• Anonym (Trött)

Måste vi ha kalas?

Vår sjuåring är på kalas titt som tätt och hennes pappa börjar bli stressad av det och säger att vi måste bjuda hela klassen nästa gång för att hon är hos "alla andra".

Jag tycker inte att det är vårt ansvar att ha det bara för att "ge tillbaka". Jag har ingen ork till några större barnkalas, tycker det är fullt nog att bjuda in 3-4 av de hon faktiskt leker med. Han håller inte med och blir nästan arg och dumförklarande och upplyser mig om hur "andra fungerar" (andra = alla förutom mig).

Så, nu frågar jag "alla andra", vem har rätt? Måste vi verkligen bjuda hela klassen bara för att vår dotter går på deras?

Är inte en pengafråga, vi har absolut råd, det är snarare energin och intresset som är tveksam. Vår dotter har aldrig efterfrågat något större kalas heller.

• Svar på tråden Måste vi ha kalas?
  • Carambolan

Absolut behöver ni inte det, särskilt inte om barnet inte vill ha kalas. Däremot bör ni vara medvetna om att det för en del barn är en väldigt stor grej. Jag har inte sett av det bland äldsta sonens vänner men bland dotterns kompisar (6-7 år) är det mycket snack om kalas hit och dit. Stark "Om du inte gör ditten och datten så får du inte komma på mitt kalas"-jargong.

• Anonym (Motvalls)

Jag undrar samma sak. Har en son som fyller sju år och "alla" andra bjuder hela klassen. Många är goda på sommaren och har kalaset ute. Mitt barn är fött tidigt på året och ofta är det för blött och kallt för att ha kalas ute. Inne får vi inte plats med hela gänget och jag tycker att lekland är dyrt. Vi har råd men minimum 8 barn är ändå en slant.

• Anonym (A)

Om han tycker att ni måste och du inte orkar, utgår jag från att han åtminstone förbereder allt, organiserar aktiviteter för kalaset och städar allt efter kalaset.

Gör han det, kanske du i värsta fall kan sätta in öroproppar och stå ut 2 timmar.

Säger han att han gör det, så ser du till att vara upptagen på jobbet fram till strax innan kalaset, och sedan kan jag rekommendera att resa bort direkt efter kalaset.

Vi kommer visserligen ha kalas för hela klassen i år, men det blir externt. Får kosta lite mer i år, eftersom det faktiskt inte blev något kalas för kompisarna förra året.

• Anonym (Trött)
    Anonym (A) skrev 2017-01-21 22:07:57 följande:

Om han tycker att ni måste och du inte orkar, utgår jag från att han åtminstone förbereder allt, organiserar aktiviteter för kalaset och städar allt efter kalaset.

Gör han det, kanske du i värsta fall kan sätta in öroproppar och stå ut 2 timmar.

Säger han att han gör det, så ser du till att vara upptagen på jobbet fram till strax innan kalaset, och sedan kan jag rekommendera att resa bort direkt efter kalaset.

Vi kommer visserligen ha kalas för hela klassen i år, men det blir externt. Får kosta lite mer i år, eftersom det faktiskt inte blev något kalas för kompisarna förra året.

Jag är föräldraledig och han jobbar övertid för jämnan, tro mig, oavsett vad han säger från början så skulle det mesta hamna på mig.
  • Anonym (A)

Det är ju alltid lätt att säga att "vi" ska göra något, när någon annan ska göra det, eller hur?

Sedan kan man faktiskt göra så att man tar ett litet firande med ett fåtal kompisar nu, och sedan kör ett större klasskalas innan eller efter sommaren, när det är varmare och ljusare.

Vi har faktiskt gjort det när vi inte hunnit ordna med kalas under en hektisk period. Det går att ha ett "försenat" kalas också. Klasskamraterna bryr sig inte att det är ett senare kalas, bara de får tårta, glass och godis

• Anonym (Trött)
    Anonym (A) skrev 2017-01-21 22:22:14 följande:

Det är ju alltid lätt att säga att "vi" ska göra något, när någon annan ska göra det, eller hur?

Sedan kan man faktiskt göra så att man tar ett litet firande med ett fåtal kompisar nu, och sedan kör ett större klasskalas innan eller efter sommaren, när det är varmare och ljusare.

Vi har faktiskt gjort det när vi inte hunnit ordna med kalas under en hektisk period. Det går att ha ett "försenat" kalas också. Klasskamraterna bryr sig inte att det är ett senare kalas, bara de får tårta, glass och godis

Hon fyller i sommar :) men hon var på kalas häromdagen, så därför det kom på tal.
  • Anonym (A)

Själv bemöter jag numera oftast "vi borde..." med att fråga när personen i fråga tar tag i det och ordnar det, och säger att jag kan hjälpa till i begränsad omfattning.

Skyller gärna på jobbet...

Då finns det i alla fall en chans att jag kommer undan med att göra max 50%.

• Anonym (molly)

Var och en får ju göra som man vill.

Vi har flera barn och brukar ibland ha kalas på lekland då orken inte alltid finns.

Man kommer till dukat bord och får lämna allt när man åker hem. Kostar ju en del men inte mycket mera än att ha kalas hemma och är så värt vad det kostar.

Vi brukar bjuda de barn som bjudit våra barn och ibland även några andra som barnen vill bjuda.

Jag vill gärna bjuda tillbaka för de kalas våra barn blir bjudna till men väljer inte systematiskt bort de som inte bjuder tillbaka.

• Anonym (Trött)
    Anonym (molly) skrev 2017-01-21 22:30:15 följande:

Var och en får ju göra som man vill.

Vi har flera barn och brukar ibland ha kalas på lekland då orken inte alltid finns.

Man kommer till dukat bord och får lämna allt när man åker hem. Kostar ju en del men inte mycket mera än att ha kalas hemma och är så värt vad det kostar.

Vi brukar bjuda de barn som bjudit våra barn och ibland även några andra som barnen vill bjuda.

Jag vill gärna bjuda tillbaka för de kalas våra barn blir bjudna till men väljer inte systematiskt bort de som inte bjuder tillbaka.

Vi har också flera barn, men hon är äldsta.

Leklandskalas är inte aktuellt, finns inget tillräckligt nära och har inte bil.
  • Anonym (molly)
    Anonym (Trött) skrev 2017-01-21 22:32:15 följande:

Vi har också flera barn, men hon är äldsta.

Leklandskalas är inte aktuellt, finns inget tillräckligt nära och har inte bil.

Då tycker jag att din man kan ordna kalas om han vill att barnet ska ha ett.

Säg att "ni" gärna kan ha men att han då får stå för 100% av jobbet själv.

Om det inte blir något kalas så blir det inte.

Självklart synd för barnet men orkar du inte så orkar du inte. Finns många barn som inte har kalas och de som bara bjuder några och som sagt så tycker ivf jag att var och en får göra som man vill :)
Svar på tråden Måste vi ha kalas?