• Daimstruten

Går det att hitta glass med kaffesmak att köpa hem?

Jag dricker inte kaffe normalt sett MEN jag tycker kaffe är en kanonbra smak i ex.vis choklad och glass. Är jag på nåt kulglasställe och dom har glass med kaffesmak tar jag alltid det. Jag tycker man kan hitta alla möjliga smaker av glass på affären men jag lyckas inte hitta glass med kaffesmak. Därför undrar jag om nån annan har sett det? Var i såna fall? Eller måste man göra sånt själv om man vill ha det hemma?

• Svar på tråden Går det att hitta glass med kaffesmak att köpa hem?
  • elyse

Har du någon Picard eller italiensk delikatessbutik i närheten?

• Daimstruten
    elyse skrev 2017-01-19 13:45:07 följande:

Har du någon Picard eller italiensk delikatessbutik i närheten?

Tack för svaret. Nej, det lät inte bekant. Är det specialbutiker som gäller om man vill få tag på kaffeglass? Är det så få som gillar det? Skrattande
  • elyse

Kan hända att de har på Lidl ibland.

Det är ju ingen klassisk smak i Sverige.

• Aniiee

Kanske att man kan köpa 5-literspaket på typ Martin Olsson eller hos någon annan grossist. Men annars vet jag inte.

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 17. Bara 83 kvar.
  • nnnnnnnn

Kolla med en glasskiosk om du får köpa en hel 5-literspaket där annars!
    Men var beredd på att sådan glass är svindyr...

• Neysie

Jag älskar oxå kaffe som smaksättare! Många glassmärken har Tiramisu-glass. Den smakar ju kaffe. :)

• Daimstruten
    nnnnnnnn skrev 2017-01-19 14:19:59 följande:

Glass med Tiramisu-smak smakar kaffe. Värt att testa om du tycker att det är tillräckligt.
    Annars går det väl utmärkt att blanda vaniljglass med snabbkaffe, lös bara upp 3 msk snabbkaffe i 2 msk vatten - blanda i vaniljglass som mjuknat, välj om du vill blanda väl eller ha såsigare linjer i glassen.

Annars får du göra egen:

www.newsner.com/saa-goer-du-himmelskt-god-kaffeglass-med-bara-3-enkla-ingredienser/om/smak

Vet inte om jag är konstig men Tiramisu-smak gillar jag inte. Är inte det nån form av likörsmak eller liknande i det? Men snabbkaffe-idén får jag allt testa i brist på färdig kaffeglass. Skrattande
  • Daimstruten
    nnnnnnnn skrev 2017-01-19 14:20:48 följande:

Kolla med en glasskiosk om du får köpa en hel 5-literspaket där annars!
    Men var beredd på att sådan glass är svindyr...

Problemet är bara att då lär jag behöva köpa en ny frys också för jag har absolut inte plats för 5 liter glass i min kombinerade kyl/frys. Blir dyrt med både glassen och nya frysboxen. Glad
  • Scruffy

Guteglass heter Kaffihalve., Kan finnas i bättre ICA butiker.

Sedan har vår ICA butik en italiensk glass med kaffe smak men tyvärr kommer jag inte ihåg märket. Det är en fyrkantig ask, rymmer ca 1 liter.

Båda dessa kostar ca 60 kr / ask.

• Daimstruten
    myskmalva skrev 2017-01-19 14:28:52 följande:

"Kaffe frappe" från Alvestaglass är en av mina favoriter. www.alvestaglass.se/

Kanon. Googlade fram att Willys har Alvestaglass. Ska kolla efter den nästa gång jag är i närheten.
  • Daimstruten
    Scruffy skrev 2017-01-19 14:31:05 följande:

Guteglass heter Kaffihalve., Kan finnas i bättre ICA butiker.

Sedan har vår ICA butik en italiensk glass med kaffe smak men tyvärr kommer jag inte ihåg märket. Det är en fyrkantig ask, rymmer ca 1 liter.

Båda dessa kostar ca 60 kr / ask.

Får kolla nästa gång jag är på ICA Maxi för mina närmaste ICA butiker som är mindre än Maxi har den inte. Tack för tipset
  • Zooka

Gör såhär; Köp vaniljglass, strö ett lätt täcke av kaffepulver, jag föredrarar de mörka mustiga riktigt smakrika chokladaktiga kaffesorterna ( Min favorit är Arvid Nordqvist Festivita ) Och häll ett par drypar färdigbryggt kaffe i botten av skålen/tallriken innan glassen. 

Godare kaffeglass går inte att hitta och världens enklaste efterrätt!

• Daimstruten

Tack för alla bra idéer. Kan meddela att jag lyckades hitta Alvestaglass Kaffefrappe. Den var inte bra, tyvärr. Smaklös. Får allt ge mig på att fixa min egen.

• ventilera mera
    Daimstruten skrev 2017-01-30 11:42:58 följande:

Tack för alla bra idéer. Kan meddela att jag lyckades hitta Alvestaglass Kaffefrappe. Den var inte bra, tyvärr. Smaklös. Får allt ge mig på att fixa min egen.

Tycker absolut att du ska testa Häagen-Dazs. Jag har iofs inte smakat just kaffeglassen då jag inte gillar kaffe, men alla deras andra sorter är ju hur goda som helst så jag har svårt att tänka mig att inte den är det med. 
  • Scruffy
    När jag var en gång i min ICA butik kollade jag i frysdisken.
    Glassen som jag kan rekommendera är av märket:

GELATERIA CALLIPO, Le creme classiche, CAFFE.

Om du hittar den så är den supergod. Ca 500 gram och prislappen ca 50 kr.
  • Daimstruten

Gör en liten uppföljning pga italiensk vecka på Lidl... Deras kaffeglass var riktigt god. Förpackningen var liten men jag får väl bunkra upp frysen med massor av 200 ml paket. Jag är i alla fall nöjd med att äntligen ha hittat en bra kaffeglass. Tackar för alla tips ännu en gång.

Svar på tråden Går det att hitta glass med kaffesmak att köpa hem?