• Gacako

Störande grannar.

Hej. Är det någon som vet hur reglerna ser ut i bostadsrättslägenter. Jag min sambo och vår 10 månaders son bor i en bostadsrätt(riksbyggen). Har fått nya grannar som bara renoverar på kvällstid. Oftast fram till 22 men har även hänt fram till 23.00. Dom sprikar slipar och borrar. Våran son somnar runt 20.00 och vaknar hela tiden av att dom för ljud. Vi har vart över och knackat på och bett dom vara tysta, dom blev tysta då för den kvällen. Har även skickat brev till styrelsen som dom vidarebefordra till våra grannar så fick ett förklarande brev tillbaka att dom jobbar mer än heltid och att dom försökt vara tysta på kvällarna osv. Blir snart galna på dom. Någon som vet vad som gäller för renovering? Är femte veckan dom är inne på nu.

• Svar på tråden Störande grannar.
  • Griseknoen35

Ligg på styrelsen. Självklart kan de inte renovera på kvällarna om de stör och att de arbetar mer än heltid är inte ert problem. De får väl helt enkelt göra som de flesta andra, renovera på helgerna och semestern.

• Gacako

Ja tack. får ligga på styrelsen. Nej precis de vi också sa, det är inte vårt problem att dom jobbar mer än heltid och inte har tid att renovera utom på kvällarna när ci försöker sova.

• Anonym (Milly)

Där jag bor får man låta till 22 på vardagar och till 23 fredag och lördag.

• Griseknoen35
    Anonym (Milly) skrev 2017-01-24 10:36:08 följande:

Låta brukar man få göra men störa sina grannar brukar man inte få göra. Sedan är renovera mer än att låta lite.
  • Minimalen

Hos oss får man låta till 22 men inte när de gäller borrade, hamrande, slipande och sågande. Då gäller gäller 9-19:30 på vardagar, 9-15:00 på lördagar och helgdagsaftnar. Söndagar och helgdagar inte alls. Om de arbetar mer än 100% så har de råd att anlita någon firma.

• Queennr1
    Anonym (Milly) skrev 2017-01-24 10:36:08 följande:

Normal får man låta dygnet runt, med större försiktighet efter 21, brukar vara riktlinjer. STÖRA sina grannar får man däremot aldrig göra, ens mitt på dagen även om toleransen för saker som borrandet och bankandes även är större då. Men att vecka efter vecka ha ljud från en byggarbetsplats vägg i vägg är verkligen inte ok och räknas som störningar även om det är innan 22.

Folk lever ofta i villfarelsen att det är ok att påtvinga sina grannar oväsen och hög musik så länge man stänger av vid 22. Så är inte fallet.
  • Anonym (Milly)
    Queennr1 skrev 2017-01-24 17:45:50 följande:
    Normal får man låta dygnet runt, med större försiktighet efter 21, brukar vara riktlinjer. STÖRA sina grannar får man däremot aldrig göra, ens mitt på dagen även om toleransen för saker som borrandet och bankandes även är större då. Men att vecka efter vecka ha ljud från en byggarbetsplats vägg i vägg är verkligen inte ok och räknas som störningar även om det är innan 22.

Folk lever ofta i villfarelsen att det är ok att påtvinga sina grannar oväsen och hög musik så länge man stänger av vid 22. Så är inte fallet.
    Eftersom vi själva renoverar så vet jag att detta gäller här.
  • Queennr1
    Anonym (Milly) skrev 2017-01-24 18:04:25 följande:

Eftersom vi själva renoverar så vet jag att detta gäller här.

Fast ni har liksom inga specialregler, utan att man ska kunna ha ro i sitt boende gäller rent generellt. Du har missförstått begreppen tyst/störa precis som så många andra. Fundera på det så förstår du logiken.
  • Anonym (Milly)
    Queennr1 skrev 2017-01-24 18:09:27 följande:
    Fast ni har liksom inga specialregler, utan att man ska kunna ha ro i sitt boende gäller rent generellt. Du har missförstått begreppen tyst/störa precis som så många andra. Fundera på det så förstår du logiken.
    Vi frågade värden speciellt just för att vi skulle renovera. Så jo, så är det här oavsett vad du tror.
  • Dumbledore
    Anonym (Milly) skrev 2017-01-24 19:22:17 följande:

Vi frågade värden speciellt just för att vi skulle renovera. Så jo, så är det här oavsett vad du tror.

