• Anonym (Rädd)

Kommer psykologen berätta för någon annan om min pappa?

Hej.

Jag är 18 år och går hos en psykolog. Jag funderar på att berätta om min pappa som dricker mycket men jag är rädd att han kommer ta det vidare. Han dricker inte när han ska jobba eller göra viktiga saker men så fort han får chansen så dricker han rätt mycket.

Det påverkar mig negativt eftersom jag såklart inte vill att han ska sitta och dricka en tisdagkväll men han blir aldrig våldsam eller otrevlig. Han blir bara högljudd eller lovar saker som han sen glömmer bort. Jag vet att han har tystandsplikt men såvitt jag vet så gäller den inte om personen i fråga är i fara, vilket jag anser att jag inte är. 

Kan han ta det vidare fast det är på den här nivån? 

• Svar på tråden Kommer psykologen berätta för någon annan om min pappa?
  • The one in Blue

Nej. Du är myndig. Hade du varit minderårig hade psykologen kunnat ta det till soc men inte i nuläget. Du bodde dock fundera på att flytta hemifrån.

• Anonym (Rädd)
    The one in Blue skrev 2017-01-22 22:25:16 följande:

Nej. Du är myndig. Hade du varit minderårig hade psykologen kunnat ta det till soc men inte i nuläget. Du bodde dock fundera på att flytta hemifrån.

Jaha, visste inte att det inte gällde när man är myndig. Har inte ekonomin att flytta hemifrån och det är inget som påverkar mig så mycket att jag inte vill bo hemma.
  • Anonym (test)

Beror väl på om det kan vara omyndiga barn i bilden. Helt ärligt så tror jag att det är jävligt olika hur dom gör. Dom kan nog luta sig mot nån undantagsregel om dom vill..

• maddow

Hej! Vad tråkigt att höra om din situation :(

Psykologen har tystnadsplikt och får ej säga någonting utan ditt tillstånd! Mitt råd är att ta hjälp av psykologen för att gå vidare med detta för att du tycker det är jobbigt ..

Kanske finns det någon organisation som kan hjälpa till stt när du är redo får tala med honom och kanske ta honom till beteendevetare och rehab? Han verkar ju inte må så bra han heller ..

Lycka till!

• Anonym (Psykolog)

Har du yngre syskon som bor med din pappa? Har din pappa begått något grovt brott som skulle ge 2 års fängelse minst? Annars får psykologen inte säga något till någon. Jobbar som det så vet.

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Psykolog) skrev 2017-01-23 11:40:44 följande:

Har du yngre syskon som bor med din pappa? Har din pappa begått något grovt brott som skulle ge 2 års fängelse minst? Annars får psykologen inte säga något till någon. Jobbar som det så vet.

Jag har yngre syskon men ha har inte begått något brott. Alltså, det är inget problem på det viset. Det är ju inte olagligt att dricka alkohol hemma. Och jag/vi/han behöver ingen hjälp med problemet. 
Svar på tråden Kommer psykologen berätta för någon annan om min pappa?