• DevilsDaughter

Hjälp! Urininfektion? Farligt?

Är gravid i v32 och börjar misstänka att jag kanske har urinvägsinfektion!?
    Jag kissar verkligen jätteofta och har gjort det ganska länge, säkert ca två veckor om inte mer. Det har ju dock ökat successivt och jag har tänkt att det är normalt och beror på graviditeten. men nu börjar jag undra? Det är inte likt mig att kissa ofta och under tidigare graviditeter så har jag inte gjort det såhär påtagligt. Jag vaknade inatt tex 4 gånger för att kissa och kissar ca varannan timme nu skulle jag tro. Kissar 2 gånger om dagen ca i vanliga fall. 
    Eftersom det inte svider när jag kissar har har jag inte brytt mig, men läste om det nu och läste att när man är gravid så svider det ofta inte när man har urinvägsinfektion.. 
    Har för någon månad+ sedan haft svampinfektion i slidan som jag har behandlat och efter det lite besvär av dålig ph-balans i underlivet och har använt mjölksyrebakterier med jämna mellanrum. Kände nu idag att det sved litegrann igen runt blygläpparna, kan detta ha något med UVI att göra?
    Känner mig jätteorolig nu när jag surfat runt lite och läst om riskerna med infektionen under graviditet, bla att det kan utveckla CP-skada hos barnet mm. Är inte orolig av mig i vanliga fall men just när det gäller sådant här så är det lite obehagligt. Har inte tagit urinprov under graviditeten.. Brukar man inte göra det på rutin? Jag kan ju ha gått med detta jättelänge om det nu är så att det är något?
    Någon som kan något om detta?
    Ska man ringa VC eller MVC ang detta? Dessa tankar slog mig först ikväll, så ska ringa direkt imorgon på morgonen! 

• Svar på tråden Hjälp! Urininfektion? Farligt?
  • Bimbim79

Ring Mvc de tar en sticka, åker du t vårdcentralen måste de ändå konsultera förlossningen innan de kan ge penicillin eftersom olika veckor rekommenderas olika penicillin vid just uvi.

• syntharen

Be att få urinet odlat också. För ibland syns inte en infektion på dessa snabbstickor dom har. Dessutom kan du ev bära på en bakterie som kräver att man får antibiotika i samband med förlossningen. GBS heter den bakterien.

• snorklan

Jag har i princip aldrig haft urinvägsinfektion i livet, men när jag var gravid med ettan hade jag det konstant! Visade sig ffa som artjag fick väldigt mycket sammandragningar, aldrig sveda när jag kissade etc. Be dem ta urinodling! För mig syntes det inte på vanlig "sticka" jag kissade ju hela tiden så det fanns väl inte mycket att fånga upp där. Efter många antibiotikakurer fick jag till slut äta antibiotikapfoylax fram tills förlossningen. Hoppas du har fått bra hjälp!

Svar på tråden Hjälp! Urininfektion? Farligt?