Vad frågade ni? Om ni får renovera eller när det ska vara tyst?
  • Anonym (Milly)
    Dumbledore skrev 2017-01-24 20:20:44 följande:
    Vad frågade ni? Om ni får renovera eller när det ska vara tyst?
    Vilka tider som gäller naturligtvis.
  • Dumbledore
    Anonym (Milly) skrev 2017-01-24 21:11:56 följande:

Vilka tider som gäller naturligtvis.

Och fick till svar att det är helt okej att tokrenovera fram till 22, 23 på helger? Ursäkta, men antingen har ni missuppfattat eller så har värden (hyresvärd?) noll koll.
  • Anonym (Milly)
    Dumbledore skrev 2017-01-24 21:17:20 följande:
    Och fick till svar att det är helt okej att tokrenovera fram till 22, 23 på helger? Ursäkta, men antingen har ni missuppfattat eller så har värden (hyresvärd?) noll koll.
    Mitt sista svar.
    Det är de tider vi fått som ok att renovera.
    Ingen har klagat vad vi vet, ingen har bankat i väggar eller ringt på dörren.

Punkt slut.
  • Dumbledore
    Anonym (Milly) skrev 2017-01-24 22:51:57 följande:

Mitt sista svar.

Det är de tider vi fått som ok att renovera.

Ingen har klagat vad vi vet, ingen har bankat i väggar eller ringt på dörren.

Punkt slut.

Okej, eftersom du inte tänker svara mer så får jag skriva så kanske någon annan lär sig något, om du nu är för kränkt för att göra det. Hyreslagen, som ingen hyresvärd kan förhandla bort, anger att man ALDRIG får störa sina grannar. Normala levnadsljud är såklart okej, men efter 22 ska det vara tyst, 23 på helgerna (generellt). Så det är inte okej att renovera hur mycket som helst bara för att klockan är 21. Inte spela hög musik heller.
  • i-o

Ibland slår jag på förstärkaren mitt i natten efter krogen och lirar lite akustisk. Det sker så sällan nu mer, får mindre än ett klagomål per år.

• Gacako

Tack för era svar. Efter i förrgår när dom höll på och bankade klockan 21 och väckte min son som va otröstlig och bara skrek och skrek så kom dom och bad om ursäkt, dom tyckte så synd om honom som va så ledsen och sa att dom skulle göra allt dom kan för att inte störa på kvällarna. Har bara hört lite bankande idag på dagen så nu har ja inte nå mer att klaga på:)

• Dumbledore
    Gacako skrev 2017-01-26 22:27:19 följande:

Tack för era svar. Efter i förrgår när dom höll på och bankade klockan 21 och väckte min son som va otröstlig och bara skrek och skrek så kom dom och bad om ursäkt, dom tyckte så synd om honom som va så ledsen och sa att dom skulle göra allt dom kan för att inte störa på kvällarna. Har bara hört lite bankande idag på dagen så nu har ja inte nå mer att klaga på:)

Vad skönt att de förstod utan att ni behövde bli arga. :)
  • Anonym (Mia)
    Dumbledore skrev 2017-01-26 22:35:31 följande:
    Vad skönt att de förstod utan att ni behövde bli arga. :)
    Fast vad hjälper det att bli arg om grannen håller sig till tillåtna tider?
  • Dumbledore
    Anonym (Mia) skrev 2017-01-26 22:41:58 följande:

Fast vad hjälper det att bli arg om grannen håller sig till tillåtna tider?

Ännu en som tycker det är okej att föra vilket liv som helst bara för att det ska vara tyst klockan 22? Man kan liksom bli vräkt för att man låter för mycket, även om det inte är så enkelt i en bostadsrätt. Men det spelar ingen större roll nu eftersom grannarna fattade att de störde rejält och skärpte sig.
Svar på tråden Störande grannar.