• fannny

Gravid - när fick du ont i brösten?

Halloj, undrar hur tidigt ni som e gravida fick ont i brösten? Jag har alltid ont mellan ägglossning och mens.

Jag gör just nu ivf och är på dag 5 efter insättning av embryot, så är lite nojig över att mina bröst inte är lika svullna igår och idag jämfört med veckorna före :P Å andra sidan tar ja inte längre hormoner, eller jo progesteron-tabletter (Lutinus), men inte sprutor. Kanske var det spruthormonerna som gjorde mig så svullen tidigare veckor?

Fanny

• Svar på tråden Gravid - när fick du ont i brösten?
  • Carambolan

Har aldrig fått det förrän mjölken runnit till efter förlossningen.

• fannny
    Carambolan skrev 2017-01-24 10:46:46 följande:

Har aldrig fått det förrän mjölken runnit till efter förlossningen.

Jaha, intressant! Verkar vara väldigt olika det där med brösten. Och även livmoderssmärtor. Tycker det är lite smålustigt, ja menar både bröst och livmoder växer ju som bara den under grav! Det borde alltså göra ont eller iaf kännas av på nåt sätt. Bara lite tankar :) Tack för svar!
  • Anonym (Nu)

Första gången blev de inte ömma eller större öht förrän efter förlossningen. Nu är jag gravid igen och har haft ömma/svullna bröst sedan vecka 6-8 ungefär, alltså ganska långt efter BIM. Under tiden vi försökte kände jag aldrig efter för ömma bröst som tecken på graviditet. Men det där är så himla olika, en del har ju det som första tecken! Det står i alla appar också, man blir nästan lite orolig när man inte är "normal". Hoppas det blivit något för er i alla fall!

• Anonym (Nu)

Ska tillägga att jag aldrig haft ömma bröst som icke-gravid heller. Men de växte som sagt inte alls under första graviditeten, kände ingenting. Ville jättegärna amma men var orolig att det inte skulle gå med mina små bröst. Men de blev enorma efteråt och mjölk i överflöd så det hängde inte alls ihop som tur var haha

• fannny
    Anonym (Nu) skrev 2017-01-24 11:02:33 följande:

Första gången blev de inte ömma eller större öht förrän efter förlossningen. Nu är jag gravid igen och har haft ömma/svullna bröst sedan vecka 6-8 ungefär, alltså ganska långt efter BIM. Under tiden vi försökte kände jag aldrig efter för ömma bröst som tecken på graviditet. Men det där är så himla olika, en del har ju det som första tecken! Det står i alla appar också, man blir nästan lite orolig när man inte är "normal". Hoppas det blivit något för er i alla fall!

Tack :) Skönt att höra att alla inte får ont. Är trots allt bara på ruvar-dag 5. Därutöver finns ju kvinnor som inte känt av graviditeten alls! Alla är vi olika :O)
  • Carambolan
    fannny skrev 2017-01-24 10:53:18 följande:

Jaha, intressant! Verkar vara väldigt olika det där med brösten. Och även livmoderssmärtor. Tycker det är lite smålustigt, ja menar både bröst och livmoder växer ju som bara den under grav! Det borde alltså göra ont eller iaf kännas av på nåt sätt. Bara lite tankar :) Tack för svar!

De kan växa utan att göra ont. Första graviditeten gick jag upp i storlek från 75c till 75e men det gick ju gradvis, jag kände det inte alls - märkte bara att mina bh inte passade längre. Samma i senare graviditeter, men aningen mindre storleksskillnad då de inte "gick tillbaka" till att vara lika små som innan den första.

Livmodern har jag däremot kännt av som lätt mensverk till och från, mest i början runt vecka 8-12 men det har kommit och gått genom hela graviditeterna.
  • fannny
    Carambolan skrev 2017-01-24 11:07:14 följande:
    De kan växa utan att göra ont. Första graviditeten gick jag upp i storlek från 75c till 75e men det gick ju gradvis, jag kände det inte alls - märkte bara att mina bh inte passade längre. Samma i senare graviditeter, men aningen mindre storleksskillnad då de inte "gick tillbaka" till att vara lika små som innan den första.

Livmodern har jag däremot kännt av som lätt mensverk till och från, mest i början runt vecka 8-12 men det har kommit och gått genom hela graviditeterna.
    Gud så spännande :) Ända gången man är tacksam för mensvärk, kan jag tänka mig ;)

Ja, jag får försöka sluta analysera tecken och bara vänta till testdagen nästa vecka 3 feb. Har fått ivf och ruvar på 3-dagars embryo :)  Dessa två veckor är inte jätteroliga... ;) Väntan deluxe.
  • Anonym (Nu)
    fannny skrev 2017-01-24 11:22:27 följande:

Gud så spännande :) Ända gången man är tacksam för mensvärk, kan jag tänka mig ;)

Ja, jag får försöka sluta analysera tecken och bara vänta till testdagen nästa vecka 3 feb. Har fått ivf och ruvar på 3-dagars embryo :)  Dessa två veckor är inte jätteroliga... ;) Väntan deluxe.

Minns väntan mellan ägglossning och mens varje månad, blev galen. Gissar att det är ännu värre i ditt fall. Är det första försöket med IVF?
  • fannny
    Anonym (Nu) skrev 2017-01-24 18:02:49 följande:
    Minns väntan mellan ägglossning och mens varje månad, blev galen. Gissar att det är ännu värre i ditt fall. Är det första försöket med IVF?
    Jupp, första försöket. Fick ett X för drygt år sen, då lyckades vi nämligen själva på första försöket :P Otur i turen, så att säga. Sen visade d sig att den andra äggledarn inte heller var som den ska. Så nu ivf & nerver till tusen. Antar vi har hyfsade förutsättningar då vi lyckades första gången när vi körde själva, men är ändå lite realistisk av mig ;) Det kan ju gå hur som helst.

Pust pust. Väntar och väntar... ;)
Svar på tråden Gravid - när fick du ont i brösten?