• Farfallos

Vad spelar det för roll om invandrare är mer kriminella?

De människor som är mest trygghetstörstande eller som har byggt upp mest, de som har mest att förlora - dessa människor stannar kvar in i det längsta. Ytterst på andra kanten finner man de människor som är eftersökta för brott, och som kanske varken har egendom eller nära vänner eller släkt som vill skydda dem. Dessa individer flyr vilken dag som helst. Där emellan hittar man en salig blandning av människor med allt från lite mer äventyrligt sinnelag till dem som flyr för livet.

Detta är inget nytt, utan även den gruppen Svenskar som "flydde" till Amerikat för 150 år sedan hade en liknande sammansättning, och andelen kriminella bland dem som gav sig av var högre än hos dem som stannade kvar. På samma sätt är det naturligtvis även idag i Sverige, men vad spelar det för roll? Om så 20% av immigranterna var kriminella, är det skäl nog att vägra övriga skötsamma skydd för sitt liv? Varför kan vi inte se kriminella invandrare som individer?

För mig är det självklart att avvisning av skötsamma människor till länder som t.ex Afghanistan eller Syrien inte kan motiveras med att en högre andel individer i den gruppen är kriminella, och den tanken verkar så oerhört korkad att jag har svårt att tro att någon kan tänka så. Därför måste det ju vara något annat. Vilka argument har anhängare av SD och andra rasister för att förvägra oskyldiga barn en fristad här?

• Svar på tråden Vad spelar det för roll om invandrare är mer kriminella?
  • Bergis

Så världens länder är nu rasister. Få ordning på begreppen och återkom.

• Farfallos
    Bergis skrev 2017-01-18 15:26:39 följande:
    Så världens länder är nu rasister. Få ordning på begreppen och återkom.
    Men OJ vilken öm tå jag trampade på här då!

Om du inte vill svara på frågan så är du givetvis välkommen att försöka växla in på ett sidospår och göra en poäng av att ett land inte kan vara rasistiskt, men undvik helst det. Svara hellre på vilka argument olika länder och personer har för att tycka och agera som de gör mot så många oskyldiga människor.
  • Mikaelayasar

Flyttat jag till ett främmande land då ska jag sköta mig! Anpassa mig efter landets regler och samhället. Det är som att vara gäst hemma hos någon. Man beter sig inte hur man vill! Då kan man åka hem och göra precis vad man vill i sitt hem!

• Bergis
    Farfallos skrev 2017-01-18 15:33:07 följande:

Men OJ vilken öm tå jag trampade på här då!

Om du inte vill svara på frågan så är du givetvis välkommen att försöka växla in på ett sidospår och göra en poäng av att ett land inte kan vara rasistiskt, men undvik helst det. Svara hellre på vilka argument olika länder och personer har för att tycka och agera som de gör mot så många oskyldiga människor.

Ställ en vettig fråga så ska jag svara. Och nej. En fråga med inställningen "håll med mig eller så är ni med rasisterna" är ingen vettig fråga.

Vad konkret vill du ha svar på?
  • Fnollet

Det beror väl väldigt mycket på från vilket krig och land de flyr från? Nu är det ju väldigt många unga män som kommit, och jag antar att kriminalitet bland unga män är vanligare än bland exempelvis barnfamiljer. Men annars tidigare från vad jag upplevt och hört är det oftast de rika familjerna som flyr från krig. De fattiga har inte råd att fly. Många invandrare ser ju inte flykten som något permanent, utan hoppas kunna återvända till sina hemländer när det lugnat ner sig där. Påpekar detta iom att du jämför med migrationen till Amerika som var en permanent lösning för de som valde det. Så jag håller inte riktigt med ditt påstående att de som invandrar är kriminella.

• Fnollet

Men sen förstår jag inte riktigt vad du vill få fram med ditt inlägg? Ska folk som är kriminella inte kunna bli utvisade? Eller att kriminellas ansökan om medborgarskap inte ska kunnas avvisas? Eller vad är det du försöker få fram?

• Farfallos
    Bergis skrev 2017-01-18 15:37:38 följande:
    Ställ en vettig fråga så ska jag svara. Och nej. En fråga med inställningen "håll med mig eller så är ni med rasisterna" är ingen vettig fråga.

Vad konkret vill du ha svar på?
    Det där med "rasist" var dumt gjort av mig, för det tar liksom fokus från min fråga. 

...som jag för övrigt har varit tydlig med, om jag ser över vad jag har skrivit. 
    Farfallos skrev 2017-01-18 15:25:14 följande:
    Vilka argument har anhängare av SD och andra rasister vissa personer och länder för att förvägra oskyldiga barn en fristad här?
    Alltså - vilka argument (som står i rimlig proportion till konsekvenserna av att förvägra oskyldiga flyktingar en fristad) har dessa länder och människor?
  • John22

Upptäcker man att alla gruppvåldtäkter utförs av individer från ett och samma land kan man ta till riktade åtgärder för att motverka detta, till exempel.

Sedan tycker jag att man som medborgare har rätt att få veta vilka det är som begår brott i landet. Vill folket ta del av denna information så ska den tas fram. Regeringen är våra representanter, inte individer som ska styra över oss och bestämma vad vi har rätt att veta.

• Farfallos
    Fnollet skrev 2017-01-18 15:56:41 följande:
    Det beror väl väldigt mycket på från vilket krig och land de flyr från? Nu är det ju väldigt många unga män som kommit, och jag antar att kriminalitet bland unga män är vanligare än bland exempelvis barnfamiljer. Men annars tidigare från vad jag upplevt och hört är det oftast de rika familjerna som flyr från krig. De fattiga har inte råd att fly. Många invandrare ser ju inte flykten som något permanent, utan hoppas kunna återvända till sina hemländer när det lugnat ner sig där. Påpekar detta iom att du jämför med migrationen till Amerika som var en permanent lösning för de som valde det. Så jag håller inte riktigt med ditt påstående att de som invandrar är kriminella.
    Först - Du missade nog min fråga. Läs den senare halvan av inlägg #7

OK, oftast rikare som flyr. Nja, de absolut fattigaste flyr till grannländer, men de som har mer pengar har råd att åka gummibåt över medelhavet.

Många som åkte över till Amerika kom tillbaka. Har släktforskat lite, och i min släkt så kom ungefär hälften tillbaka. I min sambos släkt är det nästan samma sak. Två av min farfars bröder "flydde" till Amerika för att slippa göra militärtjänsten.

...och vad det gäller det sista du skriver så är det ganska irrelevant om du håller med mig eller ej, för det är fakta att det finns en högre andel kriminella bland dem som flyr, och en högre andel väletablerade och skötsamma människor bland dem som stannar kvar.
  • Farfallos
    John22 skrev 2017-01-18 16:08:37 följande:
    Upptäcker man att alla gruppvåldtäkter utförs av individer från ett och samma land kan man ta till riktade åtgärder för att motverka detta, till exempel.

Sedan tycker jag att man som medborgare har rätt att få veta vilka det är som begår brott i landet. Vill folket ta del av denna information så ska den tas fram. Regeringen är våra representanter, inte individer som ska styra över oss och bestämma vad vi har rätt att veta.
    OK, så om riktigt många individer i en grupp som du tillhör (bestämt av någon annan) begår hemskheter som du själv tar avstånd ifrån så tycker du att det OK att även du får ta konsekvenserna? 
Svar på tråden Vad spelar det för roll om invandrare är mer kriminella?