• Österbotten

    Weekend resa med 70 åring och 6 åring

    Behöver tips på resmål. Min pappa fyller 70 och vi planerar att åka på en weekend resa till ngn stad. Vi är 6 vuxna och en 6 åring. Min pappa har svårt att gå så det måste finnas möjlighet att ta sig runt med buss/bil. Hjälp! :)

  • Svar på tråden Weekend resa med 70 åring och 6 åring
  • elyse

    London? Tunnelbana och bussar går överallt. Och inte för lång flygresa.

  • nnnnnnnn

    Större stad i Sverige?


    Passa på att göra STHLM, GBG eller Malmö?
    I Gbg finns spårvagnar som gör att man kan se hela staden utan att ta många steg.
    I Sthlm får man ta bussen och samma i Malmö, eller så satsar man på att någon/några kör.

    Badhotell/spa är ju härligt för alla åldrar, särskilt om man är nära en större stad och kan kombinera med besök på museum, bio eller liknande som passar 6-åringen.

    Annars är det ju härligt att möta våren i Prag, kan dock bli mycket promenader, men om 70-åringen är medveten om att denne inte kan hänga med i tempot, så kan denne bli satt på café med någon/några i sällskapet, tas med på en kort promenad eller taxiresa/metro/bus till en sevärdhet, träffa andra/alla i gänget på lunch, sitta kvar länge med någon/några/alla osv.
    Man måste inte gå som en fårskock hela resan, man kan dela upp sig och träffas på vissa tider och platser.

    London var ett bra förslag!

    Oslo, Köpenhamn eller Helsingfors är ju inte fel.

    Berlin är ju trevligt.


    Finns massor med platser att utforska.

  • Carambolan

    Budapest kan vara ett bra alternativ till Prag. Billigt, mycket att se och göra och också en fantastisk spa-stad om man gillar varma bad. Kollektivtrafiken är väldigt tätt utbygd i innerstan så man behöver inte gå många meter för att komma till t-bana, buss, spårvagn eller färja.

  • Mandelkanel

    Vad är ni intresserade av? Och hur svårt har han att gå? I nästan alla turiststorstäder finns det hop-on hop- off bussar att ta sig runt med och till sevärdheter. Jag tycker Barcelona är en väldigt trevlig stad för alla åldrar. Eller Wien om man är kulturellt intresserad. Palma är också härligt.

  • skdjhskjdhsdkjfh

    Hur långt bort vill ni? Köpenhamn är "lagom" exotiskt tycker jag och mycket roligt att göra muséer, konst osv. Och stadsbussar såklart!

    Har man inte varit i London tycker jag utan tvekan att man ska dit! Där går både buss och tunnelbana, och man kan göra sig förstådd utan alltför mycket problem. 

    Wien och Barcelona är också fantastiska! 

    I Sverige är  Göteborg än ganska lagom hanterlig storstad med mycket kul!

Svar på tråden Weekend resa med 70 åring och 6 åring