• TLB70

Vill ha tips på GPS-klocka

Jag vill köpa en gps-klocka till barn 11 år och vill ha tips på bästa klockan. Jag vill kunna se var hen befinner sig och jag vill också att den ska fungera som telefon så att vi kan ringa/skicka sms till varandra. Man ska kunna ställa in geozoner.

Jag letar på nätet, men hittar inte några bra tester av den här typen av klocka, så svårt att veta vilken modell man ska välja. 

(jag är helt ointresserad av om någon tycker att det är fel med övervakning - vill bara ha tips på bra, smart klocka).

• Svar på tråden Vill ha tips på GPS-klocka
  • banjo59

Hej!

Jag köpte två stycken GPS klockor från Safe2Go till mina barn som är 6 och 9 år gamla. Jag skaffade dessa eftersom jag vill kunna nå dom på ett enkelt sätt. Tycker de funkar mycket bra och är enkel för barnen att hantera. Själva övervakningen görs i en app där man bl.a. kan ställa in geozon eller ett s.k. ?staket? som jag vill att dom håller sig inom. Skulle de gå utanför området så får jag ett meddelande skickat till mig. 
    De funktioner jag använder mest är att ringa och kolla var de befinner sig med hjälp av GPS. Jag kan sända sms till barnen men de kan dock inte texta tillbaka. Den här klockan har inga onödiga funktioner som appar, kamera eller annat som annars skulle kunna ta deras uppmärksamhet. 
    Hönsmamma som jag är vill jag kunna släppa iväg dom men ändå ha lite koll.

/AK

• banjo59

Jag köpte dem med SIM-kort förinstallerat och laddar SIM-korten på Telia med 50 kr åt gången. Är kanske lite av en "snål-mamma" men vi har satt som rutin att om de vill kontakta oss för enklare saker (typ hänga med eller ta med kompisar efter fritids/skola) så ringer de upp oss med en ringsignal och då ringer vi tillbaka, så sparar man på saldo i klockan. 6-åringens GPS-klocka har jag inte laddat på 4 månader. 9-åringen har en högre tendens till att "vilja informera om läget" ;) lite oftare med att skicka röstmeddelande, så 50 kr räcker kanske 1-2 månader.

En annan sak jag nyligen upptäckte är att man kan lägga in schema på när telefonklockan skall vara i tyst läge. Min man brukar skicka textmeddelanden till barnen när han är ute och reser och tänker inte på att 9-åringen har lektion under skoltid...som sagt, vill ju inte ha en massa funktioner som tar uppmärksamhet ifrån barnen men kommunikation vill man ju ha med dem så det var ju bra att man kunde tysta telefonklockan under vissa tider...

• DaddyDaniel

Jag har testat många olika klockor på min 7 åring. Tycker det helt klart fyller en funktion i vardagen. Jag har skrivit om de saker jag tycker är viktiga att tänka på innan man köper en gpsklocka och gjort en hel del produktrecensioner.

Är du fortfarande ute efter klocka på kan du besöka blogginlägget på https://www.gpsförbarn.se/gps-klockorna-for-barn-2017/

Svar på tråden Vill ha tips på GPS-klocka