkar av köksytorna efter användning, rättar till soffkuddar/viker filtar om kvällarna. Detta gör vi båda två, man städar efter sig själv eller hjälps åt.

2. Har en städuppgift mån-fre varje vecka - på måndagar dammtorkar vi allt i lägenheten, på tisdagar putsas alla speglar och glasdörrar i duschen, på onsdagar dammsugs hela lägenheten, på torsdagar moppas lägenheten, på fredagar städas badrummet. Varje uppgift tar inte mer än 15-20 minuter att genomföra i lugnt tempo. Så även om min sambo gör 4 av 5 uppgifter under en vecka så tjurar han inte över det. Den som har tiden gör det. Man ger och tar.

3. På helger - tvättar sängkläder, kläder och vattnar/planterar om växter.

4. Har zonstädningsveckor - där man fokuserar på ett område varje vecka (mån-fre). En vecka fokuserar man på köket, där man rengör kyl/frys, torkar av skåp in-och-utvändigt, rengör ugnen, diskmaskinen, putsar köksfönster osv, och delar alltså upp dessa uppgifter under de fem dagarna i veckan så att man inte behöver lägga mer än en halvtimme som mest varje dag (utöver dagliga städschemat). En annan vecka fokuserar man på sovrummet, vardagsrummet, badrummet, hallen.. Sen är det upp till var och en vad man har för städning där som man vill få gjord en gång varje/varannan månad. Det ska då vara grejer som man inte gör på en daglig basis.

Genom att dela upp städningen i många (och mindre) portioner så uppstår det inte längre gnabb här hemma gällande städning. Nu vet vi vad som gäller, vad och när saker ska göras. Förr städade vi hela lägenheten en gång i veckan/ibland varannan vecka, med tvätt och andra småprojekt som hör till. Utmattande. Men efter att ha testat den här metoden så ser vi ju att vi KAN bo i ett rent och prydligt hem hela tiden utan att det känns som att man städar ihjäl sig. Och man slipper känna panik om man väntar gäster, för hemmet är redan rent och fint.

Sorry för långt inlägg! ;)

• sextiotalist

Fuskar lite och använder ett annat svar, tre vuxna (föräldrar plus en son på väg att lämna hemmet)

Dammsuger: Max en gång i veckan, det kan gå två veckor mellan gångerna (om ens det) sambon sopar däremot emellanåt
    Sängkläder varannan vecka 
    Fönster: En gång per år, annars efter behov
    Tvätt av gardiner: Ungefär en gång per år
    Vanlig tvätt: Efter behov, 4-6 maskiner i veckan oftast helgerna
    Våttorkar: efter behov
    Dammar överallt: När jag städare.
    Torkar ytor som bord och bänk: Efter behov.
    Toalett/Handfat/Spegel: Efter behov
    Övrig toalett: Varje vecka.
    Mattor: En gång per år
    Plockar/Rensar: Det sköter sambon, jag bryr mig inte om det finns saker framme.

Storstädning, dvs lister och allt det där man inte gör, försöker jag göra två ggr per år (ett rum i taget), men ibland har det blivit en gång per år.

Svar på tråden Städning - hur gör ni där hemma?