• Blåklocka2107

    Studera heltid med 1-åring

    Hej!

    Jag är en ganska velig tjej som börjat fundera en del på framtiden nu när jag är hemma med min son på 3 månader. Jag arbetar i bokhandel men har börjat fundera på att gå en tvåårig masterutbildning i biblioteks och informationsvetenskap. Detta för att kunna fortsätta jobba med böcker/litteratur fast på ett bredare och mer avancerat sätt. Jag är dock osäker på om jag klarar av att studera på heltid igen nu när jag är förälder...sonen kommer vara nästan 1 år då studierna börjar. Hur har ni som studerat heltid med små barn klarat det? Är det väldigt krävande? För mig är det också viktigt att ha tid för mitt stora intresse att skriva, vilket jag har i mitt nuvarande jobb (jobbar ca 80 procent). Är rädd att heltidsstudier med barn kommer sluka all tid... Hur har det varit för er gällande detta...har ni fått någon tid över till era intressen trots studier och småbarnsliv? Väldigt tacksam för svar! ????

  • Svar på tråden Studera heltid med 1-åring
  • Amaryllis81

    När jag började studera till ämneslärare i matematik och kemi så var min dotter 1 1/2 år. Jag är ensamstående och mer eller mindre all min tid har gått åt att vara med dottern eller studera. Jag har nu studerat i två och ett halvt år och nu ska jag bli föräldrarledighet igen. Jag tycker att det funkar, på kvällarna när dottern har somnat så sitter jag och pluggar. Jag brukar ha hela helgen ledig från plugg om det går, ibland så måste man även plugga på kvällarna då man har fått någon extra uppgift innan helgen. I mina ämnen är man ganska låst då man måste delta aktivt på universitetet och sen plugga och göra uppgifter på kvällarna. Nu vet jag inte hur det ser ut på masterprogram för biblioteks och informationsvetenskap. Så här när jag tittar i backspegeln så går 2 år fort och om man verkligen vill något så fixar man det

  • mammalovis

    Vänta och se hur ditt barn är närmare ansökningsdatum tänker jag rent spontant, men sedan beror det ju på många faktorer:

    Sover sonen på nätterna så du är pigg nog att plugga?
    Ska barnet gå på förskola eller vara hemma med pappan?
    Hur villig är pappan eller andra att avlasta så du får ro att läsa?

    Med min son hade jag inte klarat av att plugga och ha sonen hemma heltid själv, men att plugga och låta någon annan ta hand om honom samtidigt hade ju funkat, även om det vore tuffare att tillgodogöra sig studierna optimalt. Jag vet en kompis som hade ett lugnt barn som hann med massor som föräldraledig, så premisserna är ju olika. Min ettåring ammar fortfarande på nätterna/vaknar ofta så jag är inte utvilad direkt ...

  • Fru Ve

    Om barnet är på förskola eller pappan är FL heltid så ska det väl absolut kunna fungera. En del tänker ju att de ska kunna studera med barnet hemma men det tror jag är tufft. Sen kanske du inte ska räkna med att hinna med en massa annat, utan se det som en bonus om du hinner med att utöva intressen och så. Ha realistiska förväntningar och räkna med att heltid är heltid, så är det inga problem. Både jag och min man har studerat med barn.

  • Blåklocka2107

    Jo pappan är hemma på heltid först och efter några månader börjar sonen på förskola. Det jag funderar på är väl lite kring det här med tid...kräver det mer tid att plugga heltid jmfrt med att jobba heltid eller ca 80 procent? Var fyra år sen jag pluggade nu..har typ glömt. Vill gärna ha lite tid över för skrivandet...

  • Anonym (SarahJ)

    Alltså skillnaden är ju som jag minns det;

    Jobbar - Du gör det måndag till fredag men kan släppa det helt (oftast) när du kommer hem och på helger..

    Skolan - Du har säkerligen lediga dagar du inte behöver åka till skolan under veckodagarna (jag hade 3-4 dagar i veckan för föreläsningar) vilket frigör fler lediga dagar men du får offra kvällar, helger och lov istället..

    Så det är nog hugget som stucket angående vad som kräver mest tid ..

  • hammarhajen

    Beror ju på vad du vill skriva, men plugg brukar ju innebära en hel del skrivande Uppsatser, rapporter osv. 

