• Joico

tvätta allt?

Jag väntar vårt första barn till våren. Precis som med våra kläder och sängkläder så har jag tänkt tvätta allt som vi köper. Men så har jag en kompis som fick barn för en månad sedan och hon är jättenoga med att tvätta ALLT. Ska man göra det? Jag har beställt en jättefin virkad vagnleksak i form av en elefant och den tycker hon också att jag ska tvätta. Likaså åkpåsen, madrassen i vagnen (vi har beställt en ny som vi ska hämta ut) osv osv.

Ska man göra det...? Är jag dålig som inte gör det? Eller är hon överdrivet noggrann? Tungan ute 

Vad tvättar ni och vad tvättar ni inte? Gör ni skillnad på nytt och begagnat?

• Svar på tråden tvätta allt?
  • Carambolan

Jag tvättar allt som barnen har direkt mot huden. Dvs alla kläder (nytt som gammalt - man vet inte vad andra använder för konstiga tvättmedel), lakan men inte madrasser, inte leksaker om de inte garanterat kommer hamna i munnen.

• DuVetHon_

Jag väntar mitt första barn i augusti. Jag kommer själv från en familj med otroligt mycket allergier (antar att det är vad man är orolig för ska utvecklas?) men jag kommer bara tvätta bebisens kläder och sängkläder. Leksaker och madrass kommer jag inte tvätta.
    Jag tror inte att det här besattheten av bacillfrihet är nyttig i längden. Lite skit behöver kroppen vänja sig vid men i lagom mängd. Kläder och sängkläder som ligger inpå kroppen hela tiden vill jag tvätta. Saker man håller korta stunder kommer jag inte lägga energi på. Hur ska du kunna se till att en hel omgivning är bacillfri för evigt liksom? 
    Då tror jag det är viktigare med ett skonsamt, parfymfritt tvättmedel..

• Poppy75

Jag är inte rädd för baciller men för kemikalier av alla möjliga slag som tyvärr brukar finnas på textilier. Jag tvättar allt som barnen kommer i direktkontakt med. Sen beror det väl på hur "nojig" man är. Jag tror inte att ditt barn kommer bli allvarligt sjuk om du inte tvättar allt men känner själv att ju mindre kemikalier desto bättre. De flesta leksaker har ju en tendens att hamna i munnen när de är små så det är bra att rengöra tycker jag. 
    När de är bebisar växer de så fort vilket gör de mer sårbara för gifter. 
    Jag köper mycket begagnat just för att det har blivit tvättat många gånger men jag brukar tvätta även det men mest för att det känns fräschare. 

Hur du vill göra bestämmer ju du, det är din bebis. Som sagt jag tror inte att det är en enorm skillnad, det är knappast det som gör dig till en bra mamma eller inte. 

• lompan

Ja tvätta allt! Allt som barnet har kontakt med! Dom säger ju att vi ska tvätta kläderna innan användning å samma med sängkläder.. inte så många som bryr sig om det. Alla tyger är starkt behandlade med kemikalier mot ohyra och t.ex flamskyddsmedel. Men tycker man kan börja bry sig när det handlar om bebis hud!

• Joico
    lompan skrev 2017-01-22 13:08:14 följande:

Ja tvätta allt! Allt som barnet har kontakt med! Dom säger ju att vi ska tvätta kläderna innan användning å samma med sängkläder.. inte så många som bryr sig om det. Alla tyger är starkt behandlade med kemikalier mot ohyra och t.ex flamskyddsmedel. Men tycker man kan börja bry sig när det handlar om bebis hud!

Ja fast just kläder och sängkläder skriver jag ju i trådstarten, att jag tycker det är självklart. Men åkpåse och vagnleksaker.... jag vet inte... jag hade inte tänkt det. Jag har vädrat åkpåsen då den kom i en förvaringspåse så kändes det lite instängt. Filtar har jag också tvättat, men det finns ju en "risk" att barnet har det direkt mot sin hud. En åkpåse är ju inte precis på barnets hud direkt.
    Poppy75 skrev 2017-01-22 11:08:11 följande:

Jag är inte rädd för baciller men för kemikalier av alla möjliga slag som tyvärr brukar finnas på textilier. Jag tvättar allt som barnen kommer i direktkontakt med. Sen beror det väl på hur "nojig" man är. Jag tror inte att ditt barn kommer bli allvarligt sjuk om du inte tvättar allt men känner själv att ju mindre kemikalier desto bättre. De flesta leksaker har ju en tendens att hamna i munnen när de är små så det är bra att rengöra tycker jag. 
    När de är bebisar växer de så fort vilket gör de mer sårbara för gifter. 
    Jag köper mycket begagnat just för att det har blivit tvättat många gånger men jag brukar tvätta även det men mest för att det känns fräschare. 

Hur du vill göra bestämmer ju du, det är din bebis. Som sagt jag tror inte att det är en enorm skillnad, det är knappast det som gör dig till en bra mamma eller inte. 

Vissa saker tycker jag känns självklara - som kläder, sängkläder, filtar. Men det är ju, som sagt, nära huden. Direkt "på" barnet. 
    Madrassen är ju under lakan, åkpåsen är utanpå allting och vagnleksaken ska bebisen väl inte leka med "egetnligen" även om det finns en risk. Men den är "hemgjord", dock inte av någon jag känner. 
  • lompan

Åkpåsen skulle jag nog inte tvätta men vädra som du gjort! Är det en mjuktyg leksak skulle jag tvätta den! :)

• Dumbledore

Som andra skrivit, allt som bebisen kommer ha direkt mot huden ska tvättas i parfymfritt tvättmedel och utan sköljmedel. I åkpåsen har ju bebisen kläder på sig, liksom på en madrass där lakanet skyddar. Att vädra hjälper förstås inte mot alla kemikalier i textilierna, men lukten kan ju försvinna i alla fall.

Snuttefiltar tvättas, och gosedjur som has uppe i ansiktet, men inte alla barnvagnshängen och sånt.

• Jill 79

Det är säkert bra att tvätta allt. Själv har jag inte tvättat något till någon av mina barn. Säkert inte att rekommendera men såhär det.

Svar på tråden tvätta allt?