• Anonym (hjälp)

Vad är en djupintervju? Referens?

Hej!

Jag har varit på en rekryteringsträff, gick vidare till gruppintervju och nu ska jag ha en djupintervju... är djupintervju samma som anställningsintervju? Vad för frågor brukar dyka upp?

Referenser- jag har inga från arbetslivet, jag har mest jobbat ensam, där jag har jobbat kom inte chefen ihåg mig och kollegorna ville inte ställa upp, jag har dock referens från mentor från skoltid, en kurskamrat och en fd lärare som jag försöker få kontakt med så det är inte samma nej vem är du?

Kan ni förbereda mig? Jag behöver verkligen detta jobb! Jag har snart inte råd med tak över huvudet. Därav anonym, jag vill inte någon ska veta hur dåligt ekonomiskt det ligger till.

• Svar på tråden Vad är en djupintervju? Referens?
  • Anonym (Mer)

Vad gäller det för jobb?

• Carambolan

En djupintervju är en anställningsintervju, ja. Eller åtminstone en liknande individuell intervju - det är inte säkert att det är det sista steget i intervjuprocessen.

Vad har du jobbat med om du jobbat så ensam? Finns det kanske någon kund eller klient som kan vara lämplig referens? Jag har ett konsultjobb och i min bransch är det vanligare att ange uppdragsgivare som referenser än att ange chefer och kollegor på det egna företaget. Nu vet jag inte hur gammal du är men det verkar lite suspekt att inte ha en enda referens från arbetslivet.

• Anonym (hjälp)

jag har jobbat som personlig assistent.

jag har mest studerat de senaste 3-5 åren så de kollegorna och cheferna jag haft vill inte eller kommer inte ihåg mig

• Carambolan
    Anonym (hjälp) skrev 2017-01-17 21:48:29 följande:

jag har jobbat som personlig assistent.

jag har mest studerat de senaste 3-5 åren så de kollegorna och cheferna jag haft vill inte eller kommer inte ihåg mig

Jaha, men om studier är det senaste du gjort så är det inget konstigt med en mentor som referens :) Lycka till!
Svar på tråden Vad är en djupintervju? Referens?