• Auri79

    Ensambarn jätteledsen när halvsyskon åker

    Vår gemensamma 1-åring har överraskat oss med rätt starka känslor när min sambos dotter ska åka till sin mamma varannan vecka. De har knytit an väldigt fint. När flickan skulle åka sist var hon så ivrig att träffa mamma att hon rusade iväg utan att säga hejdå till 1-åringen, som fullkomligt panikade av besvikelse, tårarna sprutade. 1-åringen ropade efter flickan men hon var så uppslukad av mammaglädje att hon inte hörde.

    Vi har bearbetat många olika frågeställningar som bonusfamilj men just denna kom som en överraskning.

    Tycker ni att man kan be en 5-åring tänka på att den lilla blir ledsen? Kan man ne henne säga hejdå ordentligt eller är det att lägga på för mycket ansvar? Ska hon få rusa iväg under skratt och rop med lillasyster i fullkomligt upplösningstillstånd? (Mamman märkte vad som hände men gjorde ingen ansats alls att fråga dottern om hon ville säga hejdå till sin lillasyster. Min sambo och mamman har inte världens bästa relation och hon skiter nog rätt rejält i hur det blir för vår 1-åring. Så detta är i så fall något vi behöver styra upp.)

    Nu kommer på allvar tankar om att få ett till barn. De tankarna har funnits av andra anledningar också men nu känns det riktigt viktigt. Är det trots allt så att ett halvsyskon inte riktigt kan ersätta ett helsyskon? Kommer vår 1-åring kanske uppleva sig utanför när de andra syskonen alltid följs åt (halvsyskonen är tre och de följs åt i det växelvisa boendet)? Någon som har erfarenhet av liknande situation?

  • Svar på tråden Ensambarn jätteledsen när halvsyskon åker
  • glutten

    Det är väl bara att förekomma, varje gång. Glatt säga "passa på att säga ordentligt hejdå till xx nu innan mamma kommer!", helt utan ansvarspåläggande, skuldbeläggning etc. Gör det inte till ett större problem än det är.

  • Annelie 76

    Javisst kan ni säga till. Empati är till största delen inlärt och detta är en del av den inlärningen. Påminn flera gånger inklusive strax innan, 5-åringar har ganska kort minne.

  • jådåsåatt

    Fast det kan ju visst bli ett problem om man säger till. Min dotter har dåligt samvete varje gång hon kommer hem från sin pappa eftersom hennes lillasyster blir så ledsen när hon åker.

    Har de kontakt även när hon bor hos sin mamma? Jag försöker få till att min dotter kan facetimea med sin syster när hon är hos mig så att den lilla kanske inte känner att det blir så långt mellan att de har kontakt.

    Men jag tycker du gör rätt som tänker på att inte lägga ansvaret på den stora, att lillasyster blir ledsen är något ni föräldrar ska hantera, inte hon.

  • Elsis

    Ni kan ju uppmuntra storasyster att säga hejdå innan mamma kommer, och sedan avleda ettåringens uppmärksamhet innan det är dags att gå. Det ska ju inte behöva bli jobbigt för storasyster, utan hon måste ju få lov att glädja sig åt att träffa mamma.

  • sextiotalist
    Auri79 skrev 2017-01-18 15:19:56 följande:

    Vår gemensamma 1-åring har överraskat oss med rätt starka känslor när min sambos dotter ska åka till sin mamma varannan vecka. De har knytit an väldigt fint. När flickan skulle åka sist var hon så ivrig att träffa mamma att hon rusade iväg utan att säga hejdå till 1-åringen, som fullkomligt panikade av besvikelse, tårarna sprutade. 1-åringen ropade efter flickan men hon var så uppslukad av mammaglädje att hon inte hörde.

    Vi har bearbetat många olika frågeställningar som bonusfamilj men just denna kom som en överraskning.

    Tycker ni att man kan be en 5-åring tänka på att den lilla blir ledsen? Kan man ne henne säga hejdå ordentligt eller är det att lägga på för mycket ansvar? Ska hon få rusa iväg under skratt och rop med lillasyster i fullkomligt upplösningstillstånd? (Mamman märkte vad som hände men gjorde ingen ansats alls att fråga dottern om hon ville säga hejdå till sin lillasyster. Min sambo och mamman har inte världens bästa relation och hon skiter nog rätt rejält i hur det blir för vår 1-åring. Så detta är i så fall något vi behöver styra upp.)

    Nu kommer på allvar tankar om att få ett till barn. De tankarna har funnits av andra anledningar också men nu känns det riktigt viktigt. Är det trots allt så att ett halvsyskon inte riktigt kan ersätta ett helsyskon? Kommer vår 1-åring kanske uppleva sig utanför när de andra syskonen alltid följs åt (halvsyskonen är tre och de följs åt i det växelvisa boendet)? Någon som har erfarenhet av liknande situation?


    Vi hade exakt samma problem med vår son, när hans halvsyskon åkte. Nu var det äldre, så då kunde vi påminna (om de glömde av) att säga hejdå.
    Men vi gjorde ingen större grej av det, berättade bara att nu skulle de till sin mamma och de kommer till oss igen och att det var helt OK att vara ledsen.
    Det är inte farligt att bli ledsen.

    Men ge inte storasyster dåligt samvete, femåringar är spontana. Nästa gång det händer, så stoppa upp henne och säg "glöm inte hejdåkramen till NN".

    Vet inte om något syskon kan ersätta något annat, men här är i varje fall vår son väldigt tight med sina äldre syskon. Så här är det nog ingen större skillnad (mer än att de sluppit vardagskonfrotationer och att det är en stor åldersskillnad, mer än 10 år)
Svar på tråden Ensambarn jätteledsen när halvsyskon åker