• mozo

Är detta tecken på diabetes?

Var och tränade styrketräning ca 60 min kl 16.30. Efter duschen kände jag mig yr, utmattad, huvudvärk, illamående, svårt att fokusera. Kände att jag nog måste få i mig något innan jag satte mig i bilen hem. Köpte en drickkvarg och druvsocker. Åt en tablett. Kom hem och åt pasta med köttfärssås direkt. Klockan var då ca 18.30. Huvudvärken har släppt men illamåendet som kommer och går består. Lägger omkull mig en stund. Lite rysningar i skinnet och illamående som kommer och går. Springer och kissar ganska rejält 3-4 gångerfram till 20.30. Kliver upp och känner mig lite bättre. Magen börjar knorra igen, känns inte som jag ätit, hungrig igen...

Matintag tidigare under dagen:

Ca 8 Lättkvarg ca 2dl med 1dl müsli

Ca 9.30 Lite keso

12 Dafgårds lasagne

16 Kvarg, ägg (halvt(, tonfisk (halv burk), créme fraiche

16 Pwo, Bcaa, kreatin innan träning

Illamående som kommer och går har jag haft senaste året. Försöker komma på varför. Känns som det kommer efter jag ätit...får alltid känslan "håller jag på att bli magsjuk nu" och efter tre timmar med illamående som kommer korta stunder och försvinner fram och tillbaka så intalar jag mig själv att det inte är magsjuka för i sånna fall står man med hu idet i toaletten efter tre timmar...Senaste tanken är att det är blodsockerrelaterat?

Periodvis i livet har jag ätit rätt mycket socker, ser mig som sockerberoende.

Just nu har jag tagit mig i kragen, inte ätit socker på en vecka. I vanliga fall äter jag godis, kakor, saft varje dag...Just det, åt lite tårta i lördags, så helt sockerfri har jag inte varit.

Är det någon som känner igen sig i det jag skriver om?

Borde jag kolla upp om jag har lågt eller högt blodsocker eller vad handlar det hela om?

Tjej, 155cm, 66,5kg

• Svar på tråden Är detta tecken på diabetes?
  • enanna

Diabetes ger högt blodsocker efter att du ätit, inte lågt innan. Om du skulle ha gått ett tag med diabetes skulle du må riktigt uselt redan! Ofta dricker man litervis med vatten och kissar mest hela tiden då man insjuknar i typ 1.

• Anonym (Tjej 20)

Om du nu har Diabetes - Typ 1, då spelar det ingen roll hur mycket skit du trycker i dig. Du får INTE typ 1 diabetes av massa skräp. Däremot kan man få typ 2 diabetes, även om man tränar och är smal m.m, då räknas däremot det du stoppar in i din mun, som sedan leder till typ 2 diabetes.

Tycker du borde åka in till akuten eller boka en tid på vårdcentralen snarast. 
    Jag vet vad jag pratar om, har själv diabetes (typ 1) som upptäcktes rätt så sent. Mådde skit i kroppen, hade 30 i blodsocker plus ketoner när jag insjuknade. 
    Skulle kolla upp mitt hjärta, men tog ett kissprov då på samma veva, (glömt varför) då fick jag veta att hade diabetes. Det är nästan 10 år nu. 

• Anonym (Tjej 20)
    Anonym (Tjej 20) skrev 2017-01-23 21:29:26 följande:

Om du nu har Diabetes - Typ 1, då spelar det ingen roll hur mycket skit du trycker i dig. Du får INTE typ 1 diabetes av massa skräp. Däremot kan man få typ 2 diabetes, även om man tränar och är smal m.m, då räknas däremot det du stoppar in i din mun, som sedan leder till typ 2 diabetes.

Tycker du borde åka in till akuten eller boka en tid på vårdcentralen snarast. 
    Jag vet vad jag pratar om, har själv diabetes (typ 1) som upptäcktes rätt så sent. Mådde skit i kroppen, hade 30 i blodsocker plus ketoner när jag insjuknade. 
    Skulle kolla upp mitt hjärta, men tog ett kissprov då på samma veva, (glömt varför) då fick jag veta att hade diabetes. Det är nästan 10 år nu. 

Har alltså dragits med sjukdomen i 10 år. 
  • mozo

Ja det är väl i så fall typ 2 diabetes, eftersom jag knappast kan ha gått +35 år med typ 1 utan att veta om det...

Någon mer som kan det här med diabetes som tycker att det kan likna typ 2?

• Anonym (B)
    mozo skrev 2017-01-23 21:34:57 följande:

Ja det är väl i så fall typ 2 diabetes, eftersom jag knappast kan ha gått +35 år med typ 1 utan att veta om det...

Någon mer som kan det här med diabetes som tycker att det kan likna typ 2?

Nej, du har ju inte gått med diabetes typ 1 i 35 år, då skulle du vara död nu. Men man kan insjukna i diabetes typ 1 i princip när som helst i livet, så om detta är något nytt så är det ju inte omöjligt.

