• Anonym (K / N.)

Är det vanligt att tappa andan?

Ja, ni ser ju rubriken - Blir nästan less på mig själv.
    Jag har börjat hålla andan ofrivilligt, eller snarare glömmer jag ju att andasRynkar på näsan 
    Glömmer att andas? Är det möjligt? Så tänker jag själv, men tydligen är det så. 

Har trott i alla år att det sköts automatiskt. Men icke. Jag kommer ju på mig själv efter cirka 10-15 minuter, då är det totalt andnöd, yr som tusan. Andas tre gånger så fort då, jösses säger jag bara. 

Har hänt minst 10 gånger under december/januari. 

Sedan när jag tänker på andningen, då kan jag inte andas alls. 
    När jag är ute bland nytt folk vågar jag inte andas för att jag ska "låta illa" eller flåsa. Vilket resulterar att jag blir helt borta i skallen. Dock aldrig svimmat av.

Trodde hjärnstammen sköter det automatiskt, eller är jag ute och cyklar? 
    Rädd att jag rubbat min syresättning för all framtid på grund av händelserna. 

Nej, jag går inte på droger, röker inte heller.

Planerar en graviditet inom en snar framtid. Men hur ska det gå, om jag glömmer att andas? Blir inte fostret skadat då? 

Om någon känner sig lite/mycket träffad i det jag nämnt. Svara gärna på denna fråga nedanför då. 
    Andra som också glömmer andas ibland under en längre tid?
  • Svar på tråden Är det vanligt att tappa andan?
  • Påven Johanna II

Det är nog med stor sannolikhet så att du har andats på de 10-15 minuter du talar om.

• Anonym (K / N.)
    Påven Johanna II skrev 2017-01-23 21:23:06 följande:

Det är nog med stor sannolikhet så att du har andats på de 10-15 minuter du talar om.

Kan du förtydliga dig? :)
  • Höstaster

Det sköts automatiskt, men man kan ju påverka det själv. Då är det viljemässigt även om du tycker att det känns som omedvetet. Om man håller andan eller hyperventilerar för länge så skyddar sig kroppen genom att svimma och då börjar man automatiskt att andas normalt igen.

Och du har ju såklart inte hållit andan i 10-15 minuter, däremot kanske ändrat din andningsrytm. Det här är ju inget som händer när du sover, då andas du helt automatiskt.

• Höstaster
    Anonym (K / N.) skrev 2017-01-23 21:31:36 följande:

Jo, hade du inte andats på 10-15 minuter hade du varit död, så du har självklart andats. Men som jag skrev här ovan, du har förmodligen andats ytligare, snabbare eller oregelbundet, men det har du påverkat själv. Även om du tycker att det är omedvetet.
  • nnnnnnnn
    3-regeln

En anekdotisk klassiker i överlevnadssituationer är att man klarar:

3 minuter utan luft 3 timmar utan skydd mot låg eller hög temperatur 3 dagar utan vatten 3 veckor utan mat

De flesta klarar inte att hålla andan så värst länge, även om tex fridykare övar upp denna förmågan. Citat från en text som handlar om fridykning:

En sak är givetvis hur länge han kan hålla andan. Ett fridyk behöver inte ta så lång tid - tre eller fyra minuter kommer man långt på - men det är trots allt en ganska lång tid utan syretillförsel. Rekordet i att stanna under vattnet utan syrgastuber (och komma upp igen vid medvetande) är dock över åtta minuter.

För att öva sig i att hålla andan ägnar sig många fridykare åt yoga och andra avslappningsövningar. De flesta människor klarar av att hålla andan i omkring en minut utan övning. Upp till två minuter tar inte så lång tid att lära sig. Tre minuter är möjligt men kräver en hel del tid. Fyra minuter och uppåt måste man vara riktigt målmedveten för att lära sig att klara av.
  • Påven Johanna II
    Anonym (K / N.) skrev 2017-01-23 21:31:36 följande:

Höstaster har redan förklarat saken.
  • nnnnnnnn

Fundera på om någon eller några av dessa symptom stämmer på dej:

Symtom på panikångest

Om du får en panikattack är det vanligt att du

känner att hjärtat slår ovanligt hårt eller snabbt får svårt att andas eller känner en tyngd över bröstet får ont i magen, mår illa eller känner en ”klump” i halsen eller magen svettas eller får frossa känner dig yr  får svindelkänslor eller tunnelseende känner stickningar eller domningar i händer eller fötter får diarré darrar, skakar eller känner dig svag i musklerna.

Du kan ha ett eller flera av ovanstående symtom. 

Att få en panikattack kan kännas mycket obehagligt och skrämmande. Det kan kännas som att du håller på att svimma, tappa kontrollen och bli galen eller till och med dö. Men det är inte farligt och det går över av sig själv.

Oftast kommer en panikattack utan att du är beredd och det är inte säkert att du vet varför. Kanske förstår du först inte vad det är. Eftersom det känns så starkt i kroppen, kan det vara svårt att förstå att det har att göra med hur du mår psykiskt. En panikattack kan hålla på i några minuter upp till någon timme, och variera i styrka. Det kan kännas som att ångesten blir starkare och starkare, men efter en stund ökar den inte mer och till slut går den över helt.

• Anonym (K / N.)
    Höstaster skrev 2017-01-23 21:34:21 följande:

Det sköts automatiskt, men man kan ju påverka det själv. Då är det viljemässigt även om du tycker att det känns som omedvetet. Om man håller andan eller hyperventilerar för länge så skyddar sig kroppen genom att svimma och då börjar man automatiskt att andas normalt igen.

