• Dovey

Roll spackel. Vilket är bäst

Hej, oerfaren ensamstående mamma som ska försöka spackla.

Nästan allt i mitt lilla byggprojekt har gått fel. Men man lär sig av sina misstag sägs det ju.

Nu behöver jag bredspackla en vägg och tänkte köra rollspackel.

Kostar dock 550kr på Bygg-Ole.

Vet någon hur kvalitén är på Bygg-Max. Pris: ca 300kr.

Är det bättre att köpa ett kvalité spackel?

Tacksam för svar. :)

• Svar på tråden Roll spackel. Vilket är bäst
  • kossamu

Man tjänar alltid på att köpa kvalité.
    Vad för yta ska du spackla på?

• FruHolmli
    Dovey skrev 2017-01-22 09:05:01 följande:

Hej, oerfaren ensamstående mamma som ska försöka spackla.

Nästan allt i mitt lilla byggprojekt har gått fel. Men man lär sig av sina misstag sägs det ju.

Nu behöver jag bredspackla en vägg och tänkte köra rollspackel.

Kostar dock 550kr på Bygg-Ole.

Vet någon hur kvalitén är på Bygg-Max. Pris: ca 300kr.

Är det bättre att köpa ett kvalité spackel?

Tacksam för svar. :)

Finns tapet du kan köpa.
    Spackeltapet på byggmax.
    Kan inte gå fel!
  • kossamu
    FruHolmli skrev 2017-01-23 14:11:08 följande:
    Finns tapet du kan köpa.
    Spackeltapet på byggmax.
    Kan inte gå fel!
    Jo det kan gå fel. Hade det verkligen varit en mirakelprodukt hade varenda målare använt det för att spara på kroppen...
    2ggr bredspackling är det absolut bästa för bäst resultat.
  • FruHolmli
    kossamu skrev 2017-01-23 14:32:06 följande:
    Jo det kan gå fel. Hade det verkligen varit en mirakelprodukt hade varenda målare använt det för att spara på kroppen...
    2ggr bredspackling är det absolut bästa för bäst resultat.
    No shit!
    Trodde vi diskuterade en hemmapulare, likt mig. Inte en proffesionell målare. Då borde rimligtvis inte ens frågan legat här? :)

Bredspackla på. Hoppas trådstartare gjort förr, annars finns hjälp att tillgå av föregående talar tror jag :P för bredspacla är INTE en nybörjare grej.

Eller så funkar för mig som är mycket amatör, faktiskt spackeltapet. Och för att reta upp lite extra, skulle jag om jag valt spackel, köpt billigare varianten *tumme upp* Faktiskt!
  • Nymphaea

Hittade detta

www.gladasnickaren.nu/billigt-vs-dyrt-spackel-farg-latexfog/

"2) Spackel. Billigare spackel ser man direkt när man öppnar burken att den ser ut som en schweizerost. Luftblandat spackel. ... Försök spackla ett tak med ett billigare spackel och ett antal kilon kommer landa på golvet istället. Ett dyrare spackel kostar inte så förfärligt mycket mer, kanske en hundring, men är enormt mycket mer lättarbetat och har en högre densitet samt du slipper frustrationen med att tappa spackel överallt. 299 kr istället för 199 kr och flera timmars frustration besparat."

Fanns mer bra info på sidan angående färg och latexfog. Lycka till!

• kossamu
    FruHolmli skrev 2017-01-23 20:21:20 följande:
    No shit!
    Trodde vi diskuterade en hemmapulare, likt mig. Inte en proffesionell målare. Då borde rimligtvis inte ens frågan legat här? :)

Bredspackla på. Hoppas trådstartare gjort förr, annars finns hjälp att tillgå av föregående talar tror jag :P för bredspacla är INTE en nybörjare grej.

Eller så funkar för mig som är mycket amatör, faktiskt spackeltapet. Och för att reta upp lite extra, skulle jag om jag valt spackel, köpt billigare varianten *tumme upp* Faktiskt!
    Ja vi pratade om en "hemmapulare". Som vill rulla upp spacklet på väggen. Det är lättare än att bradspackla vanligt.

Mvh Målaren
  • kossamu
    FruHolmli skrev 2017-01-23 20:21:20 följande:
    No shit!

Och det heter renoveringstapet.
  • Anonym (.)

Bredspackla säger inte mig ett dugg, vad exakt är det som ska spacklas?

Olika spackel beroende på hur djupt/mycket som ska spacklas.

Så lite mer specifikt vad som ska spacklas så kan jag ge dig ett gott råd.

Sedan så är det viktigt att få till spacklingen så bra som möjligt, för annars blir det en himla massa att slipa. Och efter ett par tre timmar slipning så börjar man bli trött så spackla snyggt!

Svar på tråden Roll spackel. Vilket är bäst