• Anonym (Undrar)

Hur mycket är rimligt att spara varje månad?

Hej.

Då jag är "nybörjare" så behöver jag höra vad andra tycker och skapar därför tråden.

Vi är två unga vuxna och ett barn under året.

Efter att allt är betalt kommer vi ha ca 10.000-12.000 varje månad att lägga på nöjen, kläder, utemat och liknande.

Vi är inga personer som köper mycket kläder utan kanske lite var tredje månad eller så, dottern kanske något/några plagg varje månad då hon redan har mycket.

Hur mycket av dessa pengar tycker ni är rimligt att spara varje månad?

Hur mycket pengar brukar ni lägga på nöjen, kläder, utemat osv per månad? Så man ser på ett ungefär hur det kan se ut..

• Svar på tråden Hur mycket är rimligt att spara varje månad?
  • Carambolan

Vi har som mål att spara 25% av vår inkomst varje månad. Det har varit skönt med en sådan tumregel, så har vi rättat munnen efter matsäcken i perioder av föräldraledigt etc. Enda undantaget är månaden före jul, då brukar vi lägga en ganska stor del av de extra pengarna på julklappar och mat.

• Anonym (Villo)

Det beror på vad ni behöver pengarna till och hur mycket ni redan har sparat. Sparar ni till hus säger jag: spara varje korvöre ni kan.

Annars är ju det viktigaste att man har en buffert som täcker de eventuella oförutsedda utgifter man kan få. Om ni äger hus kan det vara tex byte av värmesystem eller laga vattenskada. Hyresrättsinnehavare behöver ha till tex tandvård, glasögon mm.

Har man möjlighet är det bra att ha så mycket sparat att familjen klarar sig tre månader utan inkomst. Då reder man sig en tid om Försäkringskassan strular eller så.

Så tänk igenom vad ni behöver och på hur lång tid ni bör få ihop den summan. Då får ni vad som behöver sparas varje månad.

Sen kanske ni vill spara till kul grejer som prylar och resor och sånt också. Då gör ni en likadan uträkning för det. Hur mycket behövs och när vill ni använda pengarna?

Bor ni i en storstad vill ni kanske bospara till barnet också. Angående pensionssparande lämnar jag med varm hand över till mer kunnigt folk än jag själv.

• Anonym (Kille)

Generellt sett brukar man säga att 10% av inkomsten är bra att spara, då får man en ganska skaplig buffert ifall något händer (t.ex. sjukdom arbetslöshet) Personligen har jag alltid sparat mycket mer än så (snitt ungefär 15000 per månad ), bl.a. för att få råd med hus.

Men man ska heller inte spara för mycket. Man ska leva lite också.

Jag har även alltid satsat lite extra på barnen. Det är ganska stor skillnad i kvalitet på olika barnkläder. Man vill ju inte ha de där kläderna som blir dyngsura på en gång, eller de billiga vantarna som funkar sisådär bra och har en trög dragkedja som gör att barnen själva inte klarar att sätta på sig dem, osv.... Däremot kan man köpa kvalitetskläder begagnat.

• Anonym (Kdkdkd)

med era marginaler hade jag nog sparat hälften av det ni har kvar. Om ni ändå inte slösar pengar så finns det ju utrymme

• Anonym (Kdkdkd)

Vi sparar alltid min inkomst, då vi överlever på hans, två vuxna och två småbarn.

Men sen lägger vi inte så mycket pengar på nöjen och kläder och så men ska vi väl göra något så tar vi det från sparkontot.

• Anonym (Situation)

Det beror helt på er situation! Jag tolkar det som att de 10-12.000 inte ska räcka till mat?

Hade det varit min familj, så hade vi lagt 1000 kr var i pensionsspar, 500kr till barnet (på konto i våra namn dock) och 2.500 på långtidsspar och buffert, fördelning beror på er situation (har ni hus, vill ni köpa hus, ska ni köpa bil snart, har ni redan en stor buffert, osv).

Mer än så hade vi nog inte klarat av att spara.

• Anonym (Mia)

I ert fall hade vi nog sparat ungefär hälften eller 75%. Nu går vi tyvärr ganska plus minus noll då båda gått ner i arbetstid för att kunna vara hemma med sonen. Känns inte optimalt ekonomiskt på något sätt men just nu är tiden med sonen viktigare än pengarna. Bufferten vi hade gick åt husköpet och renoveringarna därefter så vi håller tummarna att vi håller oss friska - annars klarar vi oss inte ekonomiskt Skäms

• Anonym (Ekonomen)

Jag hade sparat 50-75%, man kan aldrig få för mycket pengar. Jag hade dessutom investerat det mesta, så pengarna växer.

Pengar innebär frihet. Frihet att jobba mindre senare, gå i pension tidigare, att ha råd att vara sjuk, dryga ut pensionen osv. 

• Anonym (12345)

Börja med att spara 8 i 3 månader sedan hade jag gått ned på 6k och hållt det stenhårt.
    Hur ska ni spara pengarna och vad har ni för mål?

Svar på tråden Hur mycket är rimligt att spara varje månad?