Och du har ju såklart inte hållit andan i 10-15 minuter, däremot kanske ändrat din andningsrytm. Det här är ju inget som händer när du sover, då andas du helt automatiskt.

När du skriver ändrat din andningsrytm, då får min "inbillningssjuka" hjärna en helt annan tanke. Som att jag rubbat min automatiska andning. (ursäkta för konstigt svar, men så jag känner). 
  • nnnnnnnn
    Anonym (K / N.) skrev 2017-01-23 21:54:03 följande:
    När du skriver ändrat din andningsrytm, då får min "inbillningssjuka" hjärna en helt annan tanke. Som att jag rubbat min automatiska andning. (ursäkta för konstigt svar, men så jag känner). 

Symtom på panikångest

känner att hjärtat slår ovanligt hårt eller snabbt får svårt att andas eller känner en tyngd över bröstet får ont i magen, mår illa eller känner en ?klump? i halsen eller magen svettas eller får frossa känner dig yr  får svindelkänslor eller tunnelseende känner stickningar eller domningar i händer eller fötter får diarré darrar, skakar eller känner dig svag i musklerna.

Att få en panikattack kan kännas mycket obehagligt och skrämmande. Det kan kännas som att du håller på att svimma, tappa kontrollen och bli galen eller till och med dö. Men det är inte farligt och det går över av sig själv.

Oftast kommer en panikattack utan att du är beredd och det är inte säkert att du vet varför. Kanske förstår du först inte vad det är. Eftersom det känns så starkt i kroppen, kan det vara svårt att förstå att det har att göra med hur du mår psykiskt. En panikattack kan hålla på i några minuter upp till någon timme, och variera i styrka. Det kan kännas som att ångesten blir starkare och starkare, men efter en stund ökar den inte mer och till slut går den över helt.

• Anonym (K / N.)
    nnnnnnnn skrev 2017-01-23 22:12:19 följande:

Symtom på panikångest

känner att hjärtat slår ovanligt hårt eller snabbt får svårt att andas eller känner en tyngd över bröstet får ont i magen, mår illa eller känner en ?klump? i halsen eller magen svettas eller får frossa känner dig yr  får svindelkänslor eller tunnelseende känner stickningar eller domningar i händer eller fötter får diarré darrar, skakar eller känner dig svag i musklerna.

Panikångest, helt klart. Klump i halsen, och övriga symtomen stämmer in till 110 %.

Borde det vara bäst att kontakta en psykolog då? Eller be en läkare undersöka mig noggrant? Jag är inte så insatt i det här, då det är nytt för mig. 
  • Anonym (K / N.)
    välj användarnamn skrev 2017-01-23 22:08:35 följande:

låter mer som någon panikattack eller ångest.

Funderar också på det. Gråter
  • Anonym (Spelar blåsinstrument)

Andningen sköts automatiskt om man inte tänker på den. Det är omöjligt att hålla andan så att man dör, eftersom man först blir medvetslös och då sköts andningen automatiskt igen.

Din hjärna fokuserar helt enkelt på fel sak, andningen. Det är som när man var liten och kände att man måste gå på en viss sida om stolpar eller inte trampa på skarvarna mellan plattor, och liknande. Man fokuserar helt enkelt på något meningslöst.

Inom Yoga gör man ibland tvärt om, man fokuserar medvetet på andningen, bland annat för att sluta tänka på allt annat.

Det kan vara så att du andas på fel sätt (när du andas medvetet). Vid korrekt andning rör sig bröstkorgen nästan inte alls, utan man använder diafragman, dvs det är magen som rör sig mest.

• Höstaster
    Anonym (K / N.) skrev 2017-01-23 21:54:03 följande:

Det behöver du inte be om ursäkt för, blir man orolig så blir man. Dock behöver du inte alls oroa dig för just det, den automatiska regleringen kan du inte ändra. Så fort du är avslappnad, tex när du sover, funkar det precis som vanligt igen.

Men jag tycker att du skulle kunna kontakta VC och be om att få träffa en psykolog eller kurator då det låter som lite panikångest liknande. Inte farligt för kroppen, men obehagligt för dig.
  • Anonym (K / N.)
    Höstaster skrev 2017-01-24 09:12:17 följande:
    Det behöver du inte be om ursäkt för, blir man orolig så blir man. Dock behöver du inte alls oroa dig för just det, den automatiska regleringen kan du inte ändra. Så fort du är avslappnad, tex när du sover, funkar det precis som vanligt igen.

Men jag tycker att du skulle kunna kontakta VC och be om att få träffa en psykolog eller kurator då det låter som lite panikångest liknande. Inte farligt för kroppen, men obehagligt för dig.
    Tack, du lugnar verkligen ner mig! Hjärta

Men, sedan första gången jag mådde såhär, borde inte jag känna mig återställd med andningen? Som du skriver, att när man sover blir det som vanligt igen. Borde ha blitt så för cirka en månad sedan Gråter

Ringde till VC idag, h*n sa direkt i telefonen att det är "bara" ångest och att jag inte kan styra min andning, inte hjärtat heller... Mera att personen skrattade åt mina bekymmer. Berätta att det känns som jag rubbat min syresättning också, då jag andas väldigt ytligt, tänker ju dock på min andning dygnet runt. Kom ingen vart med det samtalet. Fick bara ännu mer ångest av det.

Sitter väl mest i psyket, så överväger att träffa en psykolog. 
Svar på tråden Är det vanligt att tappa andan?