• SaraD

Ex börjar jobba skift, hur lägga upp allt?

Vi har en dotter på snart 3 år, varit separerade i 1,5 år. Båda har haft dagtidsjobb och vi har bytt söndagar, onsdagar och fredagar.

Nu har han bytt jobb och kommer att jobba treskift. Jag kan inte tänka och behöver hjälp!

Tiderna är FM 6-14, EM 14-22 och natt 22-6.

Han jobbar:

vecka 1: mån o tis FM, ons o tor EM och fre lör sön natt.

Vecka 2: ons Tors fre lör FM

Vecka 3: mån tis fre lör EM sön FM o EM

Vecka 4: mån tis ons tors natt

Ledig därefter och vecka 5 och 6.

Hur sjutton lägger vi upp det? Helst har jag ju varannan helg, annars dröjer det ju jättelänge innan jag får se henne igen då jag jobbar på veckorna, han får ju iaf träffa henne under veckorna rätt mycket.

• Svar på tråden Ex börjar jobba skift, hur lägga upp allt?
  • nnnnnnnn

Det verkar ju smartast att ni tar varannan helg, du har barnet v. 1 och v. 3 då han jobbar massor. Han har v. 2 och v. 4 då han bara jobbar lör fm ena veckan (kanske går att lösa med byte av skift med arbetskamrater eller så kanske han kan ordna barnvakt för de timmarna?).

För övrigt får ni väl se vad som är bäst? Har han "nattis" eller bör du ta barnet när han jobbar em och natt?
    För då behöver ni ju dela såhär:
    v1: Han mån + tis, du ons - sön.
    v2: byta? Du mån + tis (= barnet är hos dej en hel vecka i sträck ons - tis) och han tar ons - sön.
    v.3: Du mån-tis, han ons-tors, du fre-sön
    v.4: barnet behöver väl sova hos dej mån - tors om han inte har "nattis", men han kan ju hämta på dagis och umgås tills läggning. Eller tar du barnet mån - tors = har varit hos dej fre - tors.
    v5- v. 6: Då han är ledig så kan ni dela lite hur ni vill, men kanske ändå fortsätta med varannan helg och dessutom se till att ni haft lika många dagar/dygn totalt under dessa 6 veckor?

Tycker ni att det passar er och framför allt barnet bra så blir det såhär:
    han mån-ti, du ons - tis, han ons - sön, du må-tis, han ons-to, du fre-tors han fre - ?
    Då har du haft barnet 7 dagar fler, om jag räknar rätt, när han tar över på fredagen, så när söndagen kommer så har du haft barnet 4 dagar mer. Men det har ni 2 veckor på er att "ta igen" så då kan ni ju dela så att han kommer ikapp i dagarna.

• Anonym (.....)
    nnnnnnnn skrev 2017-01-18 22:15:59 följande:

Det verkar ju smartast att ni tar varannan helg, du har barnet v. 1 och v. 3 då han jobbar massor. Han har v. 2 och v. 4 då han bara jobbar lör fm ena veckan (kanske går att lösa med byte av skift med arbetskamrater eller så kanske han kan ordna barnvakt för de timmarna?).

För övrigt får ni väl se vad som är bäst? Har han "nattis" eller bör du ta barnet när han jobbar em och natt?

v2: byta? Du mån + tis (= barnet är hos dej en hel vecka i sträck ons - tis) och han tar ons - sön.

v.4: barnet behöver väl sova hos dej mån - tors om han inte har "nattis", men han kan ju hämta på dagis och umgås tills läggning. Eller tar du barnet mån - tors = har varit hos dej fre - tors.

v5- v. 6: Då han är ledig så kan ni dela lite hur ni vill, men kanske ändå fortsätta med varannan helg och dessutom se till att ni haft lika många dagar/dygn totalt under dessa 6 veckor?

han mån-ti, du ons - tis, han ons - sön, du må-tis, han ons-to, du fre-tors han fre - ?

Då har du haft barnet 7 dagar fler, om jag räknar rätt, när han tar över på fredagen, så när söndagen kommer så har du haft barnet 4 dagar mer. Men det har ni 2 veckor på er att "ta igen" så då kan ni ju dela så att han kommer ikapp i dagarna.

Fast han kan väl inte ha vecka 4 när han bara jobbar natt, vem skall då ha barnet?
  • Almina

Hur tidigt öppnar förskolan? Kan han lämna innan han börjar kl 6?

• SaraD
    nnnnnnnn skrev 2017-01-18 22:15:59 följande:

Tusen tack! Jag vill absolut inte ha nattis, de dagar/nätter exet inte kan henne tar jag. Vi får sätta oss och pyssla, men har en jättebra grund nu!
  • SaraD
    Almina skrev 2017-01-18 23:02:14 följande:

Hur tidigt öppnar förskolan? Kan han lämna innan han börjar kl 6?

Fsk öppnar kl 6, det tar ca 30 min för honom till jobbet så det funkar nog inte.
  • nnnnnnnn
    Anonym (.....) skrev 2017-01-18 23:00:17 följande:
    Fast han kan väl inte ha vecka 4 när han bara jobbar natt, vem skall då ha barnet?

För att skriva vad jag menade tydligare:
    Du tar barnet mån-tors då han jobbar natt. Resten av veckan är pappan ledig = han har barnet.
    Eller så sover barnet hos TS, lämnas på förskolan av TS och hämtar efter pappan har sovit klart av pappan. De flesta fsk har öppet till 18, så han borde hinna sova ordentligt innan han hämtar. En del sover länge vissa dagar och kortare de sista dagarna då de börjar ställa om inför att vara vakna på dagen och sova på natten. Kanske vill pappan hämta barnet på fsk. den/dessa dagar och umgås?

• Almina

Ett tänkbart upplägg:

Må-Ti morgon (lämnar på fsk): Du

Ti (hämtar på fsk) - On (lämnar på fsk innan jobbet): Han

On (hämta på fsk)-Må v2 (lämnar på fsk): Du

Må (hämtar på fsk) - Ti (överlämning): Han

Ti-Lö: Du (om det kan funka så kan ju han någon/några av dagarna hämta barnet på fsk efter jobbet och att du sen hämtar hos honom innan kvällen)

Lö em - Må v 3 (lämna på fsk innan jobbet): Han

Må (hämtar på fsk) - On (lämna hos mannen): Du

On - fre (lämna på fsk innan jobbet): Han

Fre-Fre v 4 (lämnar på fsk): Du (men även här kan man tänka sig att mannen någon/några dagar kan hämta barnet efter att han sovit och att du sen hämtar där innan läggdags)

Fre -

Vecka 5&6 kan ni ju fördela lite som det känns bäst. Mannen kan ju ha barnet på dagarna om han vill och så kan ju du kanske ha lite fler nätter. Om det är ok för mannen kanske du kan ha helgerna både v 5&6. Annars du v 5 och han v 6.

Det blir ju faktiskt möjligt för er båda att träffa dottern mer, när ni har olika arbetstider.

Svar på tråden Ex börjar jobba skift, hur lägga upp allt?