Däremot är det jättesvårt att säga om du kan ha något eller inte, finns många sjukdomar och åkommor som har liknande symptom - lättast skulle vara att du bokade en tid på vårdcentralen nu i veckan och be att få göra en generell hälsocheck, lämna blodprov och urinprov för att se om du har brister på något eller om det är något annat som spökar (såsom diabetes eller något annat). 
  • Rafael90

Kan ju vara vad som helst. Uttorkad, magkatarr, lågt blodsocker pga hunger, näringsbrist, allergier osv

• Notetur Nomen

Låter mer som magkatarr än diabetes. Boka tid på hälsocentral och kolla dina värden.

• Anonym (Karin P)
    mozo skrev 2017-01-23 21:05:51 följande:

Var och tränade styrketräning ca 60 min kl 16.30. Efter duschen kände jag mig yr, utmattad, huvudvärk, illamående, svårt att fokusera. Kände att jag nog måste få i mig något innan jag satte mig i bilen hem. Köpte en drickkvarg och druvsocker. Åt en tablett. Kom hem och åt pasta med köttfärssås direkt. Klockan var då ca 18.30. Huvudvärken har släppt men illamåendet som kommer och går består. Lägger omkull mig en stund. Lite rysningar i skinnet och illamående som kommer och går. Springer och kissar ganska rejält 3-4 gångerfram till 20.30. Kliver upp och känner mig lite bättre. Magen börjar knorra igen, känns inte som jag ätit, hungrig igen...

Matintag tidigare under dagen:

Ca 8 Lättkvarg ca 2dl med 1dl müsli

Ca 9.30 Lite keso

12 Dafgårds lasagne

16 Kvarg, ägg (halvt(, tonfisk (halv burk), créme fraiche

16 Pwo, Bcaa, kreatin innan träning

Illamående som kommer och går har jag haft senaste året. Försöker komma på varför. Känns som det kommer efter jag ätit...får alltid känslan "håller jag på att bli magsjuk nu" och efter tre timmar med illamående som kommer korta stunder och försvinner fram och tillbaka så intalar jag mig själv att det inte är magsjuka för i sånna fall står man med hu idet i toaletten efter tre timmar...Senaste tanken är att det är blodsockerrelaterat?

Periodvis i livet har jag ätit rätt mycket socker, ser mig som sockerberoende.

Just nu har jag tagit mig i kragen, inte ätit socker på en vecka. I vanliga fall äter jag godis, kakor, saft varje dag...Just det, åt lite tårta i lördags, så helt sockerfri har jag inte varit.

Är det någon som känner igen sig i det jag skriver om?

Borde jag kolla upp om jag har lågt eller högt blodsocker eller vad handlar det hela om?

Tjej, 155cm, 66,5kg

Det är jättebra att du tar bort socker, men du bör antagligen lägga till fler kalorier. 

Frukost, lägg på två kokta ägg till kvargen. 
    Lunch, lägg till en avokado och en tomat, kanske en knäckemacka
    Em: det ser bra ut
    Pre WO: kreatin är ju typ uppåt-tjack, och PWO innehåller ofta skyhöga mängder koffein. - Har du märkt illamåendet sen du började med detta?! Verkar mycket misstänkt. 

För att stabilisera blodsocker, ät mat som du står dig på länge. Undvik snabba kolhydrater och läs på om paleo-kost.
  • Anonym (Jane)

Men vad i detta får dig att tro diabetes över huvud taget? Laktosintolerant kanske? Vet du vad diabetes är och hur det funkar? Typ 1, typ 2?

• Shizuka
    Notetur Nomen skrev 2017-01-25 16:09:03 följande:

Låter mer som magkatarr än diabetes. Boka tid på hälsocentral och kolla dina värden.

Precis, det var min första tanke.

Illamående i samband med mat kan bero på katarr i övre delen av mag-tarmkanalen. Har du haft detta en tid är risken stor att du även lider av B12-brist. Du bör kolla upp dig.
  • Rafael90
    Shizuka skrev 2017-01-25 21:55:07 följande:
    Precis, det var min första tanke.

Illamående i samband med mat kan bero på katarr i övre delen av mag-tarmkanalen. Har du haft detta en tid är risken stor att du även lider av B12-brist. Du bör kolla upp dig.
    Varför skulle magkatarr leda till B12-brist?
  • Anonym (PT)

En fråga: Tränade du extra hårt/länge mot vad du är van? Hur länge tog det innan du åt något efter?

Du kan ha blivit ketogen, rnkrlt beskriven som helt utan energier i musklerna kvar.

Jag har fått det ett par gånger, tex när jag sprang Lidingöloppet och inte åt förrns efter 3 timmar.

Då åt jag en stor portion mat men det tog ca 24 timmar innan jag var helt ok igen ändå. Magen blev risig, jag var yr och energilös.

Om det låter som detta och du fortfarande känner dig medtagen- ät små portioner oftare idag.

• Rafael90
    Shizuka skrev 2017-01-29 05:54:57 följande:

Avsaknad av intrinsic factor pga katarr leder till B12-brist på sikt.

Ja det vet jag, men hur skulle en vanlig magkatarr leda till brist på IF? Magsår visst, men magkatarr skadar sällan magslemhinnan så pass allvarligt att det leder till det.
Svar på tråden Är detta tecken på diabetes?