• Anonym (Hanna)

Tips på samlingar vikarie förskola 1-3 år?

Jag har börjat vikariera i förskolan och har mest varit på småbarn 1-3 år. Där jag har varit har man ofta en samling mellan utevistelse och före lunch. Då brukar en ha samling medan den andre personalen dukar. Jag tycker det är svårt att ha samling, då jag inte kan så många barnsånger förutom de klassiska. Där sjunger de ofta andra sånger. Jag är urdålig på ramsor också När någon annan haft samling ovh jag fått vara i rummet försöker jag att se hur de gör. Men hur mycket samling förväntas man hålla när man är vikarie? kan någon ge tips på upplägg av samling kan se ut  ca 10-15 min, eller tips på alternativ till sångsamlingar. Exempel lekar som passar yngre barn. 

• Svar på tråden Tips på samlingar vikarie förskola 1-3 år?
  • Anonym (molly)

Jag jobbade förut på fsk och gillar att ha samling :)

Nu är det många år sedan så minnet av innehållet på samlingarna tryter men sagor brukar alltid vara uppskattade.

"Klappa händerna" är en rolig sång för de minsta, så även "hjulena på bussen" och "i ett hus i skogens slut" med tillhörande rörelser.

De flesta barn kan dem och tycker de är roliga :)

Även någon typ av rörelselek med hoppa, snurra runt, klappa händer brukar vara uppskattade.

Fingerdockor har jag också använt och berättat en saga med budskap att tex säga förlåt, vara en bra vän osv.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (molly) skrev 2017-01-24 09:10:04 följande:

Jag jobbade förut på fsk och gillar att ha samling :)

Nu är det många år sedan så minnet av innehållet på samlingarna tryter men sagor brukar alltid vara uppskattade.

"Klappa händerna" är en rolig sång för de minsta, så även "hjulena på bussen" och "i ett hus i skogens slut" med tillhörande rörelser.

De flesta barn kan dem och tycker de är roliga :)

Även någon typ av rörelselek med hoppa, snurra runt, klappa händer brukar vara uppskattade.

Fingerdockor har jag också använt och berättat en saga med budskap att tex säga förlåt, vara en bra vän osv.

Det är inte det att jag inte tycker om att ha samling utan jag känner mig inte varm i kläderna och vet inte om jag förväntas sjunga samma sånger som de brukar osv som jag inte alltid kan. Men tack för alla tips. Både rörelselekar, klappa händerna  och fingersagor var bra alternativ till rena sångsamlingar eller att ingå i samling. Då kann jag kanske blanda lite med de sånger de brukar använda och lägga in något eget. 
  • Anonym (molly)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-01-24 09:26:49 följande:

Det är inte det att jag inte tycker om att ha samling utan jag känner mig inte varm i kläderna och vet inte om jag förväntas sjunga samma sånger som de brukar osv som jag inte alltid kan. Men tack för alla tips. Både rörelselekar, klappa händerna  och fingersagor var bra alternativ till rena sångsamlingar eller att ingå i samling. Då kann jag kanske blanda lite med de sånger de brukar använda och lägga in något eget. 

Det kan du absolut göra :)

Du kan fråga av övrig personal om du förväntas ha samling. Brukar variera då alla fsk har olika rutiner.

Man behöver inte ha exakt samma innehåll som de andra, bara roligt för barnen om innehållet varierar :)
Svar på tråden Tips på samlingar vikarie förskola 1-3 år?