• Dumbledore

    Vad kan han vara allergisk mot?

    Min sexåring har konstaterad pälsdjursallergi, främst mot katt, men också hund och häst. Det har gått att hålla i schack med flytande Clarityn, men det har inte hjälpt så bra på sista tiden. Förra veckan vaknade han med väldigt svullen överläpp, det såg ut som han varit i slagsmål. Det höll i sig hela dagen, minskade något med Clarityn. Men sen har den där svullnaden hängt kvar, ibland mer, ibland mindre.

    Läkaren sa idag att det kan vara något han inte tål i matväg, men i mitt huvud står det still. Vi har inte märkt något särskilt, inget som gjort läppen mer svullen direkt. Så. Jag behöver er hjälp att spåna lite. Finns det någon korsallergi med katt? Vad kan ge en så lokal reaktion?

  • Svar på tråden Vad kan han vara allergisk mot?
  • Carambolan

    Jag är lindrigt allergisk mot pällsdjur, stenfrukt, pollen etc. men det enda som får mig att verkligen svullna upp sådär är råa morötter.

  • Dumbledore
    Carambolan skrev 2017-01-19 20:57:27 följande:

    Jag är lindrigt allergisk mot pällsdjur, stenfrukt, pollen etc. men det enda som får mig att verkligen svullna upp sådär är råa morötter.


    Det läste jag något om. Går kokta bra? Han äter nästan aldrig morötter. :/
  • Carambolan
    Dumbledore skrev 2017-01-19 21:05:09 följande:

    Det läste jag något om. Går kokta bra? Han äter nästan aldrig morötter. :/


    Ja, kokta har jag lustigt nog inga problem med alls, trots att jag till och med får svullna händer av att riva morötter.
  • Dumbledore
    Carambolan skrev 2017-01-19 21:06:46 följande:

    Ja, kokta har jag lustigt nog inga problem med alls, trots att jag till och med får svullna händer av att riva morötter.


    Oj! Det var illa! Hur är det med äpple? Kan det hänga ihop? För det äter han nästan varje dag. Reaktionen kommer i så fall inte direkt när han ätit.
  • Carambolan
    Dumbledore skrev 2017-01-19 21:12:18 följande:

    Oj! Det var illa! Hur är det med äpple? Kan det hänga ihop? För det äter han nästan varje dag. Reaktionen kommer i så fall inte direkt när han ätit.


    Ja, jag är allergisk mot äpplen också, med klåda i munnen och kli i ögonen som symptom. Inte lika illa för min del men det är ju otroligt individuellt!
  • sw1986

    Min dotter gick o gjorde konstiga ljud med munnen till o från i en vecka ungefär. Frågade till slut vad hon höll på med och då sa hon att det kliade så mycket i munnen.. (vet inte varför hon inte sagt nåt :O) i alla fall så berodde det också på att hon ätit råa morötter! Visste inte att de var så allergiframkallande! Jordgubbar, kiwi, ananas, stenfrukter är väl annars vanliga saker man kan va allergisk mot?

  • sw1986

    Vad äter han ofta? Om han vaknade med det så tänker jag att det kanske är något han äter på kvällen innan han somnar?

  • Dumbledore
    Carambolan skrev 2017-01-19 21:16:47 följande:

    Ja, jag är allergisk mot äpplen också, med klåda i munnen och kli i ögonen som symptom. Inte lika illa för min del men det är ju otroligt individuellt!


    Äpplen och pollen hör väl ihop?
    sw1986 skrev 2017-01-19 21:17:36 följande:

    Min dotter gick o gjorde konstiga ljud med munnen till o från i en vecka ungefär. Frågade till slut vad hon höll på med och då sa hon att det kliade så mycket i munnen.. (vet inte varför hon inte sagt nåt :O) i alla fall så berodde det också på att hon ätit råa morötter! Visste inte att de var så allergiframkallande! Jordgubbar, kiwi, ananas, stenfrukter är väl annars vanliga saker man kan va allergisk mot?


    Så har min grabb också gjort, han harklar sig mycket sådär som man gör när det kliar i halsen. Han säger dock att det inte kliar eller känns konstigt. Ja, de där grejerna låter ju logiskt att man kan reagera på, ananas svider ju ibland även om man inte är allergisk.
    sw1986 skrev 2017-01-19 21:19:21 följande:

    Vad äter han ofta? Om han vaknade med det så tänker jag att det kanske är något han äter på kvällen innan han somnar?


    Hm... Han äter varierad mat, det är nog ingenting han äter särskilt ofta. Förutom att han ofta äter äpple på rasten i skolan. Han dricker mycket mjölk, äter gärna råa grönsaker, men ingenting verkar trigga en reaktion.

    Kan det vara tvättmedlet? Om han ligger och gnussar mot kudden på natten?
  • Dumbledore
    Tow2Mater skrev 2017-01-19 22:10:32 följande:

    Kommer katten upp i sängen hans på natten o gosar?


    Nej nej, vi har inga djur. Det är bara hos hans mormor och morfar han träffar djur, och då har Clarityn hjälp, nu har vi en annan sort som verkar fungera på de symptomen.
Svar på tråden Vad kan han vara allergisk mot?