• sarah

Kan vi verkligen döpa till Emma...

Vi ska snart få en liten bebis till.
    Killnamnet har vi klart men tjejnamn velar vi fram och tillbaka.

Vi har en liten Mathilda hemma och funderar på Emma.
    Jag har alltid gillat Emma men tyckt det är alldeles för vanligt.
    Vi tog upp det namnet för ett tag sen och min man föll för det. Han bryr sig inte om i fall namn är vanliga eller inte men jag gör det lite. ...har alltid sagt att jag inte vill ha något super vanligt på mina barn och både Mathilda och Emma är ju vanliga och Emma toppar dessutom namntoppen...

Jag vet att vi ska ta ett namn som vi tycker om och strunta i andra men det finns ju andra fina namn också... de flesta av "våra" namn är dock relativt vanliga (Filippa bl.a) och jag tycker iofs att det inte verkar finnas så många Emmor under 4 år i vår kommun (har inte träffat någon på varken förskolan eller under dagis besök) så kanske kommer det inte vara såååå vanligt på 2006:orna???
    Tycker jag hör fler Emilior och Sagor tex....

Emma, fint eller tråkigt?
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Kan vi verkligen döpa till Emma...
  • Kajak

Min storasyster heter Emma.

Så jag "måste" tycka namnet är fin? annars gör hon mig illa

nää skojar bara!

Joo Emma är ett fin namn.

Lite OT men...
    Min mamma gav henne namn för hon tycker om en sångare som hette Peter någonting och hans bästa låt (enlig mamma) var "Emma Emma"... det var visst någongång på 70-talet.

• barn av vår tid

jag tycker emma är jättefint, och just nu är det ingen i mina grupper heller som heter det, fast sonen har en kusin som är fyra som heter emma.. annars kan du väl byta ut a mot y - emmy- är oxå jättefint

• Norrskensflicka

Jag är också så att jag vill ha ett ovanligt namn på mina barn. Men Emma ÄR ett väldigt fint namn. Fastnar man för ett namn så tror jag inte man ska bry sig om det är vanligt eller inte. Av alla "vanliga" namn tycker jag att Emma är bland de allra finaste. Så mjukt att uttala.

• Sailor

Jag uppfattar dte inte som vanligt trots att jag vet att det ligger på namntoppen, det är jättefint med emma!

• katarina77

Det är fint men SÅ vanligt. Det har legat på namntoppen sedan början av 90 talet.
    Oliver har en Emma i mammagruppen och 3 på öppnis. Så just där vi bor finns det överskott av emmor.
    Vi hade 4 Linda och 3 Jenny och 1 Jenni i våran klass i lågstadiet. Det lär bli likadant med Emma tror jag när Ollie blir stor.

• sarah

Hmmmm.... inte lätt det här...

Men är det någon mer än jag som fått uppfattningen av att det inte verkar finnas sååå många bebis Emmor?
    Tycker alla de jag sett är över 3 år... här finns som sagt ingen som jag hört men ändå toppar namnet fortfarande...

Det gör ju inte sååå mkt om namnet är vanligt men kanske inte fullt lika vanligt bland 2006. Vill bara undvika 17 Emmor i samma klass och så,....

• filippa78

Emma blev 90-talets självklara namndrottning. Efter en andraplats 1990 lyckades Emma därefter belägga förstaplatsen resten av decenniet. Kulmen nåddes dock 1995 då nära tre av hundra nyfödda fick Emma som tilltalsnamn.
    Det finns en liten Emma i nästan varje kommun i landet. Det är bara i ett antal små kommuner varje år det inte är någon flicka som får Emma som tilltalsnamn. I nästan alla större städer är Emma bland de fem vanligaste tilltalsnamnen.
    Emma är alltså extremt vanligt bland förskolebarn. I de äldre generationerna är Emma inte ens med bland de 100 vanligaste namnen. Under slutet av 1800-talet var Emma däremot också mycket populärt, 1875 var Emma det åttonde vanligaste förnamnet.
    Namnet har använts i Sverige sedan 1766, i almanackan har det funnits den 23 juli sedan 1827. Emma är ursprungligen ett tyskt namn, troligen härstammar det från namn som betyder hög eller värdig. Emma används också som kortform av Emilia.

Antalet barn som de senaste åren
    fått namnet som tilltalsnamn
    (senast någon fick namnet som tilltalsnamn) 1349 (2003)
    Antal andranamn & tilltalsnamn i
    senaste årskullen
    (senast någon fick namnet) 1813 (2003)
    Antal i hela befolkningen (ungefärligt) 81700
    Namnsdag 23 juli
    Trend / popularitet Minskande

• Erita

Kanske kan döpa barnet Emma med lite ovanligare stavning?
    Vet inte riktigt, tycker inte det är vad du ska oroa dig för, tycker ni om det så spelar det ingen roll. Emma är fint

• Mallemus

Emma är jättefint. Tänk på att trots att det ligger på toppen av topplistan så innebär det nufortiden inte att så himla många heter det, om man jämför med för 20 år sedan. Det blir alltfler olika namn och då blir ju de "vanliga" inte lika vanliga!!! Så kör på Emma. Vi funderar själva på Hanna. Det är också med i tio i topp.

Svar på tråden Kan vi verkligen döpa till Emma...