lompan skrev 2017-01-22 13:08:14 följande:
Ja tvätta allt! Allt som barnet har kontakt med! Dom säger ju att vi ska tvätta kläderna innan användning å samma med sängkläder.. inte så många som bryr sig om det. Alla tyger är starkt behandlade med kemikalier mot ohyra och t.ex flamskyddsmedel. Men tycker man kan börja bry sig när det handlar om bebis hud!
Ja fast just kläder och sängkläder skriver jag ju i trådstarten, att jag tycker det är självklart. Men åkpåse och vagnleksaker.... jag vet inte... jag hade inte tänkt det. Jag har vädrat åkpåsen då den kom i en förvaringspåse så kändes det lite instängt. Filtar har jag också tvättat, men det finns ju en "risk" att barnet har det direkt mot sin hud. En åkpåse är ju inte precis på barnets hud direkt.
Poppy75 skrev 2017-01-22 11:08:11 följande:
Jag är inte rädd för baciller men för kemikalier av alla möjliga slag som tyvärr brukar finnas på textilier. Jag tvättar allt som barnen kommer i direktkontakt med. Sen beror det väl på hur "nojig" man är. Jag tror inte att ditt barn kommer bli allvarligt sjuk om du inte tvättar allt men känner själv att ju mindre kemikalier desto bättre. De flesta leksaker har ju en tendens att hamna i munnen när de är små så det är bra att rengöra tycker jag.
När de är bebisar växer de så fort vilket gör de mer sårbara för gifter.
Jag köper mycket begagnat just för att det har blivit tvättat många gånger men jag brukar tvätta även det men mest för att det känns fräschare.
Hur du vill göra bestämmer ju du, det är din bebis. Som sagt jag tror inte att det är en enorm skillnad, det är knappast det som gör dig till en bra mamma eller inte.
Vissa saker tycker jag känns självklara - som kläder, sängkläder, filtar. Men det är ju, som sagt, nära huden. Direkt "på" barnet.
Madrassen är ju under lakan, åkpåsen är utanpå allting och vagnleksaken ska bebisen väl inte leka med "egetnligen" även om det finns en risk. Men den är "hemgjord", dock inte av någon jag känner.