• DenNamnbitne

Namn som är olika vackra på olika språk

En sak som slagit mig genom åren är att det finns många namn som är olika vackra på olika språk, med olika uttalsvariationer eller i olika kultursfärer.

Några exempel är:

Martha
    Benjamin
    Charlie

Dessa tre namn är riktigt vackra med engelskt uttal och i en engelsk kontext. Placeras de i Sverige blir de plötsligt helt fel på något sätt. 

Har ni exempel på samma eller liknande fenomen ropar jag i galen tunna?

• Svar på tråden Namn som är olika vackra på olika språk
  • Wagram

Jerker är inte så snyggt på engelska...inte Nike heller.

• MallaL

Jag tycker t ex Jenny är riktigt vackert på svenska, med mjukt j-ljud och vackert y-ljud på slutet, på engelska (?d??n?) låter det mycket hårdare och inte alls lika vackert.

Engelska namn med J i början blir ju generellt väldigt annorlunda på svenska eftersom J uttalas så olika, jag kan tycka att namn som James, Jayden etc får väldigt konstiga uttal på svenska (tvärtom vad jag tycker om Jenny alltså!)

Jag håller med ts om att Martha på engelska är riktigt vackert, men Marta på svenska låter konstigt och avhugget.

• DenNamnbitne
    MallaL skrev 2017-01-21 07:28:08 följande:

Jag tycker t ex Jenny är riktigt vackert på svenska, med mjukt j-ljud och vackert y-ljud på slutet, på engelska (?d??n?) låter det mycket hårdare och inte alls lika vackert.

Engelska namn med J i början blir ju generellt väldigt annorlunda på svenska eftersom J uttalas så olika, jag kan tycka att namn som James, Jayden etc får väldigt konstiga uttal på svenska (tvärtom vad jag tycker om Jenny alltså!)

Jag håller med ts om att Martha på engelska är riktigt vackert, men Marta på svenska låter konstigt och avhugget.

Jenny och Fanny är två görsnygga svenska namn som inte alls är fina på engelska.

James tycker jag dock passar på svenska medan såklart Jayden går bort. 
  • Dixie

Nathan låter fint på eng, på svenska är det ingen hit!

• kiwifrukt

Tycker inte alls du är ute och cyklar, TS. Jag kan tycka att det även gäller hur olika namn uttalas olika beroende på vilken (svensk) dialekt man pratar. (Vilket gör det svårt att välja namn till det kommande barnet, med tre väldigt olika dialekter som är med och påverkar valet.)

Elias är fint med svenskt uttal men det faller mig inte riktigt på läppen när jag hör det med persiskt (eller liknande) uttal [elljaas]. Däremot låter ett rikssvenskt Natan finare för mig (eller ännu bättre med hebreiskt uttal: kort första a och betoning på andra a:et), än vad Nathan med engelskt uttal gör. Glad

( Samtidigt, hur bestämmer/avgör man vad som är vackert eller inte? Tomte )

• Topcom

Colin med engelsk uttal, rätt fint. På svenska blir det Cållin. Hu!

• DenNamnbitne
    kiwifrukt skrev 2017-01-23 10:31:08 följande:

Tycker inte alls du är ute och cyklar, TS. Jag kan tycka att det även gäller hur olika namn uttalas olika beroende på vilken (svensk) dialekt man pratar. (Vilket gör det svårt att välja namn till det kommande barnet, med tre väldigt olika dialekter som är med och påverkar valet.)

Elias är fint med svenskt uttal men det faller mig inte riktigt på läppen när jag hör det med persiskt (eller liknande) uttal [elljaas]. Däremot låter ett rikssvenskt Natan finare för mig (eller ännu bättre med hebreiskt uttal: kort första a och betoning på andra a:et), än vad Nathan med engelskt uttal gör. Glad

( Samtidigt, hur bestämmer/avgör man vad som är vackert eller inte? Tomte )

Håller helt med dig!! Men jag tycker inte att du ska hålla igen med ditt tyckande. Bara man inte hugger ihjäl de som tycker olika.

Natan - i det fallet är det svenska uttalet vackert, det andra inte

Många namn är fina med engelskt uttal men blir konstiga med "nästan engelskt/svenskt uttal". Ett sånt namn är engelska Edward som är vackert men om det uttalas svengelskt Eddvardd blir det tokigt. Nej det ska uttalas svenskt (Eeedvard) eller riktigt engelskt.

Håller helt med om Collin.

Frank - ett annat namn som är fint på engelska men inte på svenska

Listan kan göras hur lång som helst
  • Hannama88

Många namn som faller under denna kategori. Jag och maken hade jätte problem med namn på vårt lilla knytte i magen. Han är från england så det känns viktigt för oss att ha ett namn som är fint på båda språken. Vissa är så fina på engelska och rent hemska på svenska och tvärtom. Vet inte hut många pojknamn vi gick igenom innan vi hittade ett vi båda tyckte om.

Svar på tråden Namn som är olika vackra på olika språk