• Tihi

Hur tvättar jag med vinäger?

Har läst att vinäger är bra för att få bort äcklig lukt från handdukar och kläder. Jag har en dunk som heter "distillerad vinäger" funkar det? Hur gör jag? Alltså lägger jag det direkt i maskinen, i tvättmedelsluckan eller var och hur mycket? Är det säkert att det inte kommer att förstöra kläderna och handdukarna?

• Svar på tråden Hur tvättar jag med vinäger?
  • Bibbidi

Distillerad vinäger verkar vara vit vinäger 

"Vit vinäger, även kallad destillerad vinäger, är enav de produkter som inget hem bör vara utan. Det kan användas i sallader, som skönhetsprodukt, och till och med som rengöringsmedel."
    stegforhalsa.se/8-fantastiska-anvandningar-vit-vinager/

Står ju att man kan rengöra toaletter med det så vet inte om det kanske bleker?

Hittade det här i alla fall
    Sköljmedel
    Tillsätt 1dl vitvinsvinäger och eventuellt 1-2 ml eteriska oljor för doft och effekt.
    Du kan förblanda en flaska vitvinäger och eteriska oljor (om Du vill tillsätta det), så det bara är att tillsätta vid tvättningen. 
    Låt tvätten hängtorka på tvättlinaI för att spara på energi och nu när man kan hänga ut tvätten doftar den ännu härligare. 
    Solen hjälper även till att bleka eventuella fläckar. 

www.neaofsweden.se/tips-fr-hemmet

www.baomee.info/9/2014/09/Ur-det-bra-att-sUtta-destillerat-vit-vinUger-i-med-tvUttmedel-.html

Vinäger kan göras från nästan någon frukt eller substans som innehåller socker . Den är tillverkad genom en destilleringsprocessen som jäser ämnet utöver alkoholen skede. Syran i vinäger hämmar tillväxten av bakterier och mögel. Därför är den ingrediens som bevarar din favorit dill pickles är den perfekta lösningen för rengöring av ditt hem och dina kläder . Destillerat vit vinäger är en mycket effektiv fläckborttagare . Behandla fläcken så snart som möjligt och tvätta normalt . Häll 1/4 kopp ättika i den sista sköljningen av din tvätt för att avlägsna överskott av tvål , förhindra gulnar och ljusare färger . Ättika fungerar också som ett sköljmedel genom att minska statisk klänga . 
    hem.98905.com/housekeeping/laundry/1012087070.html

• Bibbidi

Har aldrig prövat det själv, men låter intressant. Har ju hört att man kan använda vinäger/ättika när man rengör för att få bort lukt så det kanske fungerar till tvätt med. Skriv hur det gick sen om du prövar! Glad

• Aiphos1972

inte riktigt samma kanske, men när min tvättmaskin luktade illa körde jag den på varmaste programmet och med ättika i, det hjälpte!

• Tihi
    Bibbidi skrev 2017-01-23 15:07:01 följande:
    Har aldrig prövat det själv, men låter intressant. Har ju hört att man kan använda vinäger/ättika när man rengör för att få bort lukt så det kanske fungerar till tvätt med. Skriv hur det gick sen om du prövar! Glad
    Tack för dina inlägg. Skrattande Jag återkommer när jag vet hur det gick. 
    Aiphos1972 skrev 2017-01-23 15:09:01 följande:
    inte riktigt samma kanske, men när min tvättmaskin luktade illa körde jag den på varmaste programmet och med ättika i, det hjälpte!
    Tänkte göra det också. Var la du ättikan och hur mycket?

• Dixie

Jag använde vitvinsvinäger i en tom tvättmaskin - hällde ca 1 dl där flytande tvättmedel hälls - funkade bra och tog bort dålig lukt från tvättmaskinen.

• Tihi
    Dixie skrev 2017-01-23 20:59:36 följande:
    Jag använde vitvinsvinäger i en tom tvättmaskin - hällde ca 1 dl där flytande tvättmedel hälls - funkade bra och tog bort dålig lukt från tvättmaskinen.
    Perfekt. Så ska jag göra.

Nu behöver jag bara veta hur jag gör när jag vill köra vinäger med kläderna och handdukarna också.
Svar på tråden Hur tvättar jag med vinäger?