    Prova, säger jag! Testa under hösten, funkar det inte så pausa ett tag. Men studier är ju generellt med flexibla än jobb, lättare att komma tidigare och hämta och kanske ta en helt ledig dag med barnen mellan varven etc. Sällan skola 8-17, utan fria både hel- och halvdagar. Ofta är "heldagar" 4-16 kanske, dvs mindre tidsbundet än arbete. Och kräver i gengäld mer kvällsplugg då, men då sover ju barnet. Tror studier och barn är en bra kombo för det mesta. 

    Vad säger pappan? *Är han med på att t.ex. ta en hel lördag då och då om du skulle behöva plugga ikapp? Finns något nätverk i form av typ mormor som kan ställa upp fyra timmar en söndag OM du skulle behöva mer tid med någon uppgift?
    Tror du att du kan disciplinera dig att sätta dig med pluggandet efter nattning av barn? 

    Jag säger kör! Man ska följa sina drömmar!

  • Ensamstående student

    Ensamstående med 2 barn. Yngsta var 9 dagar ( ja dagar) när jag fortsatte mina studier. Nej. Ingen egen tid what so ever om du inte går upp svin tidigt för att få 1h för dig själv. Mina dagar ser ut såhär ca : upp 6 för 1h egen tid. Väcker barn 7 iväg till dagmamma 8.00 Hemma igen 8.30. Heltidsstudier med forskning, uppsatser, föreläsningar, Biblioteks besök, surfa nätet för fakta /köpa litteratur osv.. Hämtar barn 15/16 ca. Hemma igen 16/17. Middag. Mys. dusch /bad, säng 18.30 saga natta 19.00 vilket tar 1h ca för mina troll är rädda för att sova (nattskräck sen bebis ålder) . Jag själv lägger mig allt mellan 19-21för att orka upp dagen därpå. Helger ägnas åt barn eller uppsatser som inte hanns med. Träna? Ja visst. Lite benspark, squats när man lagar mat annars blir det när man knuffar vagnen fram och tillbaka till dagmamman. Jag studerar distans. Stor fördel om man har barn. Föreläsningar hemma i datorn, obligatoriska närträffar ibland. Olika från kurs till kurs givetvis. Så om du ska vara ego å behålla ditt intresse skulle jag inte plugga. Ska du se till din framtid får du pausa ditt intresse och fokusera på plugg och barn. Nu är alla barn och alla konstellationer olika men förhoppningsvis har alla samma idé om att barnen går först = du kanske får pausa ditt intresse. Man dör inte av det.. Inget varar för evigt och barnen växer upp alldeles för fort så intresset hinns med så småningom. Jag hade själv ett stort intresse innan barn. Fick pausa allt. Fick definitivt pausa precis allt när jag dessutom började studera och ha barn. Sorgligt? Ja kanske en gång i tiden men jag ser till mina barn och framtiden så vad jag vill ha och göra får jag sen ;) mrn som någon annan skrev : testa. Du kan alltid pausa /hoppa av.

  • Anonym (A)

    Jag tycker det är lättare med skola och barn än heltidsarbete.. skolan är ofta flexibel, och inte alltid man börjar kl 8.. på min utbildning börjar många dagar efter lunch så man kan välja hur man vill ha sin morgon.. du har ju en sysselsättningsgrad på 100% även om du inte har 40-timmars skolveckor, vilket innebär att barnet får lov att vara på förskolan även om du har självstudier hemma. Så har man bara halvdagar i skolan på eftermiddagen som jag t ex så kan pappan lämna på förskolan på morgonen och man kan sova nån timme extra ifall natten varit jobbig eller man behövt plugga sent på kvällen.

    Men alla är ju olika, vissa behöver det strikta upplägget med heldagar i skolan och behöver kanske även extra studier på kvällarna men jag gillar att ha det flexibelt (har ingen obligatorisk närvaro på min utbildning) och tar gärna en ledig onsdag med sonen och kanske pluggar igen det på helgen när pappan är med barnet. Det funkar bra för mig.

    Jag ser inga hinder i studier med barn, bara fördelar. Det enda som skulle vara negativt är väl att man inte har någon högre inkomst direkt.

  • Anonym (Undrande)

    Nu vet jag att det här är en gammal tråd men jag befinner mig i en liknande situation. Hur gick det för dig TS???

Svar på tråden Studera heltid med 1-åring