• Emmaborås

Kan inte ta in..

Väntar första barnet och gått över halva graviditeten, känner barnet i magen dagligen. Känns skitsvårt att ta in att jag väntar barn, rädd för förlossningen och känner att jag inte kan glädjas. Har huvudvärk i stort sett dagligen med och tränade mycket innan så vet inte om det är som gör mig så nedstämd och känner såhär.. Känner bara att jag mår sämre psykiskt och pratade med bm men hon tog bara upp tabletter, vilket jag vägrar. Känner mig så fruktansvärt ensam och vill fixa en massa hemma men sambon ser bara att pengar flyger iväg så han vill inte göra något. Lyckades även att gå ner 30kg innan jag blev gravid och detta gör mig också deppig då jag gått upp säkert över 10kg sedan graviditeten började. Känns bara som en ond spiral i tankar och så mycket att tänka på. Rörigt inlägg men behöver prata med någon eller få råd eller vadsom.. och mitt i allt har vänner i stort sett slutat höra av sig. Suck.

• Svar på tråden Kan inte ta in..
  • Wooden

Det är omtumlande att vänta barn. Speciellt första barnet när allt är nytt och svårt att greppa osv. Tror det är ganska vanligt att känna sig ensam i det. Det gjorde jag vet jag. Sambon förstod liksom inte riktigt vad som var på gång och tyckte jag tjatade hela tiden, men för mig var det liksom så himla stort och jag ville prata om det och berätta hur jag kände och förväntade mig. 

Det där med vikten är svårt och jag har inget bra råd mer än att med största sannolikhet kommer du gå ner de flesta av dina graviditetskilon i sinom tid. Såklart tar det olika tid för alla och man har olika förutsättningar både att kunna träna och äta rätt. Gäller både under graviditet och efter förlossningen. Försök tänka att det är naturligt att du går upp i vikt och att det är "för en bra sak". Försök träna och äta bra om du kan och isåfall kan du iallafall med gott samvete säga att du gjort så gott du kunnat för att inte gå upp mer än nödvändigt. Sen är det givetvis även typ hormonellt och beror på vätska man lägger på sig. Man kan gå upp jättemycket även fast man "skött sig bra". Försöööök att inte lägga för stort fokus på vikten. Att du lyckats gå ner 30kg är grymt bra och förhoppningsvis kan du med samma disciplin gå ner extrakilon igen när det behövs. :)

Gällande förlossningen tipsar jag om boken Föda utan rädsla. Hjälpte mig grymt mycket innan min första förlossning och jag kommer läsa den igen inför andra. 
    Lycka till!

Svar på tråden Kan inte ta in..