• varelse

Täcke eller filt? Hur bäddar ni?

Ska man ha kudde till nyfödd i sängen/vaggan? Och ska det vara täcke eller filt, hurdan filt isåfall? Bebisen kommer i mars. Och hur bäddar ni i vagnen?

Hur tjock är madrassen som er bebis ligger på? Den jag har i sängvaggan är bara typ 1,5 cm och jag tycker det känns tunt.. Men det är så den är köpt och ska vara.

• Svar på tråden Täcke eller filt? Hur bäddar ni?
  • elyse

Vi hade två madrasser. Platt kudde i säng och vagn och filt som andas. Det är bättre att greja med olika typer av pyjamas (finns ju i velour t.ex) än ett varmt täcke, tycker jag. Detsamma i vagnen, dvs anpassa kläderna.

• Jag är bara jag

Kudde behövs inte, men man kan ha en tunn om man vill. Jag har täcke i babykorgen och filt i innevagnen. Tunna båda två. Nu i utevagnen åkpåse. Behövs nog i mars också utom varma dagar om du råkar bo söderöver. Min bebbe föddes i november och det var varmt då så då hade jag bara ett tjockt täcke. Madrasserna är 2,5 i innevagnarna, lite tjockare i utevagnen och i korgen.

• Fru Ve

Jag använder ingen kudde alls. Varierar bebisens läge lite istället och tycker det går bra. I vagnen bäddar jag med fårskinn och sen filt, täcke om det är väldigt kallt. Men det blir det nog inte framåt mars (har också BF mars). Inne dagtid sover bebin i babylift också på fårskinn, med en tunn filt. Har ingen säng åt den lille för vi kommer att samsova.

• Sunset08

Jag har tänkt madrass, spjälsängsskydd, bäddmadrass, dra-på-lakarn och någon filt bara, kanske sån där kudde för nyfödda som är platt i mitten. Sen tänker jag ha pyjamas på bebisen och sovpåse (beroende på hur varmt det är). Sovpåse är praktiskt då de inte kan sparka av sig den. Ser dessutom jättemysigt ut!

I vagnen tänker jag mig bara filtar och sån där kudde som jag beskrev ovan. Beror ju lite på hur mysig liggdelen är från början. Eller så kanske jag lägger i ett babynest i liggdelen så blir det mysigt, samt enkelt att ta ur så att bebisen kan fortsätta sova.

Prova dig fram :) allt beror ju på hur varmt det är, hur varm bebisen är, hur ni bor och vad för behov ni har samt vad bebisen trivs med :)

• sairda

Ha inte täcke åt en nyfödd. Bebisar kan inte reglera kroppstemperaturen och som kan bli överhettade och täcken är tunga. Min bebis föddes 23 mars och jag hade honom i babynest med en väldigt tunn filt under för tyget kändes kallt, sen swaddlade jag honom i en tunn bommulsfilt och om han kändes kall la jag också en tunn filt över babynestet för att värmen skulle hållas inne. Men inte mot kroppen, Hade också tunn mössa på honom i början. Med det var han alltid passligt varm. Frös inte och va heller inte för varm i nacken :)

I vagnen räcker det med filt under, nån mysig overall och filtar efter behov. Liggvagnen har ju lock på som håller inne lite värme så kan man ha vagngardin för att skydda mot blåst, eller så köper du en åkpåse som är gjorda för liggvagnar men det är onödigt tkr jag . Köpte hellre en bra hållbat åkpåse till sittvagnen då den ska användas mkt längre :)

Svar på tråden Täcke eller filt? Hur bäddar ni?