• Elila

Föräldraledighet för ena barnet

Hej!

Jag hittar ingen info om detta, men jag har två barn och undrar om jag kan ta ut föräldraledighet en enstaka dag med bara ena barnet och ha det andra på förskolan (skulle verkligen behöva få egentid med äldsta, få henne till frisören och lite sådant) jag kan såklart ta med hennes lillasyster men jag tänkte bara att äldsta kan få vara själv med sin mamma för det händer alldeles för sällan :/

• Svar på tråden Föräldraledighet för ena barnet
  • Jasmin Karlsson

Så länge du har fl-dagar att ta ut kan du få ledigt från jobbet (upp till 8 års ålder eller hur var det?). Om du söker fl för ena barnet så spelar det ingen roll vad det andra barnet gör. MEN det kan bli problem från förskolans håll. Om det andra barnet som du tänkt ska vara på förskolan redan går heltid så kan förskolan neka dig. Men om det bara går deltid så går det bra. Som tex när man är fl och hemma med bebis, men låter syskonet gå deltid på förskolan.

• Fru Ve

I min kommun hade det inte varit OK enligt reglerna. Tar man enstaka dag ledig t.ex. på det sättet ska alla barn vara hemma. Skillnad om man är helt föräldraledig en längre tid, då har syskon rätt till 20 timmar/vecka på förskola. Sen är det ju inte alltid man talar om vad man gör om barnet är på förskolan.... Kan du inte ordna barnvakt en dag åt det ena barnet istället? Eller göra något med ena barnet på en dag när pappan kan ta det andra barnet?

• pigglet

Här har föräldralediga rätt till 15 timmar/vecka. Så skulle barnet fylla upp den kvoten övriga dagar så är svaret nej.

Svar på tråden Föräldraledighet för ena barnet